Israel är definitivt rätt

4 jan. 2012 16:32
Visningar: 2149
Redan när jag var 14 år vid Yom Kippur krigets utbrått fattade jag min beslutning, för alltid Israel vän. Har besökt Israel två gånger och hade helt oförglömliga resor dit. De människor jag träffade var mycket gästvänliga men det är också ett tufft folk som lever med ogästvänliga grannar. Det fanns mycket fantastiskt och se även om man inte är religiöst intresserad.

Mitt jobb har gett mig möjlighet att resa runt om in världen, Kina, Iran, Singapore, Indonesien, Costa, och många fler länder. En av de saker jag lärt mig, man skall aldrig blanda ihop regering med folkets absoluta vilja (diktatur eller demokrati). Så den personen som absolut bojkottar israeliska varor är inte bara mycket okunnig utan även korkad som inte skaffar sig en helhetsbild. Jag hoppas han inte köper kinesiska varor eller apple produkter för den delen med den bakgrund hur tillverkningen sker.

Peter
Av Perraxx
4 jan. 2012 17:12
Synd bara att många Israeler inte riktigt kan uppföra sig när de kommer till andra länder. Exempelvis Thailand... Umgicks en hel del med ett gäng på Koh Pangan, och en del gick det förstås att prata med men huja vad rasistiska dom var!!
4 jan. 2012 17:23
Så för att några israeler uppför sig korkat utomlands är hela landet idiotförklarat.

Jag har med egna ögon sett svenskars framfart på fylleresor till mitt hemland Danmark. Äckligt!!!! Efter som jag bor i Sverige vet jag ju självklart att alla svenskar inte uppträder så.

Som jag försökte framföra tidigare. Ett helt lands befolkning skall inte betala för minoritets extremister, dåligt uppförande eller var det nu kan vara.

Jag träffat iranier i Sverige och i Iran men det betyder inte att alla iranier är lika med den extremistiska iranska regeringen.

Lyft blicken och se helheten.
4 jan. 2012 17:31
Citerat från pehansen:
Redan när jag var 14 år vid Yom Kippur krigets utbrått fattade jag min beslutning, för alltid Israel vän. Har besökt Israel två gånger och hade helt oförglömliga resor dit. De människor jag träffade var mycket gästvänliga men det är också ett tufft folk som lever med ogästvänliga grannar. Det fanns mycket fantastiskt och se även om man inte är religiöst intresserad.

Mitt jobb har gett mig möjlighet att resa runt om in världen, Kina, Iran, Singapore, Indonesien, Costa, och många fler länder. En av de saker jag lärt mig, man skall aldrig blanda ihop regering med folkets absoluta vilja (diktatur eller demokrati). Så den personen som absolut bojkottar israeliska varor är inte bara mycket okunnig utan även korkad som inte skaffar sig en helhetsbild. Jag hoppas han inte köper kinesiska varor eller apple produkter för den delen med den bakgrund hur tillverkningen sker.

Peter
Intressant synvinkel. Har lärt känna Israel genom israeliter jag har mött under mina resor runt om i världen. Och jag håller med dig, det är trevliga. Om du nu delar deras politiska åsikter. Men om du ifrågasätter deras attityd mot sina "ogästvänliga grannar" (vilken formulering!?) ja, då ska du inte förvänta dig något vänskap...
Personligen bojkottar jag inte israeliska varor, däremot undviker jag att köpa de. Föredrar europeiska sådana helt enkelt.

Perraxx, du har en poäng där.
Av Elena39
4 jan. 2012 18:15
Peter, jag håller med dej, jag är själv en israelvän, har vänninor, vars föräldrar har överlevt koncentrationslägret, och det är tragiskt hur många människor som kan pracka ner på israel som försöker överleva som en liten judisk stat bland alla dessa muslimska länder runtomkring, självmordsbombare, fördomar m.m...ett av dom nordiska länderna anses vara av dom mest antisemitiska länderna i europa tyvärr, vissa av mina judiska vänner vågar inte ens viska lågt att dom är judar, för rädsla av repressalier...herregud vad har empatin, sympatin tagit vägen, men 6 miljoner judar som utrotades verkar inte vara nåt att komma ihåg...jag har varit på judiska museet i berlin, där det är omöjligt att förbli stenhård kall när man ser och läser om alla vidrigheter som judarna fick utstå under andra världskriget, tacka vet jag Hagge Geigert, han var en israelvän hela sitt liv, och skämdes aldrig för det.
4 jan. 2012 20:06
Hej Elena,

