Havsfiske från Phuket.

Av Digger
23 okt. 2007 19:12
Visningar: 2730
Hej jag åker till Phuket i Januari närmare bestämt Nai Harn och nu undrar jag om man kan åka på djuphavsfiske i närheten och ungefär vad priset ligger på och vad det är för fiskar man kan lyckas fånga?
Av Krantz
28 okt. 2007 12:20
Ingen som vet någt om havsfisketurer i närheten av Phuket?
28 okt. 2007 13:44
Hej.

Vi var ute och fiskade en för och eftermiddag. Då hyrde vi hela båten för cirka 2500 svenska kronor. Vi var fem personer som delad på kostnaden, så det var ett överkommligt pris tyckte vi. I turen ingick dryck, lunch och ett stop för att snorkla. Ett tips är att bara fiska på kvällenm eftersom det nappade bättre då. Förmiddagen var helt värdelös samt att det gungade mycket på havet.
Hos oss nappade det bra på eftermiddagen, då var det Blue marlin m.m. Dock var linorna försvaga så fångsten var likamed noll.

God tur.
Av Ronnyk
28 okt. 2007 18:09
hej ,det brukar va bra fiske utanför koh raya och phiphi island,jag var ute och fick tonfisk,guldmakrill och barracuda, Marlin fisket är bra vid phiphi,
30 okt. 2007 19:01
Citerat från ronnyk:
hej ,det brukar va bra fiske utanför koh raya och phiphi island,jag var ute och fick tonfisk,guldmakrill och barracuda, Marlin fisket är bra vid phiphi,
Jag håller med ronnyk om fiskeplatserna, och vist får de marlin där ... men jag vill inte gå så långt att säga att det är bra. Iofs är det en subjektiv och helt personlig åsikt. Beroende på väder och vind så skulle jag vilja påstå att sailfish fisket runt dessa ställen kan vara riktigt bra.

Guldmakrill, baracuda, tonfisk samt redsnapper nattetid är vad jag fått i Thailand runt Phiphi. Missade dock att kroka någon sailfish trots att jag hadde 5-6 napp från dem (svårkrokade rackare det där, eller så är jag för dålig på att kroka dem ;))

Priset beror mycket på vad du skall fiska, är du ute efter billfish (marlin, sailfish osv.) Så skall du vara lite petig och kolla deras fiskeutrustning. Senast jag var där var det svårt att hyra båtar under 3000 sek/dag då man sov på båten, jag var då ute 3dagar 2 nätter (det tar drygt ½ dag upp från Phuket till Phiphi, men man fiska sig upp :D )

Innan en storm av motargumen angående att jag uppger för högt pris kommer så kan jag säga att jag är ganska petig med utrustningen när det gäller fiske och då tenderar det att kosta. För det är inget roligt att få på en billfish och sen se fisken försvinna på grund av dålig utrustning (dålig lina, för lite lina, dåligt underhållna spön och rullar osv.) Klart det går att få tag på riktigt billiga endagsturer & fiska baracuda, kingfish guldmakrill osv. då det inte samma krav på utrustningen. Om det är detta du är ute efter föreslår jag att du gör dig en tur till hamnen och frågar runt .. vad man får för fisk nu, vad det kostar samt ifall du kan få kika på båten.

Så bestäm vad du vill göra för "djuphavsfiske" och ta det därifrån och funderar du på något så skicka mig ett medelande bara ;)

Tight lines
Söder
Diskussionen är stängd för nya svar