Köpa flygbiljetter åt andra

10 juli 2023 20:45
Visningar: 108
Hejsan,

Undrar om någon har erfarenhet av att boka flygresor åt andra och i så fall om det varit okomplicerat. Vad finns det för fallgropar?

Tack på förhand!
Av Evoline
10 juli 2023 21:24
Har bokat och köpt flygbiljetter och hotell till föräldrar och vänner med mitt kreditkort, inte haft några problem.
Om de skulle få problem, då gäller troligen inte försäkringen, men inte säker.
10 juli 2023 23:13
Citerat från Evoline:
Har bokat och köpt flygbiljetter och hotell till föräldrar och vänner med mitt kreditkort, inte haft några problem.
Om de skulle få problem, då gäller troligen inte försäkringen, men inte säker.
Det är försäkringen jag är rädd för. Men vad är det egentligen som skulle kunna hända? Har det förresten blivit förseningar vid något av tillfällena och har informationen då nått resenären direkt eller du har agerat mellanhand?
11 juli 2023 11:35
Problem kan uppstå när kreditkortet måste uppvisas i check-in (stickkontroller pga kortbedrägerier).
11 juli 2023 19:24
Citerat från Worldofmarie:
Problem kan uppstå när kreditkortet måste uppvisas i check-in (stickkontroller pga kortbedrägerier).
Har aldrig hört om detta. Har du själv varit med om det?
11 juli 2023 22:01
Citerat från Astridniilsson:
Citerat från Worldofmarie:
Problem kan uppstå när kreditkortet måste uppvisas i check-in (stickkontroller pga kortbedrägerier).
Har aldrig hört om detta. Har du själv varit med om det?
Varför ska du inte använda resenärens kort?
11 juli 2023 22:01
Använd resenärens kreditkort som bekräftar med bankID. Jag skulle aldrig betalat med mitt kort. När vi är ett gäng som ska boka träffas vi hos någon och var och en bokar sitt flyg på laptop/platta å fixar esta för det är så lätt att göra fel för ovana med så många konstiga frågor.
12 juli 2023 12:12
Citerat från Brycecanyon:
Citerat från Astridniilsson:
Citerat från Worldofmarie:
Problem kan uppstå när kreditkortet måste uppvisas i check-in (stickkontroller pga kortbedrägerier).
Har aldrig hört om detta. Har du själv varit med om det?
Varför ska du inte använda resenärens kort?
Har blivit ombedd att lösa bokningarna i utbyte mot ersättning, men vill gärna ta reda på vilken risker som finns med detta och vidare hitta en lösningar på det eventuella problemen. Hur gör mindre resebolag?
12 juli 2023 12:37 (redigerad)
Du bokar väl direkt med flygbolag? Det var många år sedan jag gick via mellanhand utom hyrbil som jag använder mäklare om det är mycket billigare. Har den du ska boka åt inte kreditkort skulle jag inte hjälpa till om det inte är familjemedlem. Hotellbokningar kan vilja se kreditkort det är bokat med och även flyg som experten skrev. Storlek har ingen betydelse, alla resor betalas med kort, och då lämpligtvis resenärens eller medresenär går ju också bra. Du som hjälper till tar ju ingen risk som jag ser det om du är medresenär.
12 juli 2023 13:19
Citerat från Brycecanyon:
Du bokar väl direkt med flygbolag? Det var många år sedan jag gick via mellanhand utom hyrbil som jag använder mäklare om det är mycket billigare. Har den du ska boka åt inte kreditkort skulle jag inte hjälpa till om det inte är familjemedlem. Hotellbokningar kan vilja se kreditkort det är bokat med och även flyg som experten skrev. Storlek har ingen betydelse, alla resor betalas med kort, och då lämpligtvis resenärens eller medresenär går ju också bra.
Yes jag bokar alltid direkt via flygbolaget.

Med litet resebolag menar jag att om företaget inte har möjlighet att mer eller mindre chartra ett plan, hur går dom då tillväga för att boka in en handfull resenärer på en avgång? Det är ju inte så att kostnaden för flyget dras direkt från kundens kort utan det faktureras som en klumpsumma från resebolaget tillsammans med exempelvis boende och transfer.
12 juli 2023 16:22 (redigerad)
Citerat från Astridniilsson:

Har aldrig hört om detta. Har du själv varit med om det?
Ja, såklart. Jobbar i check-in.
12 juli 2023 16:25 (redigerad)
Citerat från Astridniilsson:
Citerat från Brycecanyon:
Du bokar väl direkt med flygbolag? Det var många år sedan jag gick via mellanhand utom hyrbil som jag använder mäklare om det är mycket billigare. Har den du ska boka åt inte kreditkort skulle jag inte hjälpa till om det inte är familjemedlem. Hotellbokningar kan vilja se kreditkort det är bokat med och även flyg som experten skrev. Storlek har ingen betydelse, alla resor betalas med kort, och då lämpligtvis resenärens eller medresenär går ju också bra.
Yes jag bokar alltid direkt via flygbolaget.

Med litet resebolag menar jag att om företaget inte har möjlighet att mer eller mindre chartra ett plan, hur går dom då tillväga för att boka in en handfull resenärer på en avgång? Det är ju inte så att kostnaden för flyget dras direkt från kundens kort utan det faktureras som en klumpsumma från resebolaget tillsammans med exempelvis boende och transfer.
Har inte jobbat på resebyrå men antar att de betalar med faktura eller liknande lösning.