Jag blir alltid glad att se det finns israelvänner "därute". Tyvärr är Israel ett skällsord bland allmänheten. Jag minns vilket skit jag fick bland arbetskamrater och annat. Det gäller också när diskussionen kommer bland vänner.

Men jag undrar vilket svar svenskar skulle gett på alla anfall och terrordåd och om de haft samma historia som Israels befolkning haft. Under andra världskriget gick judarna "frivilligt" till slutliga öde. Det fick man skit för och ansågs fega. Nu försvarar man sitt land Israel och sitt folk med de medel som behövs och det får man också skit för. Vad israelerna än gör så är det fel. Men en sak är mycket viktigt komma ihåg, Israel lever under ständigt hot om krig. t.ex Irans hot om att utplåna Israel. Vilket land i världen lever under sådana omständigheter???

Israel har sina fulla rätt svara med de medel som krävs för att det skall svida ordentligt för dem som ger sig på Israel. Enligt FN stadgan så har varje land rätt att skydda sig.
Av Peter_o
4 jan. 2012 22:32
Citerat från pehansen:

Israel har sina fulla rätt svara med de medel som krävs för att det skall svida ordentligt för dem som ger sig på Israel. Enligt FN stadgan så har varje land rätt att skydda sig.
Jo, men det skulle kännas bättre om Israel följde de regler som finns. Det är inte ok att exploatera ockuperad mark, med t ex bosättningar.

/PeterO
Av Perraxx
5 jan. 2012 00:31
Nja, kan ju bara utgå från mina resor såklart och de människor man träffar, så gör vi väl alla. Av de nationaliteter som jag träffat så hmmm sticker de faktiskt ut en hel del. Kanske bara är jag som inte är van vid stilen helt enkelt. Men som sagt har ett par riktigt trevliga kompisar från Israel, bara man inte pratar religion och politik med dom så funkar det! Är man på besök i Israel kan det ju vara en annan femma. Åker gärna dit själv någon gång för att förhoppningsvis begrava mina fördomar.
5 jan. 2012 08:38
Hej Perraxx,

Det är just det som är det viktiga att besöka människor där de bor och lever. T.ex innan jag åkte till Iran i mitt arbete hade jag en väldigt klar uppfattning om Iran och iranier, vilket inte var speciellt positiv. När jag sedan kom dit träffade jag underbara människor och fantastiskt gästvänliga. Min världsbild kom på skam efter vad jag sett och läst tidigare.

Perraxx, jag har full förståelse när du diskuterar med dina israeliska vänner att du finner dem extrema inom vissa diskussionsområden. Men kom ihåg att de lever i en extrem värld... De lever inte i samma värld fredliga värld som vi har i norden. De lever bland "grannar" som vill utplåna dem. De har Hizbollah, Hamas som regelbundet beströr israeliska områden med granateld. Lever man bland fanatiska grannar blir tyvärr även ett demokratiskt land förråat.

Gör Israel fel, självklart har man brister och begår fel och gör inte rätt i alla avseenden. Men för att förstå och få ett perspektiv rekommenderar jag en resa till Israel. Medan vi i Sverige diskuterar bussar och tåg som inte funkar på vintern, eller andra mer triviala bekymmer så har Israel en granne som heter Iran som håller på att skaffa kärnvapen där deras president lovat att utplåna Israel från kartan. Efter en resa till Israel kan man förstå kanske deras handlade men kanske inte alltid hålla med. Israeler är inte en homogen massa heller där all tycker lika, det finns riktigt hårdföra delen och den fredsvänliga delen.

