Indien*

Av Kitten
4 okt. 2006 16:06
Visningar: 326
Någon som har lite tips o ideer om Indien??
Hade velat besöka både norra o södra delen. Besöka Taj Mahal och Ganges i norra och åka båt på Kerla i ett par dar och sitta på elefantryggen genom en tiger safari.
Någon som kan berätta lite om erfarenheter:)
Tåg verkar vara det billigaste sättet att ta sej runt....?
Tackar för all info*
Av Mariat
4 okt. 2006 16:58
Indien ska upplevas per tåg, det är billigast och så de flesta indier själva reser. Tågtrafiken är bra utbyggd, du kan resa i stort sett överallt med tåg.... men att den är bra utbyggd betyder inte att den är bra.... bli inte förvånad om ett tåg är 12h försenat.... och de flesta resor går på ett dygn.. Rekomenderar sleeper class (en "madrass" utan ac, tre ovanpå varandra) eller klassen över (sleeper med AC, minns ej vad den heter, men det känns ganska lyxigt jämfört med sleeper... du har tex en gardin så att du får sova ostört.. annars är indierna ganska nyfikna på dig, men det är något dyrare än sleeper.). Tredje klass kan funka en kortare resa.. men du lär i stort sett ha folk i knät.... jag reste så i 8h och det är på gränsen att man pallar det....

Att köpa tågbiljetter är ett projekt i sig, se till att skaffa tidtabellen (går att köpa på större stationer) så du har lite koll innan du kommer till luckan. Vässa armbågarna innan du köper biljetter för indierna kommer försöka att köra över dig. =) I större städer finns dock speciella luckor där endast turister kan köpa biljetter.

Förutom de uppenbara som taj mahal och rajastan rekomenderar jag dig att besöka darjeeling uppe i himalaya och kahna national park för oförglömlig tigersafari på elefantryggen (titta gärna på mina bilder därifrån)

Indien kan ta på tålamodet... men det är också ett fantastiskt land med massvis av upplevelser.

trevlig resa!
Maria
31 mars 2007 18:39
Hej!
Imorgon åker jag och min studiekamrat till dehli. Vi har lyckats att nå oss ledigt fån medicinstudierna i 2 veckor. Vi köpte resan igår o BEHÖVER HJÄLP. Vi vill gärna se så mycket som möjligt- resa inte alt för myk. dvs spendera vår resa på ett tåg=nej tack. Är det en bra ide o hyra en bil o köra till nepal? hur kan man få kontalt o bo så som du? Min mail e (Logga in för att se e-postadress) Hoppas du har de bra. keep on smiling