Hvilken av Kanariøyene er din favoritt øy?

25 sep. 2009 10:35
Visningar: 2720
La Palma, La Gomera, El Hierro, Teneriffe, Gran Canaria, Fuertventura eller Lanzarote? Hvilken er din favoritt og hvorfor?
26 sep. 2009 15:54
Lanzarote med sina fina stränder, vulkanlandskap och spännande byggnader. Nattklubben Jamos del Agua m.fl byggnader efter den kände arkitekten Manriques. Vulkanlandskapet är spännande. Här finns verkligen något för alla och för allas smaker.
27 sep. 2009 23:37
TENERIFFA - ENASTÅENDE VACKER OCH MYCKET SKIFTANDE NATUR, VACKERT MED ALLA BLOMMOR, ÄVEN LÄNGS VÄGARNA PÅ DEN NORRA DELEN AV ÖN OCH DE STORA BANANODLINGARNA FRÄMST I OROTAVADALEN
Speciellt vackert tycker jag:
- Orotavadalen med sina bananodlingar och vid havet den gammaldags staden Puerto de la Cruz
- Utflykten till Las Canadas kraterområde på ca 2200 m höjd med vulkanen Teide 3718 m (Spanien högsta berg)
- Västra kusten från Los Cristianos upp mot Puerto de la Cruz

LANZAROTE
- Säregen natur, karg, torrt men ändå fascinerande, liknar ingen annan plats jag besökt
- Gör en utflykt till vulkanen Montana del Fuego (eldsberget), rid upp på berget på kamel
(kameler används för att dra plogar på fälten på Lanzarote, fälten har ofta vulkangrus som ej fastnar i kamelens platta fötter...)
- Arkitekten Cesar Manrique har satt sin prägel på öns byggnader och "monument", han uppmanade att husen målades vita, fönster och dörrar gröna för att ge intryck av lite grönska i detta torra landskap samt att man planterade kaktusar och dylikt här och där. Vidare var han initiativtagare till fina träskyltar som vägvisare på en del ställen på ön för att de skulle vara "ett med naturen" i stället för konventionella plåtskyltar. Han var också upphovsmannen till en grotta, Jameos del Agua med en underjordisk sjö och små vita blinda krabbor

LA GOMERA
- Säregen ö, lämpar sig fint för ett dagsutflykt med buss och båt från Los Cristianos.
- Man ankommer till Gomeras huvudstad San Sebastian och gör därifrån en tur ut på ön.
- Intressant natur, mycket berg, grönt, skogar med mycket höga träd (tror det var ceder eller möjligen eucalyptus?)
- Intressanta gamla traditioner såsom Visselspråket "El Silbo" och stavarna som förr användes för att hoppa mellan dalgångarna!!!
- Mycket vacker Parador i huvudstaden San Sebastian(Paradorer = hotell som finns runtom i Spanien inrymda i historiska eller andra speciella byggnader)

LA PALMA
Varit där en gång för evigheter sedan bara på ett dagsbesök, var den gången inte speciellt imponerad

EL HIERRO -- mycket liten ö, har ej varit där

FUERTEVENTURA - ej varit där, alla säger att det blåser jättemycket på Fuerteventura (gillas av windsurfare)

GRAN CANARIA - i många fall är du antingen en vän av Teneriffa eller Gran Canaria, inte alltid båda. Jag gillar Teneriffa bäst. På Gran Canaria har dock Las Palmas med sin långa strandpromenad längs stranden Las Canteras sin egen prägel. Staden ger nästan lite feeling av Sydamerika. Las Palmas är lite kul att promenera runt i, rätt bra shopping, härligt att flanera längs strandpromenaden. Fina
byggnader i vissa delar av staden. Trots att Las Palmas har förändrats med åren så är det fortfarande lite av en "nostalgitripp" att komma dit igen om man som jag var där för evigheter sedan och ej återvänt förrän nu....Ja, detta var mina helt personliga intryck.....