Peter
Av Annl
5 jan. 2012 11:08
Hej,

1. Jag skulle gärna vilja åka till Israel -både Jerusalem, Betlehem och Tel Aviv verkar väldigt spännande.

2. Internationella konventioner och avtal liksom folkrätten är till för att följas.

3. Detta är väl en resesajt och inte någon politisk sajt?
5 jan. 2012 16:14
Hej Anni,

Låt oss avsluta det politiska diskussionen.

Önskar dig en riktigt bra resa till Israel. Försök få till en träff med israeler. Då får du en annan inblick i deras land.

Peter
Av Annl
6 jan. 2012 01:20
Hej igen,

Har du några bra och handfasta tips angående Jerusalem, Betlehem och Tel Aviv? Verkar som sagt fantastiskt spännande att resa dit och Tel Aviv verkar vara något alldeles speciellt att döma av de resereportage som jag läst om staden.
Citerat från pehansen:
Hej Anni,

Låt oss avsluta det politiska diskussionen.

Önskar dig en riktigt bra resa till Israel. Försök få till en träff med israeler. Då får du en annan inblick i deras land.

Peter
9 jan. 2012 03:54
Hej Anni,

Nu var det riktigt många år sedan jag var dår men planen är att åka tillbaka igen.

Betlehem har jag inte varit så det kan jag inte såga mycket om.

När man är i Jerusalem, får man inte missa bla Yad Vashem. Det är minnesmärket de 6 miljoner judar som dog under andra världskriget. En otroligt stark upplevelse. Man måste naturligtvis se besöka den gamla staden där det finns hur mycket helst att se, moskén bl.a. Men måste även vandra i den nya staden då staden är mycket vacker i min mening. speciellt vackert är den vid solnedgång då solen skimrar mot den vackra husen byggda i Jerusalemsten.

Tel Aviv har jag inte varit i så mycket i men ett besök i Jaffa är ett måste.

Jag åkte mycket buss ändå från norr mot Libanongränsen, besökte Haifa, Akko, ända ner till Eilat. Ett viktigt resmål är Masada. Det är ett mycket viktigt minnesmärke i Israel över zeloternas sista motstånd mot romerska styret.

Ha en trevlig resa!
Av Annl
9 jan. 2012 09:47
Tack för tipsen!

Lägger dessa i planeringsboxen för kommande resor - 2012 är redan fullbokad så det kan tidigast bli 2013. Men det är ju inte fel att ligga på framkant med planeringen.
Citerat från pehansen:
Hej Anni,

Nu var det riktigt många år sedan jag var dår men planen är att åka tillbaka igen.

Betlehem har jag inte varit så det kan jag inte såga mycket om.

När man är i Jerusalem, får man inte missa bla Yad Vashem. Det är minnesmärket de 6 miljoner judar som dog under andra världskriget. En otroligt stark upplevelse. Man måste naturligtvis se besöka den gamla staden där det finns hur mycket helst att se, moskén bl.a. Men måste även vandra i den nya staden då staden är mycket vacker i min mening. speciellt vackert är den vid solnedgång då solen skimrar mot den vackra husen byggda i Jerusalemsten.

Tel Aviv har jag inte varit i så mycket i men ett besök i Jaffa är ett måste.

Jag åkte mycket buss ändå från norr mot Libanongränsen, besökte Haifa, Akko, ända ner till Eilat. Ett viktigt resmål är Masada. Det är ett mycket viktigt minnesmärke i Israel över zeloternas sista motstånd mot romerska styret.

Ha en trevlig resa!
Av Tubbe
9 jan. 2012 12:53
Citerat från pehansen:
Hej Anni,

Låt oss avsluta det politiska diskussionen.

Önskar dig en riktigt bra resa till Israel. Försök få till en träff med israeler. Då får du en annan inblick i deras land.

Peter
Bra vall.

Du starta knappast tråden för att ge några restips, tror att det finns bättre forum
för att diskutera politik än RG.

Sen skriver du cita
Försök få till en träff med israeler. Då får du en annan inblick i deras land.

Men .........Då får man säkert väldigt "färgat"svar

Handen på hjärtat………
Du skriver….. lyft blicken och se helheten.
Har du /eller vill du, besökt grannlandet ur perspektivet intressant resemål. Dina politiska värderingar är jag inte intresserad av.

