Hjälp ?? Filippingerna/Boracay ?

Av Liilo
6 feb. 2013 21:26
Visningar: 710
Hej!
Vi är är 3 tjejer som ska till filippinerna den 7 mars och ska vara där i nästan 3 veckor... Vi åker hem den 24 mars !

Vi har tänkt att vi stannar kvar en natt i manila och tar flyget dagen efter då vi ska till boracay, men vi vet inte hur länge vi ska vara där och inte heller om vi ska åka till ett annat ställe heller, hotell är bokat och det blev fairways and bluewater resort som verkar vara fräsht och fint ?
Har kollat runt lite och det känns som att det är så svårt och tar så lång tid att ta sig från ställe till ställe, men samtidigt känns det väldigt tråkigt att vara i boracay i 3 veckor. De vi är sugna på är typ utflykter, dykning och sen att få dyka med hajar och en massa upplevelser... men vi vet inte vart man kan göra dessa saker, vi har funderat på palawan men hur är det enklast och billigast att ta sig ifrån boracay dit och sedan till manila då vi flyger hem till sverige därifrån.
Sen vet jag inte om jag har förstått rätt men det verkar som att palawan är rätt stort så vart ska man ta vägen och vad kan man göra där...
Samt boende, vi vill helst ha något som är rent och fräsht..
(behöver ej vara just palawan)

Har läst igenom de flesta trådarna men har inte funnit något svar som jag kan ta hjälp utav, vet att de kanske är lite mkt frågor, men vore väldigt tacksam för lite svar och hjälp :)

//Förvirrade tjejer :)
Av Liilo
7 feb. 2013 18:18
Har skickat ett meddelande till dig med lite frågor :)
Av Ricci
7 feb. 2013 23:12
Skickat mail om ni vill ha mer info.

//Ricci
8 feb. 2013 00:17
Hej!

Jag tycker det är väldigt enkelt och billigt att ta sig runt på Filippinerna.
Jag kan rekommendera Donsol också om ni vill garanterat se valhaj!

Ta flyget till Cebu och ta er ut till ön Malapascua.
Det finns unika hajdyk ute på ön!
Få ställen i världen där du kan se Thresher sharks så ofta.
Och chansen att du ser dem är väldigt stor. Du ser dem i stort sett varje dyk du gör där.

vi såg 10 stycken första gången och 7 andra gången.
Största hajen vi såg låg runt 4.5 meter :)

Stället man dyker på heter Monad Shoal och sen finns det Kemod Shoal där man kan se hammarhaj. Chansen är väl inte jätte stor att se hammarhaj men dem har sett hammarhaj där då och då.
Gato island finns det gott om vitfenad revhaj och bambu haj.
Folk har snackat om att det finns black tip och oceanic white tipe men det är inget jag har sett eller hört någon på ön säga. Jag dock gräva i ämnet lite när jag kommer dit.

Malapascua är annars en fin ö som erbjuder bra dykning :)

www.malapascua.net
http://evolution.com.ph

dessa kan rekommendera ! ligger precis bredvid varandra!
Jag kommer själva vara där från 6 Mars till 13 mars :)

mvh

Fredrik
13 feb. 2013 05:18
Vill man dyka är Malapascua kanon, och vill man bara snorkla och mysa, slappa, njuta så är det precis lika bra. Men vill du vara uppe och parta till 3 på natten så hoppa Malapascua. Det är mest dykare och par och lite familjer. Men vi älskade stället jag och dotter 13 år. Befinner oss på Bantayan just nu men kan verkligen rekommendera Malapascua. Vill man bo fint så är det som Fredriks länk Exotic kanon där vi bodde ! Vill man bo med lite mera laidback och mera dykare och jag TROR lite billigare så är andra länken ett bra tips. Men det finns andra boenden med precis vid finns några enklare beachhyddor. Men vi fick lämna ön för att boendet tagit slut efter våra första bokade 4 nätter, nog pga det kinesiska nyåret som är just nu. Lycka till !
15 feb. 2013 00:00
Citerat från acotrisse:
Vill man dyka är Malapascua kanon, och vill man bara snorkla och mysa, slappa, njuta så är det precis lika bra. Men vill du vara uppe och parta till 3 på natten så hoppa Malapascua. Det är mest dykare och par och lite familjer. Men vi älskade stället jag och dotter 13 år. Befinner oss på Bantayan just nu men kan verkligen rekommendera Malapascua. Vill man bo fint så är det som Fredriks länk Exotic kanon där vi bodde ! Vill man bo med lite mera laidback och mera dykare och jag TROR lite billigare så är andra länken ett bra tips. Men det finns andra boenden med precis vid finns några enklare beachhyddor. Men vi fick lämna ön för att boendet tagit slut efter våra första bokade 4 nätter, nog pga det kinesiska nyåret som är just nu. Lycka till !
Evolution Divers har enbart en standard.
Och och Exotics motsvarande rum är billigare än Evolution diver.
Jag trodde Exotic standard rum ligger runt 1200pesos och Evolution 1500pesos.
Evolution ligger precis bredvid Exotic.

Det finns även lite fest på ön.
Om man går upp längs stranden och sätter sig på några pubar eller bar resturanger sen kan man gå in i byn och dricka med lokal befolkningen. Jävligt trevligt får jag säga. :)

Men Exotic har fint boende och bra resturang.
Sen om det är dykning man vill ha så tror jag faktiskt Evolution är bättre. Dem har bra koll på dykningen. :)