Hämta ut boarding kort på Terminal?

30 apr. 2022 22:10
Visningar: 593
Om man rese från arlanda till säg Heatrow med ett boardinkort, landar sover på hotellet och dagen efter ska resa vidare till sin slut destination kan man då hämta ut boardingkort från Terminalen man redan är på? eller måste man lämna bege sig till check in desk och därifrån checka in sen igenom säkerhetskontrollen igen?

För landar på heatrow om några dagar, sover 1 natt på hotell på Terminal 2 sen flyger vidare klockan 11 på morgonen och då det är sammanlagt 2 olika flygningar med 2 olika boardingkort från att jag lämnat Arlanda vad för alternativ har jag?

Tacksam
1 maj 2022 11:52
Hotellet är väl inte på airside? Om det inte är det så ska du ju ändå ut och sen in genom säkerhetskontrollen igen.
1 maj 2022 14:02
Hotellet ligger bredvid Terminal 2 så du lämnar aldrig airside.
1 maj 2022 17:19
Om flygbolaget du ska resa med från Heathrow har en (transfer)disk tror jag du ska kunna få ditt nya boardingkort därifrån... Jag har själv gjort så någon gång när jag har mellanlandat o inte fått alla mina boardingkort :)
2 maj 2022 09:23
Har du bagage? Om du vill hämta bagaget på mellanlandning måste du ut genom säkerhetskontrollen ändå. Behöver du inte hämta ut bagage och har det incheckat hela vägen till din slutdestination så kommer du säkerligen att få alla dina boardingkort på Arlanda redan.

Dock ser jag ingen information om att det finns ett transithotell på terminal 2 på Heathrow airside så du måste nog ändå ut genom säkerhetskontroll skulle jag tro.
3 maj 2022 19:58
Reser bara med handbagage inget incheckat.
Hotellet heter aerotel heatrow och ska ligga mellan terminal 2 och 3 utan att behöva lämna airside
4 maj 2022 06:00
Funderar på om jag ska ta och boka om så jag skippar hotellet och spar några kronor men då är frågan om 1h 50 min är tillräckligt på heathrow från att SAS landar till singapore airlines avgår .vad jag sett så är båda bolagen på terminal 2 så det borde väl hinnas med då jag hämtar ut Boardingkortet för hela rutten redan på arlanda
4 maj 2022 08:45 (redigerad)
Citerat från Daniel_s:
Reser bara med handbagage inget incheckat.
Hotellet heter aerotel heatrow och ska ligga mellan terminal 2 och 3 utan att behöva lämna airside
Hej.

Det verkar tyvärr inte stämma att det är airside, varken på terminal 2 eller 3 utan det ligger landside så om du behåller det valet så behöver du gå igenom immigration och dagen efter igenom säkerhetskontrollen. Dock om du får båda boardingkorten redan på Arlanda så behöver du inte checka in igen dagen efter utan du kan gå direkt till säkerhetskontrollen.

1 timme och 50 ska under normala omständigheter inte vara några problem för byte på Terminal 2 på Heathtrow.
4 maj 2022 11:36
Du behöver inte gå ut bara för att du saknar boardingkort (om så skulle vara fallet). Man kan checka in i transfercenter eller på gaten.
4 maj 2022 18:57
Okej trodde man var tvungen att checka in utanför säkerhetskontrollen även om man bara reser med handbagage. För mitt flyg från luleå till arlanda har ungefär 3h i arlanda innan heatrow flyget går och det är 2 olika boardingkort för dessa.

Så då bör ja kunna gå till transfer disken för sas och skriva ut boardingkortet där. Gäller detta även för andra flygbolag säg british airways eller lufthansa? Eller gäller sas transfer disk bara för sas?

Och att hämta ut boardingkort vid gaten visste jag inte att det gick. Då bör man väl i princip aldrig behöva oroa sig för att boka flygbiljetter med kort tid och egen transfer om man endå inte behöver lämna airside och checka in utanför säkerhetskontrollen om det ändå alltid går att checka in och få boardingkorten vid gaten? Alternativ något flygbolags transfer desk?

