Japan tre månader.

24 juli 2017 00:29 (redigerad)
Visningar: 345
Tänker åka till japan i mars nästa år, och tänker vara där under tre månader. Är det realistiskt att tro man kan klara sig på 1 000 :- /dag, all inclusive ?

Sedan funderar jag på om det inte är bättre om man skippar railpass och tar inrikesflyget istället, om man har för avsikt att stanna på ett ställe flera dagar (som Kyoto, t ex.). Har precis börjat forska om Japan (Lonley planet) och det är mycket att tänka på, så ni som varit där tidigare, kom gärna med era bästa tips utifrån mina förutsättningar.
24 juli 2017 07:42
Åh, alltid jättesvårt att råda i ekonomiska frågor.
Men om du bor på hostels och äter japansk snabbmat kan du komma ganska billigt undan. Den billigaste lunchen vi åt kostade 50 kr.
Sen beror det ju på vad du vill göra där.
Men absolut det borde funka.

Mina tips till Japan hittar du här:
https://4000mil.se/index.php/category/asien/japan/
24 juli 2017 14:35 (redigerad)
Hej Gunilla och tack för svar !

Jag hade författat ett långt svar, men när jag skulle publicera det, så gick det inte och sedan när jag gick tillbaka, så var det borta. Förstår inte varför detta inträffar, det är inte första gången.

Jag skall fatta mig kortare denna gången; Vad jag vill uppleva i japan, frågar du ? Vad jag INTE är intresserad av, är stora städer och museum, även om Tokyo inte går att undvika. jag tycker du har sammanfattat det ganska väl i ditt tips vad det gäller Kyoto, det är väl vad jag också vill uppleva. För att konkretisera det hela så är jag intresserad av att se lite av det "gamla" japan, med allt vad det innebär av samurajer, ninjor, geishor, buddhistiska tempel och gamla palats, men även parker, trädgårdar och landskap är av stort intresse. Japansk tècermoni hade varit en upplevelse osv.

Jag kan konstatera att ni också har ett intresse av foto vilket även jag (till viss del har), och det är väl tanken att det skall vara en kombination av foto och turistresa. Några förslag på vad man INTE behöver ta med sig i utrustningsväg vad det gäller foto ? Om jag tar med mig det jag hade tänkt ta med mig, så landar det på ~10 kg (i bara utrustningsväg för foto) och eftersom det är jag som skall bära omkring på det, så kanske det är lite av en överkurs.

Därtill kommer kläder (några funderingar/förslag) på kläder som är lämpliga att ta med sig ? Jag läste lite om skor, vilket är oerhört viktigt, då jag kommer att spendera åtskilliga timmar med att knalla omkring, men i övrigt har jag inte sett att ni skriver så mycket vad det gäller kläder i övrigt.

Jag nämnde inrikesflyg, men det kanske inte var aktuellt för er ? Jag har för avsikt att stanna i Japan i tre månader, och att då köpa ett railpass för tre veckor och flänga runt som ett skållat troll, för att utnyttja det maximalt och få valuta för pengarna, det lockar inte. Min tanke är att spendera några dagar på varje plats jag besöker, och då äts de 21 dagarna upp ganska snabbt. Dessutom (och som jag redan nämnt), så har jag för avsikt att stanna i ~ tre (3) månader, så jag vet inte hur jag skall lösa detta med transport på ett så smidigt (och billigt) sätt som möjligt. Några reflektioner/tips om det ?

På Hokkaido t ex, förefaller det vara svårt att komma till de intressantaste platserna med lokaltrafiken, utan Lp (boken) rekommenderar att man hyr en bil istället, och då äts min budget upp med en gång.

Det var det om det, jag kommer säkert att dyka upp med mer vad det lider, men jag sparkar över bollen till er i cyberrymden, så får vi se var det tar vägen.
24 juli 2017 15:53
Ang. transporter;
En ide är att skaffa ett railpass och under den perioden "göra" centrala Japan där städerna ligger ganska nära varandra. Ta Kyoto innan eller efter detta, för där kommer du att vilja stanna länge. Och sedan flyga till de mer avlägsna delarna?

Annars vet jag dessvärre inget om inrikesflyget.

Kläder. Jag har aldrig packat så mycket för en 2 veckors resa någonsin som till Japan. Vi hade allt i från snö till 20 grader och sol på resan. (slutet på mars till början av april)
Ju närmare sommaren du kommer desto varmare och fuktigare. Både luftfuktighet och regn.
Så man får verkligen tänka till och köra lager på lager. Glöm inte mössa och vantar.

Kamera. Vi brukar inte ha med oss massa tung utrustning,för det orkar i ändå inte bära runt på.

Lycka till. Japan under körsbärsblomning är en av livets stora upplevelser!
25 juli 2017 13:41
Hej igen och tack för feedback !

Ja, i Kyoto lär jag vilja stanna lite längre, inte minst i kontexten av att jag inte gillar stress. Eftersom jag har för avsikt att försöka pricka just körsbärsblommningen, så blir det en av de första destinationerna jag kommer att besöka. Tokyo kan jag ta när jag är på väg att lämna landet (och skall till att söka visum till Kina, det tar~4 dagar) . Under den tiden kan jag "göra" Tokyo.

Hm, jag får nog göra som du föreslår och köpa ett railpass för just de destinationer som ligger runt Kyoto (efter det att Kyoto är avklarat), och ta inrikesflyg till de mer avlägsna destinationerna. Jag får nog också fundera ett extra varv avseende hur jag skall göra med fotoutrustningen. Precis som du säger, så blir det nog ohållbart att knalla omkring med det hela tiden, men det blir svårt att veta vad jag skall lämna hemma. Vad brukar ni ta med er på era resor ?

Kläder blir ett problem. Som jag förstod det (utifrån vad jag läst i boken), så skall det vara ganska behagligt klimat i slutet av mars/början av april. När det gäller skor, något tips på en kedja/butik som jag med fördel bör vända mig till, så att jag får ett par som är lämpade för ändamålet och som är tillräckligt starka och bekväma att dom håller i ett år, med dagliga promenader ? Spontant kommer jag att tänka på naturkompaniet.

Tanken är att allt jag behöver, (inklusive fotoutrustning) skall jag bära med mig och skall få plats i en ryggsäck med en volym av ~ 65 liter.

Sedan undrar jag över en sak som det står i länken du tidigare bifogat. Ni hade 8 000 :- i fickpengar. Jag utgår från att detta var efter det att ni hade betalt alla andra kostnader. Klarade ni er bra på dom pengarna ?

Avslutningsvis; Du beskriver en av era vistelser i hotell (jag tror det var i Undo (?)) var som att befinna sig i en plastpåse ? Det var väl inte en sådant där "hål i väggen" rum ? (Kommer inte på vad det heter nu), men du vet nog vad jag menar.