Jorden runt resa hjälp med reserutt

Av Jolle93
15 apr. 2015 18:20
Visningar: 1161
Hej!

Tänkte resa jorden runt men har problem att hitta/välja en bra reserutt för mina önskemål.
Hoppas jag kan få lite hjälp på traven.

Restiden är inte helt planerad men har tänkt mig runt 12 månader +/- nån månad.
Lite vad som behövs för att verkligen resa jorden runt utan att behöva stressa för mycket.

Jag vill resa klassisk backpacker style så gärna så billigt som möjligt.
Världsdelar som jag gärna lägger lite mer tid i/på
1.Asien
2.Sydamerika
3.Oceanien

Nordamerika:
Är jag inte super sugen att utforska på denna resa sen är det dyrt också.
Skulle kunna tänka mig att mellan landa i Miami(eller annan stad) och sola bada festa lite sen ta en kryssning/eller annan transport och besöka lite öar/länder i Karibien mest som en språng bräda och för att kunna säga att man besökt alla kontinenter under samma resa.
Afrika:
Inte supertaggad på denna kontinent heller men skulle var coolt att besöka denna världens ett tag under resan bara för att kunna säga att man besökt alla kontinenter.(Sydafrika ska vara coolt har jag hört?)
Europa: Rest en del här, startar i Sverige också.
Men blir det inte allt för dyrt skulle jag kunna tänka mig att starta/avsluta resa i någon lite större stad som jag inte besökt ännu om det inte blir en för stor merkostnad.

Helst besöker jag Nordamerika, sen Afrika sist Europa på denna resa.
Kan hoppa över någon/alla om det blir mycket dyrare om man ska krångla in dem i resan också.
Men alla 6 kontinenter på en resa skulle vara coolt, gillar att besöka många olika länder också av någon anledning.

Tänkte boka flyg och dylikt efterhand då jag inte vill låsa upp mig så mycket och vara flexibel blir det mycket dyrare då?

Hoppas min text är något så när läsbar och ni förstår vad jag menar.
Annars är det bara att fråga mig om något är oklart.

Tack på Förhand //Jolle
Av Bibby
15 apr. 2015 23:20
De stora allianserna har funktioner där man kan planera sin jorden runt resa, kolla där så får du nog lite tips.
Av Jolle93
15 apr. 2015 23:44
Hej!

Ursäkta min okunskap vad menar dom med dom stora allianserna? Dom stora flygbolagen?

Vill slippa boka innan, men kanske kan hitta lite bra inspirationen.
Men dom resesajter jag kolla på så har jorden runt resan varit typ, 5-10 stop eller något sånt har ju tänkt att beta av betydligt fler länder än så och kanske inte flyga hela tiden eller då det är billigare med buss samt att man ser mer och kan ta sig från land område till område utan att "hoppa" över något så att säga.

Men har inget emot flyg egentligen bara det inte blir för dyrt.

Mvh
Av Bibby
16 apr. 2015 01:47
Star Alliance
Skyteam
Oneworld
Av Birgere
16 apr. 2015 08:03
Utan att veta din budget är det jättesvårt att ge tips.
16 apr. 2015 08:26
Detta utklipp från underbara www.sundstromtravel.se sums it up ganska bra tycker jag:

"Har ni några övriga tips till blivande jordenrunt- resenärer? " - minTur (2007-02-12)

- Våra personliga råd är att vara så flexibel som möjligt och spendera tid på de platser du trivs på. Hellre få länder men att du tar dig tid att "komma under ytan" i länderna - inget "tick-in-the-box". Ta vara på de tillfällen som uppenbarar sig!

Köp en jorden runt biljett med relativt få "hubar" i större städer.
De flesta länderna i Sydamerika har fantastiskt bra bussar.
I Nya Zeeland rekommenderar vi att hyra bil och bo på BBH hostel. Alla hostel vi bodde på hade double or twin rooms.
Kika på Papua Nya Guinea - ett tufft men otroligt udda och spännande land.
I Sydostasien flyger Air Asia till många ställen.
Gör en grov budget under planeringen för boende, mat, transporter och "minnen från resan".
Generellt så rekommenderar vi att ni läser på så mycket som möjligt - både innan och under resan.
Lita inte blint på Lonely Planet, utan prata med andra resenärer och lokalbefolkningen.
Glöm dina svenska normer så snart du satt dig på planet och kom ihåg att ju bättre du anpassar dig till landets förhållanden och "gillar läget" desto mer minnesrikt och roligt blir ditt äventyr.
16 apr. 2015 08:29
Citerat från Jolle93:

Men dom resesajter jag kolla på så har jorden runt resan varit typ, 5-10 stop eller något sånt har ju tänkt att beta av betydligt fler länder än så och kanske inte flyga hela tiden eller då det är billigare med buss samt att man ser mer och kan ta sig från land område till område utan att "hoppa" över något så att säga.

