Jag behöver bra tips om Italien och Kroatien.

31 mars 2017 10:41
Visningar: 1774
Hej!

Jag och min väninna tänkte resa i sommar till Kroatien och Italien. Finns det någon där ute som har tips på ställen vi borde åka till och platser vi inte får missa så tar jag gärna emot dom!?
Vi är två 28-åriga tjejer som gillar sol och bad men också städer och uteliv. Vi undviker helst den hetsiga turismen så gott det går.

Allt gott!
31 mars 2017 10:49
Hur ska ni ta er runt? Båda länderna är ju ganska stora och det finns mycket att se. Kanske lättare att välja ett av dem? Annars är det väl enklast med sträckan Venedig-Pula. Då får ni också med vackra Piran (Slovenien). Men bad på den här sträckan tycker jag inte är nåt speciellt.
Medlemmen har tagit bort svaret
31 mars 2017 16:40
Hej!
Våran rutt är verkligen inte bestämd. Men vill gärna till Rom, Amalfikusten/Positano, Florens eller kanske Venedig. Och då har jag inte riktigt kollat än hur dessa ställen ligger i förhållande till varandra. Sen tänkte vi åka färja över från Split. Är det lätt att ta sig med färjan över? Vet dock inte vart man ska gå i land i Italien. Förslag?
Ja, jag ska läsa på din blogg absolut, vad kul!
31 mars 2017 16:56 (redigerad)
Oj, det var mycket, typ halva Italien. Har du inte kollat kartan? En bra början annars. Om du vill se allt det där föreslår jag att strunta i Kroatien. Du säger inte hur lång tid du vill vara borta, men jag var i Rom, Florens, Pisa, Siena, Lucca, Verona och Venedig på 17 dagar. På 10 dagar reste jag runt Amalfikusten (Neapel, Ischia, Capri, Amalfi, Positano och Sorrento).

Sen åkte jag längs dalmatiska kusten i Kroatien (Split-Dubrovnik) på 10 dagar.

Du kan läsa mer på http://www.worldofmarie.com/reseguide/minaresor/italien och http://www.worldofmarie.com/reseguide/minaresor/kroatien
31 mars 2017 17:17
Okej! 3 veckor tänkte vi vara borta. Jag har kollat kartan snabbt men ska sätta mig och göra det ordentligt.
Jag ville mest bara veta om det är några ställen som man verkligen inte får missa. Jag vet så lite om Kroatien och Italien. Ja man kanske ska hålla sig till ett land. Men vi behöver inte vara på så många ställen i varje land. Vilka platser tyckte du var bäst och varför?
31 mars 2017 17:52
Det tar bara väldigt lång tid att transportera sig så långt på bara tre veckor. Och det är ju inga problem att ta det andra landet en annan gång, det är ju inte så långt dit. Värre om man ska till andra sidan klotet...

Svårt att välja vad som är bäst... Om man gillar kultur och arkitektur är Venedig, Rom och Florens oslagbart! Men väldigt varmt och mycket turister om ni åker i juli-augusti.
Sen gillade jag Amalfi-kusten jättemycket. Så jag tycker generellt bättre om Italien än Kroatien.
Mina favoriter i Kroatien är ön Hvar och städerna Dubrovnik och Rovinj (men mycket turister under högsommaren här också).
1 apr. 2017 09:16
Citerat från Puravida:
Hej!
Våran rutt är verkligen inte bestämd. Men vill gärna till Rom, Amalfikusten/Positano, Florens eller kanske Venedig. Och då har jag inte riktigt kollat än hur dessa ställen ligger i förhållande till varandra. Sen tänkte vi åka färja över från Split. Är det lätt att ta sig med färjan över? Vet dock inte vart man ska gå i land i Italien. Förslag?
Ja, jag ska läsa på din blogg absolut, vad kul!
Har tyvärr inte åkt färja mellan Kroatien och Italien. Men kan tänka mig att det går färjor till typ Venedig och Brindisi?
Venedig kan ju vara en bra kombo för dig kanske. Och eventuellt Gardasjön?
Dit ska jag själv i sommar, så har inga tips än.

Tips om Rom och Amalfikusten har jag däremot:
https://4000mil.se/index.php/rom-och-amalfikusten/