/ R
9 jan. 2012 14:09
Hej Tubbe,

Nu var för sig mitt första inlägg svar på en del israel kritiska röster (vilket var och en har rätt att ha). Så intentionen med mitt inlägg var, visst kan man åka till Israel.

Syftet med min rekommendation till Anni var att ge henne en chans att höra den andra sidan av myntet. Detta ges verkligen inte den annars kompakta israel fientliga media och den generella synen som existerar i Sverige rörande Israel.

Härmed anser jag att den politiska diskussionen som avslutad.

/Peter
Av Tubbe
9 jan. 2012 17:20
Citerat från pehansen:
Hej Tubbe,

Nu var för sig mitt första inlägg svar på en del israel kritiska röster (vilket var och en har rätt att ha). Så intentionen med mitt inlägg var, visst kan man åka till Israel.

Syftet med min rekommendation till Anni var att ge henne en chans att höra den andra sidan av myntet. Detta ges verkligen inte den annars kompakta israel fientliga media och den generella synen som existerar i Sverige rörande Israel.

Härmed anser jag att den politiska diskussionen som avslutad.

/Peter
Hej Peter

Du starta tråden själv, hur kan det då vara svar på Israel kritiska röster?
Om jag inte har rent fel så senast det skrevs negativt om Israel på Reseguiden
är skrivet år 2010........ Men den som letar han finner. ;O)

I tråden som Du starta nämner du Israels…. ogästvänliga grannar…… och längre ner kallar du folk…..okunnig utan även korkad…….
Varför kan du inte BARA skriva allt som Du tycker är fint med Israel, eftersom Du vill att alla ska älska Israel.
Däremot är dialogen du har med Anni reserelaterat.

Sen avslutar du med att
citat:
Härmed anser jag att den politiska diskussionen som avslutad.

Tycker jag känner igen stilen från de "riktiga" politikerna

/ Rickard
9 jan. 2012 19:10
Hej igen Tubbe,

Då flera inte ville att jag skulle fortsätta den politiska diskussionen så var det också bäst att avslua den eller hur? Som några påpekat, så är det inte rätt forum denna typ av diskussion.

Nu har jag inte på datumstämpeln när det negativa skrevs, utan ville ge en möjlighet till möjliga israelresenärer även positiv syn. En annan orsak till mitt inlägg var att en av diskussionerna rekommenderande man inte heller skulle köpa israeliska varor och bojkotta dem. Då anser jag man är helt oförstående (eller vill vara oförstående) över hela mellanöstern problematiken (bara skylla på den ena parten)

Jag aldrig krävt eller velat att alla skall älska Israel. Dock har jag önskat alla skall skaffa en bild av ett land med "fair eyes" och att alla inte skall svälja den genomsyrade antiisraeliska propaganda som kommer genom media.

Du har helt rätt Tubbe. De positiva skall lyftas fram. Vad jag verkligen rekommenderar all israelresenrärer är färdas runt Israel med buss. Landet är litet och man hinner se mycket. Röda Havet vid Eilat är fantastiskt. Masada och Döda Havet får inte heller missas.

Jag varken är eller kommer bli politiker, ville bara avsluta diskussionen men du vill tydligen fortsätta den.
Av Tubbe
13 jan. 2012 12:04
Min poäng är att om Du vill lyfta fram Israel som resemål,
så blir det knappast bättre av att du kallar Israels grannar ogästvänliga och
den personen som absolut bojkottar israeliska varor är inte bara mycket okunnig utan även korkad. Mitt tips är, lämna politiken utanför.

Du tycker att Vi ska lyfta blicken och se helheten.

Eftersom Du har besökt Israel 2 gånger, så förutsätter jag att Du även har besökt Israels ogästvänliga grannar 2 gånger, har du det ? så att då såg helheten.
/ Tubbe

Ps är de hemligt vilka de ogästvänliga grannarna är ds
13 jan. 2012 13:29
Hej Tubbe,

Självklart håller jag med dig. Därför skrev jag också i mitt email (4/1) angående Iran följande:

Jag träffat iranier i Sverige och i Iran men det betyder inte att alla iranier är lika med den extremistiska iranska regeringen.

Peter