Men har inget emot flyg egentligen bara det inte blir för dyrt.

Mvh
Du kan alltid lägga till stopp och du behöver inte flyga från samma ställe du landade i. Jag gjorde ofta så på min Jorden runt-biljett. Landade t.ex. i Cairns (Australien) i augusti och nästa flyg gick från Sydney i januari. Däremellan åkte jag buss. Sen landade jag i Washington DC och åkte från Toronto hem. Så det är inga problem! Du gör precis som du vill. Det enda som kan stoppa dig är om du gör sträckan för lång (totalt för många miles) eller om du vill resa tillbaka, man kan bara åka åt ett håll hela tiden.

Du kan ju t.ex. göra denna resa Sverige-Kapstaden-Buenos Aires-Rio de Janerio-Miami-Los Angeles-Fiji-Sydney//Perth eller Cairns-Singapore//Bangkok-Sverige.
I detta fall åker du buss eller vad du vill mellan Sydney och Perth samt Singapore och Bangkok. Ta bort eller lägg till vad du vill. Detta blir antagligen några extrastopp vilket såklart kostar extra. Du kan ju skippa något också.
Av Jolle93
16 apr. 2015 09:58
Citerat från Birgere:
Utan att veta din budget är det jättesvårt att ge tips.
Hej Har tänkt mig runt 250-300k kanske lite mer om det behövs men mer än så känns jobbigt att bränna.
Tänkte mig ungefär 20k i månaden.
Av Jolle93
16 apr. 2015 12:19
Citerat från Gunillad:
Detta utklipp från underbara www.sundstromtravel.se sums it up ganska bra tycker jag:

"Har ni några övriga tips till blivande jordenrunt- resenärer? " - minTur (2007-02-12)

- Våra personliga råd är att vara så flexibel som möjligt och spendera tid på de platser du trivs på. Hellre få länder men att du tar dig tid att "komma under ytan" i länderna - inget "tick-in-the-box". Ta vara på de tillfällen som uppenbarar sig!

Köp en jorden runt biljett med relativt få "hubar" i större städer.
De flesta länderna i Sydamerika har fantastiskt bra bussar.
I Nya Zeeland rekommenderar vi att hyra bil och bo på BBH hostel. Alla hostel vi bodde på hade double or twin rooms.
Kika på Papua Nya Guinea - ett tufft men otroligt udda och spännande land.
I Sydostasien flyger Air Asia till många ställen.
Gör en grov budget under planeringen för boende, mat, transporter och "minnen från resan".
Generellt så rekommenderar vi att ni läser på så mycket som möjligt - både innan och under resan.
Lita inte blint på Lonely Planet, utan prata med andra resenärer och lokalbefolkningen.
Glöm dina svenska normer så snart du satt dig på planet och kom ihåg att ju bättre du anpassar dig till landets förhållanden och "gillar läget" desto mer minnesrikt och roligt blir ditt äventyr.
Tack för ett svar, jag har tänkt mig att ha allt relativt planerat innan jag reser så jag har något att gå efter.
Men att det ändå inte är skrivet i sten att jag ska följa den resrutten exakt, hör jag om något som verkar roligt eller träffar några sköna människor jag vill hänga lite med så drar jag givetvis ditt eller följer med dom jag träffat.
Men skönt att ha något att följa något sånär.
Tänkt att resa en del med buss i Sydamerika så man får se lanskapet en del.
PNG är jag intresserad av och har tänkt att besöka dels för att jag inte hört så mycket om det och det verkar intressant där.

Mvh
Av Jolle93
16 apr. 2015 12:23
Citerat från Marie78:
Citerat från Jolle93:

Men dom resesajter jag kolla på så har jorden runt resan varit typ, 5-10 stop eller något sånt har ju tänkt att beta av betydligt fler länder än så och kanske inte flyga hela tiden eller då det är billigare med buss samt att man ser mer och kan ta sig från land område till område utan att "hoppa" över något så att säga.

Men har inget emot flyg egentligen bara det inte blir för dyrt.

