Juli månad i dubai

23 apr. 2012 10:04
Visningar: 9853
Hejsan alla!!

Jag och min fru har planerat åka till dubai den 6 juli..
men går det åka till dubai juni/juli kommer man överleva?

Ni som varit där under juni/juli/aug va säger ni??
23 apr. 2012 11:18
Hej!
Vi var i Dubai i Feb och då var det 25 och väldigt skönt. Vi pratade med en del guider och taxichaufförer och de sa att det var 40-50 gr på sommaren . . . Mer info finns också på www.alltomdubai.se. Sevärt ställe, mycket att se, fantastiska stränder, dock ingen shopping direkt (finns massor, bl.a. världens största shoppingcenter men dyrt = samma priser som hemma).
/Marie
23 apr. 2012 11:32
Skulle du kunna tänka dig åka i juli?
23 apr. 2012 11:52
Visial här på RG

http://www.reseguiden.se/minsida/visial

har erfarenhet av UAE alla tidpunkter på året, jag vill minnas att han sagt att det är för varmt att åka mitt i sommaren.

Skriv ett PM till honom så svarar han säkert och ger dig råd :)
23 apr. 2012 19:07
Jag har varit i Dubai flera gånger också under juli. Räkna med tempratur en bra bit över 40 grader på dagen. Vi som bodde i regionen var vana vi värmen men kommer man ner från Sverige för en till två veckor så kan det bli lite kämpigt men ni överlever.

Peo
Av Bibby
23 apr. 2012 19:21
Jag åkte runt i gulfstaterna förra sommaren och den enda termometer jag såg var i Kuwait och den visade på 44 C så antagligen var det nåt liknande i de andra länderna.

Jag tyckte värmen var fantastiskt skön faktiskt, den omfamnade dig på ett mjukt och varm sätt. Inte alls som det är i sydostasien, pga den mycket lägre luftfuktigheten. Jag svettades knappt trots många och långa promenader.
Ett annat fenomen var att man blev inte bränd av solen, mycket märkligt, men hörde av andra kompisar som också vart där att de har samma erfarenhet. Så strunta i solcremen, den är helt onödig.

Så, åk och NJUT av värmen, den är verkligen skön!!!!
Av Annl
23 apr. 2012 20:35
Hej,

Vi var i Dubai nu på påsklovet och hade fantastiska dagar med värme runt 30.

En stor fördel är att det är torr värme och det gör skillnad.

Vår safariguide sa att de varmaste månaderna är juli och augusti och att det då handlar om + 45 grader och uppåt.

Jag har upplevt 47 grader i Las Vegas och det var inte angenämt.
23 apr. 2012 21:37
vi är barnfria i juli då är det ända tiden vi kan åka på semester!!
Tror nog att vi kommer åka,man får försöka hitta på saker innomhus
på dagarna finns ju mycket o se inomhus som vi vill kolla, plus att det är ju mycket
billigare under juni/juli/aug...

Undrar om vattenlanden har kylt vatten som hotellen har?
Av Van
23 apr. 2012 21:52
Ja, gillar ni både värme (upp mot 50 grader) och fukt som gör att du måste köra vindrutetorkarna på bilen på morgonen, då kommer du att trivas :-)
Själv tycker jag det är mer eller mindre olidligt i Dubai på sommaren.
25 apr. 2012 17:04
Okej ni vinner!!

Har nu tänkt över om att åka i juli månad

Det vart att boka resan
den 26 okt - åker hem den 4 nov....

men alltså hur gör man med e ticket jag har den 6 siffriga bokningsnummer
men jag har ju inga papper löst på bokningen bara i telefonen via e mail..
om jag checkar in i en automat var lämnar man in bagaget?
jag bokade flyg med norwegian..
25 apr. 2012 22:09
Det brukar finnas bagage drop i en av checkin diskarna.
Antingen matar du in numret i en automat eller går till checkindisk som vanligt.
26 apr. 2012 19:47
hem resan går kl 03:00 är det svenska tiden eller dubai´s tid?
utlänsk tid tror jag men inte hundra...

När man mellan landar behöver jag tänka på bagaget?
26 apr. 2012 21:20
Men tidtabeller är ju alltid i lokal tid :) Det vore lite jobbigt för flygbolagen att ha en tidtabell för varje tidzon.

Oftast behöver man inte tänka på bagaget vid mellanlandning, men det beror ju på hur du har bokat (som paket eller varje resa för sig) och vad det bolag du reser med har för regler. Det talar de om för dig när du checkar in.
Av Annl
28 apr. 2012 19:09
Dessvärre är det så att väldigt mycket flyg från Europa landar och avgår till och från Dubai på natten (och då menar jag lokal tid). När vi flög till Dubai skulle vi landa halv ett på natten men fick ligga och snurra i luften nästan en timme innan vi fick landningstillstånd.

