Hjälporganisationer

26 mars 2013 13:50
Visningar: 428
Tänkte bara höra om ni och hur ni gör om ni hjälper någon i utlandet eller i vårt land när ni tex. åker på semester?
Litar ni på dessa s.k. hjälporganisationer?

Själv tar jag med mig saker och kläder och lite annat och ger bort när jag t.ex. åker till Indien, för då kan jag se att de hamnar i rätt händer.

Jag är själv mycket skeptisk till alla slags organisationer och har fått för mig att det är för mycket mellanhänder överallt och att pengarna inte går till rätt direkt.

Enda gången jag betalat in på ett postgiro (och då också efter mycket koll och telefon att det verkligen var till rätt) det var till shimpansen Ola, om ni minns honom?

Mvh Eva

P.s. Det kan ju vara ett tips till er som kanske åker till såna länder att ta med sig lite av t.ex. barnens gamla kläder eller leksaker och ge bort dem till mer behövande istället för att slänga dem.
Av Tubbe
26 mars 2013 15:01
Hej Eva

Clockrent bra förslag.
Om någon har information eller kontakter med barnhem eller skolor så får ni gärna tipsa mig
så lägger jag in det på vår hemsida. www.happysuitcase.com

....leverans från dörr till dörr 100% kommer fram eftersom det är Du som leverear dina egna saker.

även de är clockrent........

Mvh T
Av Annl
26 mars 2013 22:50
För det första betalar jag så förbannat mycket i skatt att bara det kunde räcka.

Utöver detta har jag regelbundna transporter till Stadsmissionen med kläder och liknande som vi skänker.

Hade gärna tagit med mig grejjer för direktleverans när vi reser men har inte stött på någon organisation som verkar seriös. Men tipsa gärna om det finns någon sådan!
Av Mrb
26 mars 2013 22:59
Citerat från annl:
För det första betalar jag så förbannat mycket i skatt att bara det kunde räcka.

Utöver detta har jag regelbundna transporter till Stadsmissionen med kläder och liknande som vi skänker.

Hade gärna tagit med mig grejjer för direktleverans när vi reser men har inte stött på någon organisation som verkar seriös. Men tipsa gärna om det finns någon sådan!
Svenska Kyrkan. Skulle inte lita på någon annan.
Av Annl
26 mars 2013 23:02
Låter som ett klokt tips!
Citerat från mrb:
Citerat från annl:
För det första betalar jag så förbannat mycket i skatt att bara det kunde räcka.

Utöver detta har jag regelbundna transporter till Stadsmissionen med kläder och liknande som vi skänker.

Hade gärna tagit med mig grejjer för direktleverans när vi reser men har inte stött på någon organisation som verkar seriös. Men tipsa gärna om det finns någon sådan!
Svenska Kyrkan. Skulle inte lita på någon annan.
Av Tubbe
27 mars 2013 12:15
Citerat från annl:
Låter som ett klokt tips!
Citerat från mrb:
Citerat från annl:
För det första betalar jag så förbannat mycket i skatt att bara det kunde räcka.

Utöver detta har jag regelbundna transporter till Stadsmissionen med kläder och liknande som vi skänker.

Hade gärna tagit med mig grejjer för direktleverans när vi reser men har inte stött på någon organisation som verkar seriös. Men tipsa gärna om det finns någon sådan!
Svenska Kyrkan. Skulle inte lita på någon annan.
Varför är det ett klokt tips ?

/ R
Av Annl
27 mars 2013 21:39
Alla har vi olika tro.....
Citerat från tubbe:
Citerat från annl:
Låter som ett klokt tips!
Citerat från mrb:
Citerat från annl:
För det första betalar jag så förbannat mycket i skatt att bara det kunde räcka.

Utöver detta har jag regelbundna transporter till Stadsmissionen med kläder och liknande som vi skänker.

Hade gärna tagit med mig grejjer för direktleverans när vi reser men har inte stött på någon organisation som verkar seriös. Men tipsa gärna om det finns någon sådan!
Svenska Kyrkan. Skulle inte lita på någon annan.
Varför är det ett klokt tips ?

/ R
Av Tj
28 mars 2013 10:15
Kyrkan fick man inte vara negativ till ....men kanske pingstvännerna då???? :)
Av Hille2
28 mars 2013 10:44
Citerat från tj:
Kyrkan fick man inte vara negativ till ....men kanske pingstvännerna då???? :)
Nu vet jag inte vad du skrev men själv är jag skeptisk till allt som har med religion att göra. Skänker dock gärna kläder och pengar till sådant som soppkök odyl här hemma i Sverige, sånt som man kan se fungerar. Däremot att skänka pengar till någon kyrklig organisation för något projekt i andra länder där man inte direkt kan visa att pengarna gör någon nytta, det gör jag inte.
Samlar ibland ihop, tar med mig och ger bort kläder, hygienprodukter mm till lokala barnhem och liknande när jag reser till sådana länder där det behövs. Det är lätt då jag alltid reser med liten packning. Tycker att Tubbes förslag här ovan verkar intressant!
Av Tubbe
28 mars 2013 12:44
Citerat från annl:
Alla har vi olika tro.....
Som sagt , det handlar om att resenärer tar med sin egna /grannen /god väns prylar till dem som behöver.Att utnyttja den frivikt som vi ofta har när vi flyger mot fattigare länder.

Att blanda in tro har inte med saken att göra. För det första är min sida helt oberoende av religion.För det andra tror du väldigt mycket i andra trådar vilket ofta skapar turbulens vilket inte gynnar happysuitcase på något vis.

/ T
Av Sierra
28 mars 2013 13:01
Tubbes website happysuitcase.com enl ovan är ett bra och seriöst intitiativ.
Eftersom du själv levererar det du ev skänker förstår jag inte de negativa kommentarerna. Litar ni inte på er själva?