Ho chi minh city och hoi an

Av Socman
5 aug. 2019 17:47
Visningar: 775
Hej
Vi, jag och min man, har nu bestämt oss för att resa till Vietnam i februari 14 dagar. Har haft jättesvårt att bestämma oss för vart vi vill åka. Har läst och läst och läst och nu äntligen bestämt oss (tror jag) för att åka till Ho chi minh city och hoi an. Vi vill gärna se och uppleva Vietnam men också vila och avslappning. Tänker att börja tre nätter i ho chi minh sedan till hoi an i 7 nätter för att sedan tillbaka tre nätter i ho chi minh. Låter det som en bra planering för er som varit i Vietnam tidigare? Undrar också gällande transporten mellan ho chi minh och Hoi an, vad är smidigast, taxi, flyg eller buss? Finns där uttagningsautomater ATM som i Thailand eller hur ser det ut i Vietnam?
Tar gärna emot alla tips och bra att tänka på gällande Vietnam
Stort Tack på förhand
Av Daquiri
5 aug. 2019 18:06
Hade minskat med någon natt i Saigon och lagt den i HoiAn. Ja, det finns uttagsautomater. Flyget är väldigt smidigt, ungefär en timmes resa. Man flyger till Danang och tar taxi till HoiAn.
Av Socman
5 aug. 2019 18:22
Stort Tack Daquiri. Bokar man flyget till Danang hemifrån eller vad tycker du? Vet du vad det kostar ungefär?
Av Socman
5 aug. 2019 20:53
Tack för tipset M_Olsson. Visste inte hur man gjorde. Ska verkligen gå in och kolla på det. Tack!
Av Lufc
6 aug. 2019 07:25
Vi gjorde som Anhn nu i somras dvs flög till Da Nang T/R med Qatarairways - mycket bra.
Vi flög också inrikes i Vietnam (bokade hemifrån) med VietJet Air också det mycket bra med fräscha plan för ca 500 Sek/pp & sträcka. 3-4 nätter bör räcka för vistelsen i Saigon inklusive eventuellt besök till Cu Chi tunnlarna.

Fredrik
Av Socman
6 aug. 2019 10:48
Stort Tack till er båda, Anhn och Lufc. Kommer att flyga direkt till Da Nang. inrikes till ho chi min och därifrån hem
Ni får gärna dela med er av era upplevelser.....om ni vill :-)
Av Lufc
6 aug. 2019 16:47
Delar gärna med mig -har skickat ett meddelande

Mvh Fredrik
Av Nicken
6 aug. 2019 18:36
Citerat från Daquiri:
Hade minskat med någon natt i Saigon och lagt den i HoiAn. Ja, det finns uttagsautomater. Flyget är väldigt smidigt, ungefär en timmes resa. Man flyger till Danang och tar taxi till HoiAn.
Håller helt med dig, räcker med 3-4 nätter i HCMC. Då hinns både sevärdheter i centrum upplevas likväl som tunnlarna utanför stan.

Tips till Socman?

Besök Bui Vien Street (HCMC) någon av kvällarna när gatan är avspärrad för trafik (endast en av fyra kvällar vad gatan helt stängd för trafik när jag var där).
Var försiktig men vad bestämd när du korsar vägen i främst HCMC, även vid övergångställen. Skotrarna är hårda och du är mjuk - jag vet av erfarenhet.
Hoi An överlåter jag till någon annan.

(Själv passade jag på att sy upp några skjortor i HCMC till ett lägre pris än i Thailand)
Av Socman
6 aug. 2019 18:58
Tack Nicken. Det tar jag med mig :-)
3 feb. 2020 17:57
Hej.
Vet att detta är en gammal tråd men jag vill bara veta hur eran resa blev ? :) Lite nyfiken.
Vi åker i mars till Hoi an och flyger sedan hem ifrån HCMC.