På resan dit är du ju inställd på svensk tid så det är ett mindre problem eftersom det är två timmars skillnad sommartid (och tre timmar då det inte är sommartid). Värre dock att flyga hem så mitt i natten. Vi skulle också ha åkt halv tre på natten men jag lyckades ordna så att vi fick åka klockan sju på morgonen i stället och det var kanon. Ett tips kan vara att kolla om det är möjligt.

Om det inte går bör du tänka på att boka på en extra hotellnatt - det blir annars väldigt jobbigt att inte ha ett rum att gå till och då har ni ju inte heller någonstans där ni kan sova och vila lite.

Detsamma gäller hotellet på resan dit - tänk på att ni kommer på natten och att ni då måste ha bokat rummet för den dagen. Det misstaget gjorde jag men det löste sig.
Citerat från magnus011:
hem resan går kl 03:00 är det svenska tiden eller dubai´s tid?
utlänsk tid tror jag men inte hundra...

När man mellan landar behöver jag tänka på bagaget?
28 apr. 2012 21:31
Okej alltså svårt för det här

flyget går kl 9 från arlanda sen står det ankommer kl 23:05

23:05 svensk tid eller deras tid?
Av Sierra
28 apr. 2012 22:52
23:05 är lokal tid, alltså Dubai tid.
Av Annl
29 apr. 2012 07:54
Alla flygtider anges alltid i lokal tid - och sen får du plussa på eller dra ifrån beroende på i vilken riktning du reser.
Citerat från magnus011:
Okej alltså svårt för det här

flyget går kl 9 från arlanda sen står det ankommer kl 23:05

23:05 svensk tid eller deras tid?
29 apr. 2012 19:09
Citerat från nisse2ears:
Men tidtabeller är ju alltid i lokal tid :) Det vore lite jobbigt för flygbolagen att ha en tidtabell för varje tidzon.
Gäller båda riktningarna :)
Av Visial
6 maj 2012 14:52
Hej, verkar ha missat denna tråden det sista!

Att åka i okt/nov gör ni helt rätt i! Perfekta tiden att besöka Dubai, med lagom värme. Ja juli kan vara runt 50 grader, inte ovanligt, och tycker man inte om såhög värme kan det vara jobbigt till en början ;)

Och- som någon underligt skrev att man skulle skippa solcremen - gör inte det! Även i okt/nov är solen jättestark där nere, i synnerhet för oss bleka nordbor som inte får någon sol under hösten nästan. Så ladda ordentligt med solcreme säger jag bara!!! =)

Trevlig resa!
Av Annl
6 maj 2012 16:55
kan bara instämma och solskydd är ett måste.

Däremot läste jag någonstans innan vi reste att det skulle vara så oerhört dyrt med solskydd i Dubai att man borde ta med sig.

Jag laddade och köpte på mig hemmavid men det visade sig helt fel - det var mycket billigare i Dubai.
Citerat från visial:
Hej, verkar ha missat denna tråden det sista!

Att åka i okt/nov gör ni helt rätt i! Perfekta tiden att besöka Dubai, med lagom värme. Ja juli kan vara runt 50 grader, inte ovanligt, och tycker man inte om såhög värme kan det vara jobbigt till en början ;)

Och- som någon underligt skrev att man skulle skippa solcremen - gör inte det! Även i okt/nov är solen jättestark där nere, i synnerhet för oss bleka nordbor som inte får någon sol under hösten nästan. Så ladda ordentligt med solcreme säger jag bara!!! =)

Trevlig resa!
7 maj 2012 17:03
Hej!
Visst blir det otroligt varmt i juli. Som någon tidigare nämnt kan det bli över +50. Kom ihåg att man är ju inte ute i värmen på samma sätt som i Sverige, alla affärer, bilar, hotell osv har a/c. Vill man sola så finns det ju duschar, pooler eller havet att svalka sig i. Men glöm inte solcremer och finns det parasoll så ligg under det. Kom ihåg att dricka vatten!!! Men drick ingen vätska iskall - tänk på vad som händer med ett varmt glas om man häller iskallt vatten i - det kan spricka. Samma gäller med magen - den kan må dåligt.Försök att undvika alkohol åtminstone under dagen. Har bott i Kuwait i många år och där kunde temperaturen stiga till över +55 (i skuggan). Är för tillfället i Oman och njuter av +35 men här är mycket fuktigare än det är i Dubai i juli månad.
Koppla av och njut aven spännande resa.
Lisa
Av Marilcj
7 maj 2012 21:52
Klart behagligare tidpunkt ni valt för eran resa!
Med anledning av flygtiderna så lyfter o landar bara de större planen "nattetid" i bla Dubai pga just värmen.

