Khao san rd

14 mars 2008 15:02
Visningar: 278
Någon som vart där? Synpunkter, åsikter?
Vi bodde i närområdet innan vi skulle åka hem. Mest var det ju mannen som ville det för vi bodde där förut och det va helt ok. Vi bodde på Viengtai en sido gata till Khao san rd. Det va hemskt. Jag kan ärligt talat säga att det va det mest patetiska ställe i hela thailand. Ett slags "kom o va skitig, sluskig och sy in lite låtsas bajskorvar (dreads) in i ditt hår.." Blä, åk inte dit, det finns inget o se..Thailändarna fnissar ju åt alla turister som hasar runt i fiskarbyxor, dreads och föröker vara så där coola och avslappnade som kanske är ute på någon ö..

Sen den här mentaliteten som jag kann störa mig på när man hör " ja va liksom i Laos, där fanns de inte ens toa, jag fick bajsa i ett hål i marken på tåget tilloch med" "coooolt, nä jag va på luff i kambodja..då va ja så fattig så jag tiggde pengar med gatubarnen.." COOOLT...
Är det någon annan som haft äran att träffa/se/uppleva den här typen av resenär dela gärna med dig..lite kul så här i efterhand. Alla är vi olika..och tur är väl det.
:-)
Av Laptop
14 mars 2008 15:53
Verkar vara på bråkstigen?
Varför inte bara ta seden dit man kommer och njuta av alla intryck? Khao San Road är väl en mötesplats för backpackers och har så varit mycket länge nu.
Jag åkte taxi med en man vars far var en av de första som hyrde ut rum åt kringresande turister i det området.
Han berättade att just dessa "vettvillingar" med något i håren o.s.v. var de som upptäckte Thailand åt oss lite bekvämare resenärer. Det fanns inte en gatskylt på något annat språk än Thai och att ta sig runt var en bragd.
Inte såg thailändarna ner på dom tvärtom man var förundrad över deras iver att se och upptäcka saker, och deras vilja att följa seden dit man kom.
Visst finns det en jargong bland backpackers men det är knappast något att se ner på utan bara låta det vara. Hur är jargongen bland charterresenärerna?
Khao San Road tycker jag är en upplevelse och väl värd ett besök, även om det numer är mer en marknad än en mötesplats.
Det är min syn på det hela och precis som du säger är det tur att smaken är som baken. ;)
15 mars 2008 10:18
Nej, jag är inte på bråkstigen och är inte det lite typiskt svenskat att man inte ska få ha åsikter och synpunkter som skiljer sig från alla andras? Hursomhelst så tycker jag jargongen hos charterturisterna är lika komisk, om inte ännu mer knasig. "Vi har bokat det här hotellet nästa år också, samma rum" Och det där är sant vi pratade med en man som faktiskt sa så..hihih..
Backpackers, det finns inga ställen där turisterna inte redan har varit..Backpackerrs för mig som är i thailand är unga och äldre människor som packar sina saker i en ryggsäck istället för en resväska , nothing more. Kanske för 20 år sedan...
Sen ska jag medans jag ändå håller ångan uppe ta och nämna det här med topless solning.
Det är enligt lag förbjudet i thailand att sola topless. Ändå ser jag ganska många svenska unga som GAMLA som helt obekymrat slänger av sig toppen och ligger som ödlor och lapar sol i sanden. Thailändarna (båt gubbarna) tycker det är jätte märkligt. Thailänds polis har valtr att vara ganska slappa på det här dock..men jag tycker det är respektlöst mot den vanlige thai. Har då aldrig fattat det där med topless. Vem bryr sig om det blir steck efter bikinin? Syns ju ändå inte under kläderna. Sen tar de på Bh ändå..konstigt. Fult är det också med ett par "passerade-bästa-datum" gurkor som ska smörjas in......uuurk-
Nej, jag är inte på bråkhumör, har bara åsikter som jag vill vädra..kanske någon som håller med eller inte, det bryr jag mig inte om. Kan va nyttigt med andra inlägg i detta forum än "finns det bankomater i thailand?" " Kan man köpa blöjor i thailand"...
Av Loranga
15 mars 2008 16:10
Sussmaya jag håller fullständigt med dig. Sista gången jag var på Kao san rd kändes mer som man var på en festival, hög musik, "backpackers" som ska verka coola och beresta, och en massa barnfamiljer. Vi bodde ett par gator bort där det var lite lugnare.

Hamnade på Full moon party igen, första gången jag var där var det ett raveparty, nu var det som Mallis. Svenska tjejer som skrivit sina telefonnummer med neonfärger på ryggen osv. Jag och tre tjejer till var dom enda på hela Had rin som inte solade topless (eller joggade på stranden topless)

Det finns ett uttryck bland backpackers som är så fjantigt ; Going lokal, ju mer du kan låtsas att du är polare med lokalbefolkningen ju coolare är du. Tyvärr missar många att det är coolt att respektera lokalbefolkningens kultur och lagar.
16 mars 2008 13:54
Joggade topless...! ?
Men va kul ...och va bekvämt?
hahahha