Hjälp oss Vietnam & Kambodja

Av Alicee
3 feb. 2015 06:33
Visningar: 1815
Hej!
Jag och min pojkvän känner oss lite halvt kluvna hur vi bäst får ihop vår rutt genom Kambodja och Vietnam. Vi landar i Saigon/Ho Chi Minh den 15:onde. Där hade vi tänkt spana in krigsmuseet och spana in lite andra saker i ett par dagar. Sedan står vi helt handfallna.

Vi ska till Kambodja, vi vill ta oss ut till ön Koh Rhong och vi vill också se killing Fields. Det är det vi har planerat där.

Är flyg bästa alternativet? Känns som om vi missar så mycket av Vietnam och känns nästan olönt att bara stanna där i ett par dagar i huvudstaden. Vi vill ändå inte stanna där så länge att vi måste lösa Visum.

Finns det några bussresor så vi kan få uppleva lite mer? Där vi kan göra lite stopp på vägen och uppleva lite mer av båda länderna. Hur ska vi göra egentligen? Vi flyger från Filipinerna den 14:onde och vi förstår att vi måste ha fixat en utresebiljett ur Vietnam tills dess.

Med vänliga hälsningar, Alice & Axel.
3 feb. 2015 08:34
Det finns bra med bussar som går mellan olika orter i Vietnam och Kambodja.
Det är väl upptrampade backpacker-stigar ni beträder om jag säger så...

t.ex:
http://catmekongexpress.com/

Smartast för er borde ju vara att åka från Ho Chi Minh till Sihanoukville (och därifrån ut till Koh Rong). Sedan buss upp till Phnom Penh och vidare till dit ni nu ska sen.
(men ska ni inte se Angkor Wat området om ni ändå är i Kambodja??)

Kolla gärna min reseberättelse från Kambodja, bl.a. Koh Rong:
http://www.4000mil.se/?p=2091
Av Alicee
3 feb. 2015 14:50
Tack Gunilla! Vad gullig du är som tog dig tid att svara :) Jag ska genast hugga in på din reseberättelse. Ha det fint!
Av Alicee
6 feb. 2015 06:23
Om vi nu vill till Koh Rong, se Ankor Wat, S-21 och Killing Fields i vilken ordning är det smartast att resa då? Vi planerar också att ta oss från Kambodja till Bangkok sen för att stanna där i tre nätter innan vi flyger hem. Är det smartast att ta sig till Trat eller att flyga från Kambodja? :)
Av Hawaii
6 feb. 2015 07:50
Missa inte Angkor Wat tempel-områdena. Angkor Wat är ju det mest kända men andra helt fantastiska tempel precis i närheten är Bayon (inne i Angkor Thom området), Ta Prohm och Preah Khan. Fullständigt unik upplevelse.
7 feb. 2015 10:22
Från Siem Reap och Phnom Penh går flyg till Bangkok däremot inte från Sihanoukville.

Spontant skulle jag säga att något av dessa alternativ är bäst:
Buss HCM-S-ville, buss S-ville- PP, buss eller båt PP- SR, flyg SR- Bangkok

Eller
Buss HCM-PP, buss PP-S-ville, flyg S-ville- SR ( Cambodia Angchor Air har direktflyg), flyg SR-Bangkok
Av Alicee
7 feb. 2015 14:51
Återigen stort tack till er som svarat det är så guldvärt så ni anar inte! Gunillad: Superbra reseguide du skrivit, har skrivit ner lite användbara tips som jag lagt på minnet. Detta inlägg skrev jag innan jag fick svar från er och då tänkte vi att vi skulle göra vår rutt såhär:

Vi tänkte börja med att åka buss från Ho Chi Minh - Siem reap för att stanna där i 2 dagar. Där efter ta oss med buss till Sihanoukville (eventuellt övernatta där 1 natt) och sedan ta båt ut till Koh Rong i cirka 6 dagar. Där efter bussa upp till Phenom Phen för att se Killing Fields, S-21 fängelset och flyga till Bangkok.

Eller kan man ta buss från Phenom Penh till Bangkok? Pris, smidighet,tid? Kanske flyga från Trat? Vad är billigast/bäst? :)

Dessutom undrade vi om det är något mer man behöver se i Ho Chi Minh eller runt omkring? Vi kommer från Filipinnerna där vi har fått nog av sol och bad.

Bussresorna tänkte vi boka med catmekongexpress!
Av Annl
7 feb. 2015 15:01
Citerat från Alice

Dessutom undrade vi om det är något mer man behöver se i Ho Chi Minh eller runt omkring? Vi kommer från Filipinnerna där vi har fått nog av sol och bad.
Du skrev att ni ska till krigsmuseet i Saigon och det blir bra - det är väldigt intressant. Missa inte tunnlarna - oerhört spännande utflykt. En båttur på Mekongdeltat är inte fel heller.
Och så får nj inte missa Hotel Rex och takbaren - ta en cocktail där och tänk på svunna tider. Fin utsikt och trevlig bar/restaurang. Rekommenderar er att bo där - men då får man inte åka med liten budget; väldigt trevligt hotell.
Finns trevliga franska restauranger i Saigon
7 feb. 2015 22:29
Din rutt funkar ju också (fast mer tid på bussen antar jag eftersom du då åker tillbaka till PP igen), det viktiga är att man har klart för sig att Sihanoukville är en "dead end", dvs att det inte går att flyga ut därifrån.

Har inte själv åkt landvägen Kambodja-Thailand, men min syster har det och hennes kommentar är att man ska ha klart för sig att vägarna är mycket dåliga och gränsövergången tar tid samt att alla tjänstemännen vill bli mutade...

Kul att reseberättelsen kommer till användning. :-)
Citerat från Alicee:
Återigen stort tack till er som svarat det är så guldvärt så ni anar inte! Gunillad: Superbra reseguide du skrivit, har skrivit ner lite användbara tips som jag lagt på minnet. Detta inlägg skrev jag innan jag fick svar från er och då tänkte vi att vi skulle göra vår rutt såhär:

Vi tänkte börja med att åka buss från Ho Chi Minh - Siem reap för att stanna där i 2 dagar. Där efter ta oss med buss till Sihanoukville (eventuellt övernatta där 1 natt) och sedan ta båt ut till Koh Rong i cirka 6 dagar. Där efter bussa upp till Phenom Phen för att se Killing Fields, S-21 fängelset och flyga till Bangkok.

Eller kan man ta buss från Phenom Penh till Bangkok? Pris, smidighet,tid? Kanske flyga från Trat? Vad är billigast/bäst? :)

Dessutom undrade vi om det är något mer man behöver se i Ho Chi Minh eller runt omkring? Vi kommer från Filipinnerna där vi har fått nog av sol och bad.

Bussresorna tänkte vi boka med catmekongexpress!
Av Alicee
19 feb. 2015 12:16
Jag tänkte helt tokigt när jag skrev vår reserutt, haha! Vi är nu i P.P och åkte en smidig buss med Giant Ibis hit, om några dagar åker vi till Sihanoukville och där efter ut till Koh Rong. Sedan tillbaka till Sihanoukville och buss till Siem Reap där vi besöker Angkor Wat och sedan bussar vidare till Bangkok för hemfärd. Blir nog billigast så och dessutom lär vi få se lite mer :) Har dessutom sett att det finns sovbussar och många bussar (även denna vi åkte med hit) som har Wifi vilket underlättar enormt då vi fick timmarna att gå med film och så vidare.

Tack massor för era tips! Guldvärt :D