Dubai är inte som många tror så jättedyrt att handla i men tänk på att om ni handlar kopior så plocka ur dessa ur förpackningarna, som i så många andra länder får man inte handla m kopior och man är ganska hård i arabländerna!

Ha en trevlig resa!
13 juni 2012 19:38
Vad jag längtar att åka men tyvärr är det 135 dagar kvar!! :(

Har ett par frågor..
Ska man växla pengar här eller där nere?
Taxfree när man kommmer ner är det innan man hämtar bagaget eller efter?
Av Annl
13 juni 2012 23:26
Vi växlade hemma och handlade på kort på plats.

Jag vill minnas att tax free var före väskorna.Bra att veta är att de hade öppet trots att man landade mitt i natten.

Du får ta med dig in fem liter per person - kan vara bra att veta.
Citerat från magnus011:
Vad jag längtar att åka men tyvärr är det 135 dagar kvar!! :(

Har ett par frågor..
Ska man växla pengar här eller där nere?
Taxfree när man kommmer ner är det innan man hämtar bagaget eller efter?
Av Tj
14 juni 2012 15:25
Mycke snack om världens dyraste sandlåda!!! : )
14 juni 2012 17:02
Citerat från annl:.

Du får ta med dig in fem liter per person - kan vara bra att veta.
Fem liter "priiit "? - då får man ligga i om det skall vara slut innan hemfärd ;)
Av Annl
14 juni 2012 23:28
Jag uttalade mig inte hur mycket man kan tänkas pilla i sig - utan bara vad jag läste om införselbestämmelserna.
Citerat från nisse2ears:
Citerat från annl:.

Du får ta med dig in fem liter per person - kan vara bra att veta.
Fem liter "priiit "? - då får man ligga i om det skall vara slut innan hemfärd ;)
15 juni 2012 11:13
Jag förstod det :)
Jag tycker det var väl tilltagen begränsning för de törstiga turisterna.
4 okt. 2012 15:35
Äntligen ska vi snart åka till dubai den 26 okt!!!! Kommer att bo på grosvenor hotell
tyvärr har man gått brytit nyckelbenet men men ska väl funka ändå..

Måste fråga om någon bor därnere och läser det här,när går solen ner
tänkte besöka burj khalifa men vill åka upp då det är solnedgång!?
Av Annl
4 okt. 2012 20:02
boka biljetter på nätet i förväg och i god tid - annars kan du ha svårt att få komma till på den tiden som du önskar.
Citerat från magnus011:
Äntligen ska vi snart åka till dubai den 26 okt!!!! Kommer att bo på grosvenor hotell
tyvärr har man gått brytit nyckelbenet men men ska väl funka ändå..

Måste fråga om någon bor därnere och läser det här,när går solen ner
tänkte besöka burj khalifa men vill åka upp då det är solnedgång!?
5 okt. 2012 23:35
Bokade igår kollade lite när solen gick ner och kom fram till att 17:00 tiden lokal tid verkade vara
bäst..om man kollar på burj khalifa hemsida är det den tiden som är slutsåld dagarna innan..

priset vart 210 aed =377 kr för två vuxna...
25 okt. 2012 14:19
Ska man packa ner solkräm tandkräm såna saker i en påse i bagaget man ska checka in eller ska man
ha det i handbagaget?

inatt är det dax för besöka storstan för avgång! underbart
25 okt. 2012 18:05
Tandkrämen kan du ta i handbagaget men solkrämen är väl mer än 100 cl? (Varje förpackning får vara max 100 cl och tot 1000cl för allt tror jag).

Packa ner allt du inte behöver på flyget eller det du absolut inte kan vara utan på resmålet (ifall att väskan kommer på villovägar).
Av Annl
29 okt. 2012 17:26
Och skulle solkrämen komma bort så kan det vara bra att veta att det är billigt att köpa på plats - jag hade läst någon stans att det skulle vara väldigt dyrt men det var inte alls rätt.
Citerat från nisse2ears:
Tandkrämen kan du ta i handbagaget men solkrämen är väl mer än 100 cl? (Varje förpackning får vara max 100 cl och tot 1000cl för allt tror jag).

Packa ner allt du inte behöver på flyget eller det du absolut inte kan vara utan på resmålet (ifall att väskan kommer på villovägar).
5 nov. 2012 23:18
kom hem i söndags! dubai får 5/10 poäng..