Koh Tao i Januari

Av Ullbal
3 okt. 2009 23:25
Visningar: 2330
Hej!

Jag har planerat en resa till Koh Tao den 9 januari. Av en resebyrå blev jag avrådd att resa just den tiden pg a den starka Monsunperioden, "stränderna kan vara bortspolade" blev istället rekommanderat att åka till Koh Lanta. År det någon som kan bekräfta detta med monsunperioden i Koh Tao?

Tacksam för svar
Ullbal
Av Pelle77
3 okt. 2009 23:40
Då tror jag att resebyrån har lite fel på sina väderprognoser. Januari är bland de bästa månaderna att besöka Koh Tao. Kolla vädersajter på nätet, som den här:

http://www.kohsamui.org/weather.html
Av Sierra
3 okt. 2009 23:51
Din resebyrå har definitivt fel. Monsunperioden i detta område är september till november vilket inte innebär att det är dåligt hela tiden.
Du kan lugnt åka dit i januari då det alltså är bästa tiden på året.

Trevlig resa!
Av Linraz
6 okt. 2009 19:14
Var där i mitten av dec. och då var det fortfarande lite blåsigt och dålig sikt i vattnet runt huvudstranden, men helt ok. enl bättre vetande så var det på väg att bli bättre slutet dec - början jan. Ett kanon ställe är det i alla fall.
Av Marilcj
7 okt. 2009 18:33
Kan inte annat än hålla m om att deras monsunperiod pågår för fullt nu!

Åker själv dit runt årsskiftet & har bekant i Thailand som ofta är där i juletid!
Av Bengtar
7 okt. 2009 20:42
Enligt turistbyrån skulle det vara monsunperiod i januari?
Dom har ju rätt.
Hela Asien har två monsuner. Den fuktiga, regniga sydvästmonsunen och den torra svalare nordostmonsunen.
I januari är öarna i Siambukten vallfärdsställen för vindsurfare på grund av de stadiga starka vindarna från nordost.
Stränder exponerade mot nordost fär självklart starka härliga vindar.
Där har vindsurfarna sina lekplatser.
Jag kan bekräfta att det är monsunperiod i januari på Koh Tao, men det regnar inte. Det blåser skönt.
Av Pigpig
20 okt. 2009 23:18
Hej..
Jag heter Sai och kommer från Thailand (Chumphon). Jag har jobbat i Koh Tao sedan träffade min man. Jag tror att det gå jättebra att åka dit och ingen sådan fullmånparty på strand eftersom alla som vill festa åker till Koh Phaghan. Jag recommen att åker eftersom det var högsäsong men ändå minre kostnad än Koh Samui. Koh Tao finns många olika stränder och finnaste är Sairee beach ( lång strand) sedan kommer till Chalok baangao( minre folk men det var också och där jobbade jag)
Om du har frågan om Thailand då bara skicka frågan till mig så svara jag allt som jag vet.
Har det så bra resan till Thailand
Mvh..Sai Berggren
Hej!

Jag har planerat en resa till Koh Tao den 9 januari. Av en resebyrå blev jag avrådd att resa just den tiden pg a den starka Monsunperioden, "stränderna kan vara bortspolade" blev istället rekommanderat att åka till Koh Lanta. År det någon som kan bekräfta detta med monsunperioden i Koh Tao?

Tacksam för svar
Ullbal
Av Joakimn
21 okt. 2009 11:53
Har tillbringat 5 rundor på mer än 3 månader gången på Koh pangang/haad yao, som ligger C.a 1,5 mil från Koh tao.
Brukare anlända direct efter nyår o stanna till mars.
Jovisst lite mindre säkert i början av jan men inte så att jag kan säga att monunperioden stör..(monsun= sen sept - till mitten av dec.)
Efterslängar av denna monsun brukar vara över vid nyår. så jag skulle inte vara så orolig...koh lanta är inte samma sak, men kan vara stabilare denna period..Inte samma sak..:-(