Mvh
Du kan alltid lägga till stopp och du behöver inte flyga från samma ställe du landade i. Jag gjorde ofta så på min Jorden runt-biljett. Landade t.ex. i Cairns (Australien) i augusti och nästa flyg gick från Sydney i januari. Däremellan åkte jag buss. Sen landade jag i Washington DC och åkte från Toronto hem. Så det är inga problem! Du gör precis som du vill. Det enda som kan stoppa dig är om du gör sträckan för lång (totalt för många miles) eller om du vill resa tillbaka, man kan bara åka åt ett håll hela tiden.

Du kan ju t.ex. göra denna resa Sverige-Kapstaden-Buenos Aires-Rio de Janerio-Miami-Los Angeles-Fiji-Sydney//Perth eller Cairns-Singapore//Bangkok-Sverige.
I detta fall åker du buss eller vad du vill mellan Sydney och Perth samt Singapore och Bangkok. Ta bort eller lägg till vad du vill. Detta blir antagligen några extrastopp vilket såklart kostar extra. Du kan ju skippa något också.
Hej, tack för att du tog dig tid att besvara mina frågor.

Menar du att man bokar flygbiljetterna innan, som något slags paket eller?
Vilken sajts bör man använda sig av då? Kan man skjuta fram/tidigare lägga en flyg resa om man ändrar sig under resans gång? Alternativt ändra reserutt utan att behöva pröjsa multum?

Mvh
Av Jolle93
16 apr. 2015 12:26
Citerat från Ixploretheworldcom:
Missa för guds skull inte Afrika. Det finns så mycket fantastiskt där.
Flyg till Kapstaden och ta en runda genom de närmsta länderna i alla fall. :)
Det är en av dom städer/länder jag är intresserad av att besöka under min resa.
Det jag oroar mig för att det blir dyrt/krångligt att binda samman ett stopp där med asien/sydamerika där jag nog tänkte lägga mer tid.
Är det dyrt att ta sig till/från Kapstaden från Asien eller Sydamerika? Eller möjligen Australien eller någonstans i Nedre USA typ LA/Miami?

Vad får man inte missa i Kapstaden med omnejd?
16 apr. 2015 13:46
Du skulle kanske prata med STA, de är lite av experter på den här typen av rundresor. Deras paket innehåller 3 - 10 stopp och gäller 12 - 18 månader. Man bestämmer rutten innan, men bokar in datumen för själva flygningarna efter hand.
http://www.statravel.se/index.php/jordenrunt
16 apr. 2015 19:11
Citerat från Jolle93:
Citerat från Ixploretheworldcom:
Missa för guds skull inte Afrika. Det finns så mycket fantastiskt där.
Flyg till Kapstaden och ta en runda genom de närmsta länderna i alla fall. :)
Det är en av dom städer/länder jag är intresserad av att besöka under min resa.
Det jag oroar mig för att det blir dyrt/krångligt att binda samman ett stopp där med asien/sydamerika där jag nog tänkte lägga mer tid.
Är det dyrt att ta sig till/från Kapstaden från Asien eller Sydamerika? Eller möjligen Australien eller någonstans i Nedre USA typ LA/Miami?

Vad får man inte missa i Kapstaden med omnejd?
Kapstaden med omnejd.. Ja du, Stellenbosch, vindistriktet alltså. Sen finns ju Gaans Bai med dykning med vithajar, Table Mountain, Robben Island, själva Kapstaden med W&A Waterfront, Longstreet osv osv. Ta dig norrut mot Krugerparken och se de sista vilda djuren.

I Mozambique, ta en tur till Tofo och känn av strandlivet där till kanske lite för mycket reaggea och några kalla öl.
Ta en tur till Zimbabwe och Victoriafallen.
Gå på nattklubb i Harare, det är en udda upplevelse. :)
Av Jolle93
16 apr. 2015 19:43
Citerat från Lillaannaj:
Du skulle kanske prata med STA, de är lite av experter på den här typen av rundresor. Deras paket innehåller 3 - 10 stopp och gäller 12 - 18 månader. Man bestämmer rutten innan, men bokar in datumen för själva flygningarna efter hand.
http://www.statravel.se/index.php/jordenrunt
Hej, det låter ju onekligen som något för mig.
Synd bara att man måste boka upp sig innan om man skulle ändra sig helt under resans gång.

Kan man även där landa typ i Rio de janeiro sen ta sig på marken till Los Angeles och flyga vidare därifrån?