Och skönt att höra att 1h 50 min räcker för transit på heathrow inom terminal 2 för är ju första flyget från arn till heathrow så risken att det blir försenat bör ju var mindre.
5 maj 2022 03:44
SAS Transfer center checkar in alla flygbolag de handlar. Andra handlingsbolag har ett center för sina flygbolag. Om detta inte finns hänvisas man till gaten.
Kan inte garantera att det funkar på alla flygplatser i hela världen, men kan samtidigt inte se varför det inte skulle göra det.
5 maj 2022 04:17
Funkar detta även under coronatider när dom måste ha mer dokument osv?

Så ponera att jag reser från LLA Till ARN på en flygbiljett. Därifrån har jag en annan flygbiljett från ARN till säg FRA eftersom det är med i star alliance så kan jag gå till sas transfer disk och få boardingkortet från dom men om jag skulle resa med säg british airways till LHR då british är med i one world alliance så måste jag vända mig till antingen gaten eller lämna airside via landside checka in igen och gå genom säkerhetskontrollen förutsatt att inte BA har transfer disk på arlanda?

Ursäkt att jag komplicerar till det
Försöker komma på enklaste ressätt innan jag bokar resan utan att behöva krångla med hotell eller nya incheckningar
5 maj 2022 09:38
Citerat från Worldofmarie:
SAS Transfer center checkar in alla flygbolag de handlar. Andra handlingsbolag har ett center för sina flygbolag. Om detta inte finns hänvisas man till gaten.
Kan inte garantera att det funkar på alla flygplatser i hela världen, men kan samtidigt inte se varför det inte skulle göra det.
Alltså om man gör transfer på Heathrow så måste man ha ett boardingkort för nästa flight för att komma igenom den nya säkerhetskontrollen så om transferdiskarna är stängda för ditt flygbolag så är man ganska körd och får snällt gå ut och checka in igen.
5 maj 2022 17:15 (redigerad)
Citerat från Silverfang:

Alltså om man gör transfer på Heathrow så måste man ha ett boardingkort för nästa flight för att komma igenom den nya säkerhetskontrollen så om transferdiskarna är stängda för ditt flygbolag så är man ganska körd och får snällt gå ut och checka in igen.
Detta förutsätter naturligtvis att det inte är en säkerhetskontroll man ska igenom mellan gaterna.
5 maj 2022 17:18
Citerat från Daniel_s:
Funkar detta även under coronatider när dom måste ha mer dokument osv?

Så ponera att jag reser från LLA Till ARN på en flygbiljett. Därifrån har jag en annan flygbiljett från ARN till säg FRA eftersom det är med i star alliance så kan jag gå till sas transfer disk och få boardingkortet från dom men om jag skulle resa med säg british airways till LHR då british är med i one world alliance så måste jag vända mig till antingen gaten eller lämna airside via landside checka in igen och gå genom säkerhetskontrollen förutsatt att inte BA har transfer disk på arlanda?

Ursäkt att jag komplicerar till det
Försöker komma på enklaste ressätt innan jag bokar resan utan att behöva krångla med hotell eller nya incheckningar
Det har ingenting med olika allianser att göra, utan vilken handlingsbolag som handlar flygbolaget.
Men oftast har varje handlingsbolag sin egen transferdisk. Vår på CPH stängde dock under corona, men vi checkar in på gaten.
5 maj 2022 18:14
Okej. Well har bokat nu och det blev 4h transit på arlanda från att jag landar från luleå på den tiden ska jag hinna gå ut ta mig till british airways och deraa check in på landside. Men 4h är nog inga problem trots köerna som är.

Fördelena då är att jag hämtar ut helaresan. Och slipper krångla med hotell.

Hemvägen blev dock lite bekymmersam landar 14.55 på arn och sista flighten med ett nytt boardingkort går med norweigan kl 16. Vilket gör att jag har 60 min att checka in online förutsatt att det inte är försenat från heatrow.