Mvh,
Tuareq
28 sep. 2009 11:30
Har varit på Teneriffe ,Cran Canaria och Furtventura.
Teneruffe lockar mest genom så skiftande utformning:torra och varma södra delen till det gröna och blommande norra delen.
Teide är värd sitt besök och utflykter runt.
Har tänkt mig att besöka de andra -vi får väl se.
Lycka till med din resa.
Av Jre
29 sep. 2009 09:46
För mig finns det bara en ö, La Gomera. Har bara varit där en gång men kommer gärna tillbaks igen.
OBS jag har varit på de flesta av de andra öarna, men .....
Av Desires
29 sep. 2009 13:08
Har varit på Gran Canaria, Fuerteventura, Lanzarote och Teneriffa. Kan inte riktigt säga vilken jag har som favorit eftersom alla är så olika och fina på olika sätt, det beror på vad man är ute efter också tycker jag.
Åker man mest för att få sol, bad, värme och avkoppling skulle jag nog välja t ex Fuerteventura (välj då byn Jandia som har underbara fina sandstränder o ligger nära fina fiskebyn Morro Jable, eller Corralejo i norra delen). Läs mer här http://www.desires.se/#post9)
Den enda söta byn på Gran Canaria tycker jag är Puerto Mogan, byn som Simon Spies byggde upp på 60-talet som mest består av låga fina vita hus kantade med bouganvillas etc. Trevlig och mysig liten by. Har förstått att det har byggts till en hel del hotell där sedan vi var där för några år sedan men själva den centrala söta byn Puerto Mogan ser nog ut som tidigare.
Lanzarote är också en fin ö med väldigt speciell natur. Men där föredrar jag att bo i mindre Playa Blanca, Playa del Carmen var mycket mer turistiskt och inte lika trevligt tyckte vi när vi bilade runt på ön.
30 sep. 2009 10:25
Takk for gode tips og utfyllende svar!
Av Fila
4 okt. 2009 14:01
Hei.
Jeg har hatt gleden av å besøke alle Kanariøyene unntatt El Hierro og La Palma. Gran Canaria er vel den sikreste når det gjelde været og der er mange fine steder å besøke når en kommer ut av turiststedene. Teneriffe er også en flott øy med mektig natur, greit å reise rundt med bil på egen hånd. Fuerteventura er vel kanskje litt "kjedelig", ikke så mye å se på. Lanzarote har mye å by på, morsomt å reise i Caesar Manriques spor. La Gomera er helt spesiell dersom en liker fotturer (ta med godt tøy og sko!). Jeg har lagt ut blogger, filmer og bilder her på Orbville om de øyene vi har besøkt, kanskje du finner noen tips der. Drar forøvrig tilbake til Lanzarote i november :-)
Fila
20 dec. 2009 23:22
Fuerteventura är väl den jag gillar bäst av dom jag besökt.
2 jan. 2010 16:30
Fuerteventura !!!!! Paradiset ! De blåser mest på norra delen vid Corralejo. Även där de flesta surfarna finns. Har varit på Jandia södra delen av ön. Blåste inte mycket alls..
Av Fdp
2 jan. 2010 17:31
La Gomera! Var där första gången i början av 70-talet och har nyligen gjort mitt senaste besök där. Jag tycker att allt blir bättre och bättre med tiden. El Silbo, som höll på att dö ut är nu en kulturskatt som vårdas och i skolan är det numera två timmar obligatorisk utbildning i veckan i visselspråket. Visst kan man åka dit på en dagstur, antingen med Fred Olsens snabbgående små båtar eller med Armas större fartyg, som tar lite längre tid, men som är billigare och stadigare om det rullar lite på sjön, men det rätta sättet att uppleva ön är att vandra runt den. Den finns väl utmärkta vandringsleder runt hela ön, kartor kan man skaffa vid ankomsten i San Sebastian och turistbyrån kan tipsa om var man kan stanna för mat eller för att sova. Nationalparken Garajonay (efter öns egen Romeo- och Juliahistoria) är höjdpunkten på denna vandring. I likhet med många andra öar finns här växter och djur, som är endemiska (finns ingen annanstans). Ö-karaktären gör att djurvärlden huvudsakligen består av fåglar och insekter - allt annat är inplanterat.
Missa inte nationalparkens besökscentrum med dess växter från andra världsdelar - man har bl.a. ett par fantastiska proteabuskar. Tröttnar man på att vandra finns det utefter lederna anslutning till allmänna bussar, som går tillbaka till San Sebastian.
Av Katitzi
2 jan. 2010 17:52
Teneriffa för naturen och Lanzarote för stränderna. Fuerteventura var lite för platt och blåsigt i min smak och Gran Canaria för turistigt!
Se några fina bilder från den lilla strandbyn Playa de San Juan på Teneriffa, de ligger på min profil.
Katitzi
26 mars 2010 18:06
Nu har vi precis kommit hem från en åttadagars resa till Lanzarote och vi bodde nu i playa blanca vilket förvisso är en väldigt turistanpassad ort men trots det måste man säga att man bor gott och trivsamt där med närhet till det mesta man som sol och badturist kan tänkas behöva på sin semester och bla.papagayostränderna i området är ju väldigt fina dessutom finns helt ok. stränder även inne i playa blanca.

Playa blanca är ju en mysig ort med en fantastisk strandpromenad med gott om shopping och serveringar för den som söker det, hotellen i området håller hög standard till vettiga priser så är det just sol o bad med bra boende till vettiga priser och inte "gran canaria mycket" folk så kan playa blanca vara orten man söker dessutom är det riktigt billigt att hyra bil på ön vilket inte gör saken sämre, för även om sol o bad är skönt kan det ju vara roligt att ta nån utflykt runt ön ibland också.

För den som söker ett trivsamt mellanklasshotell kan vi varmt rekommendera Sun royal som är ett tre stjärnigt lägenhetshotell där man väljer bara boende utan eller inkl. frukost eller all-incusivealternativet, vi hade bokat all-inclusive med väldigt bra mat och trevlig personal till ett riktigt bra pris vi betalade bara 5040kr för två vuxna o ett barn under åtta dagar bokat genom hotelopia vilket måste anses som väldigt billigt med tanke på standarden på mat o boende sen gjorde det ju inte saken sämre att ett av de båda fina poolområdena var uppvärmda till ca. 25 grader.

Vill man titta ytterligare på just det här hotellet så finns det med i apollos ordinarie program men då till helt andra priser än vad vi betalade för vår resa med egenbokat hotell och flyg genom ryan air från skavsta via belgien vi sparade 10.000kr på vår resa gentemot att boka via apollo, ett litet tips bara för den som vill plocka ihop en fin resa till budgetpris vi är faktiskt förvånade att inte fler barnfamiljer plockar ihop sina resor själva ok. det är inte alltid lika enkelt som en charterresa men ofta får man ihop resan till halva priset och det kan ju göra att det är värt besväret man har garanterat hög timförtjänst under de timmar man lägger ner på letandet av flyg o hotell.
Bosse.