Mvh
16 apr. 2015 22:10
Jag kunde ändra mina biljetter gratis, men det varierar säkert. Prata med en resebyrå. Kan tipsa om Tour Pacific.

Du kan absolut ha ett stopp i Rio och seb flyga ut från LA. Men det är ju en jäkla bit att resa landvägen...
Av Jolle93
16 apr. 2015 22:52
Citerat från Ixploretheworldcom:
Citerat från Jolle93:
Citerat från Ixploretheworldcom:
Missa för guds skull inte Afrika. Det finns så mycket fantastiskt där.
Flyg till Kapstaden och ta en runda genom de närmsta länderna i alla fall. :)
Det är en av dom städer/länder jag är intresserad av att besöka under min resa.
Det jag oroar mig för att det blir dyrt/krångligt att binda samman ett stopp där med asien/sydamerika där jag nog tänkte lägga mer tid.
Är det dyrt att ta sig till/från Kapstaden från Asien eller Sydamerika? Eller möjligen Australien eller någonstans i Nedre USA typ LA/Miami?

Vad får man inte missa i Kapstaden med omnejd?
Kapstaden med omnejd.. Ja du, Stellenbosch, vindistriktet alltså. Sen finns ju Gaans Bai med dykning med vithajar, Table Mountain, Robben Island, själva Kapstaden med W&A Waterfront, Longstreet osv osv. Ta dig norrut mot Krugerparken och se de sista vilda djuren.

I Mozambique, ta en tur till Tofo och känn av strandlivet där till kanske lite för mycket reaggea och några kalla öl.
Ta en tur till Zimbabwe och Victoriafallen.
Gå på nattklubb i Harare, det är en udda upplevelse. :)
Låter onekligen trevligt.
Hur är prisbilden där nere? Säkerheten som "gringo"? Tar man sig runt med buss lättast när man väl är på plats eller?

Mvh
Av Jolle93
16 apr. 2015 22:55
Citerat från Marie78:
Jag kunde ändra mina biljetter gratis, men det varierar säkert. Prata med en resebyrå. Kan tipsa om Tour Pacific.

Du kan absolut ha ett stopp i Rio och seb flyga ut från LA. Men det är ju en jäkla bit att resa landvägen...
Låter bra får kolla upp det, jo det är det men tänkte mig en 4-8 månader i Sydamerika beroende lite på och jobba mig uppåt mot LA/Miami. Kanske flyger någon lite del sträcka om tiden rinner iväg eller det inte är något speciellt jag vill se/göra en lite längre sträcka.
17 apr. 2015 12:20
Citerat från Jolle93:
Citerat från Ixploretheworldcom:
Citerat från Jolle93:
Citerat från Ixploretheworldcom:
Missa för guds skull inte Afrika. Det finns så mycket fantastiskt där.
Flyg till Kapstaden och ta en runda genom de närmsta länderna i alla fall. :)
Det är en av dom städer/länder jag är intresserad av att besöka under min resa.
Det jag oroar mig för att det blir dyrt/krångligt att binda samman ett stopp där med asien/sydamerika där jag nog tänkte lägga mer tid.
Är det dyrt att ta sig till/från Kapstaden från Asien eller Sydamerika? Eller möjligen Australien eller någonstans i Nedre USA typ LA/Miami?

Vad får man inte missa i Kapstaden med omnejd?
Kapstaden med omnejd.. Ja du, Stellenbosch, vindistriktet alltså. Sen finns ju Gaans Bai med dykning med vithajar, Table Mountain, Robben Island, själva Kapstaden med W&A Waterfront, Longstreet osv osv. Ta dig norrut mot Krugerparken och se de sista vilda djuren.

I Mozambique, ta en tur till Tofo och känn av strandlivet där till kanske lite för mycket reaggea och några kalla öl.
Ta en tur till Zimbabwe och Victoriafallen.
Gå på nattklubb i Harare, det är en udda upplevelse. :)
Låter onekligen trevligt.
Hur är prisbilden där nere? Säkerheten som "gringo"? Tar man sig runt med buss lättast när man väl är på plats eller?

Mvh
Säkerheten som gringo är enligt följande: Use common sense, se inte ut som ett "offer" när du går runt på gatorna så är risken mindre att du råkar ut för något.

Prisbilden är enligt följande: 1.00 ZAR = 0.719098 SEK (xe.com)
Att äta ute på restaurang kan kosta allt från 50 ZAR och uppåt.
Boende är också billigt om man kollar runt lite.
Det finns jättebra kommunikationer i Sydafrika, finns gott om bussar osv.