Grand Canyon upplevelse?

Av Moth63
13 sep. 2011 16:23
Visningar: 2083
Då drar jag strax till USA och åter igen en vecka i LV funderar på att se lite mer utanför själva jippo´t inne på stripen, finns det någon utflyckt till grand canyan som ni kan rekommendera, finns ju ett hav av möjligheter så det känns kanonbra att kunna ställa såna frågor här?
Gärna lite andra tips också

Tack
Av Ziesta
4 okt. 2011 11:49
Hej,

Jag var i Las Vegas i slutet av augusti och ville gärna passa på att se Grand Canyon när jag ändå var i "närheten". Tyvärr hade jag bara tid och möjlighet att göra en dagstur.. annars hade jag gärna övernattat där och vandrat lite.

Jag kikade på företagen Papillon och Maverick.
http://www.maverickhelicopter.com/
http://www.papillon.com
Båda har ju mängder av alternativ.. inte lätt att välja.. jag fick lite hjälp i tråden: http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/grand-canyon-las-vegas-17099

Till slut blev de turen "Grand Canyon Deluxe with Helicopter" med Papillon. Turen bestod av flyg från Las Vegas till Grand Canyon, sedan en helikoptertur och till sist ett ca 45 min stop med lunch (man fick en låda med macka m.m) vid en utsiktsplats. Jag är rätt nöjd med turen, men såhär i efterhand känns det som om jag borde skippat helikoptern och istället valt en tur där man fick mer tid att vandra runt vid utsiktsplatsen och fått chansen att besöka fler utsiktsplatser. Eller ännu hellre, haft mer än en dag på mig att se Grand Canyon.. Visserligen roligt att ha testat att åka helikopter (även om jag hade oturen att sitta i mitten av helikoptern och ej vid fönstret) men tyvärr åkte den inte ner i canyonen utan åkte bara ovanför.. så det var inte så värst stor skillnad från att åka flyget dit.. men det kunde jag ju inte veta innan.. :-)

Hoppas det hjälpte dig lite! :-)
Av Annl
4 okt. 2011 19:18
Har du möjlighet att övernatta i Grand Canyon så är det absolut att rekommendera eftersom du annars riskerar att missa såväl soluppgången som solnedgången och de är helt magnifika.
Av Moth63
5 okt. 2011 19:27
Tack för svar, någon helikoptertur tycker jag inte är så intressant men en utflykt en heldag vore kanon :-)
10 okt. 2011 09:26
Citerat från annl:
Har du möjlighet att övernatta i Grand Canyon så är det absolut att rekommendera eftersom du annars riskerar att missa såväl soluppgången som solnedgången och de är helt magnifika.
Anni - håller med Dig - hade tur och hittade ett bra hotell några kilometer från utsiktsplatserna - var där tidigt på morgonen och såg den magnifika (långsamma) soluppgången - ett fint minne från Amerikabesöket.
Av Annl
11 okt. 2011 08:11
Ja visst är det helt magiskt och om du kommer tillbaka till Grand Canyon så kan du uppleva något som är ännu mera magiskt och det är att bo på norra rimmen och se soluppgången solnedgången därifrån. Norra rimmen är helt otroligt och det finns i princip bara ett boende där och amerikaner som vi pratade med och som varit på båda ställena sa att det är väldigt stor skillnad på södra och norra rimmen och att det är mycket mera "busy" på den södra sidan.

Av alla besökare som kommer till Grand Canyon så är det över 90 procent som besöker södra rimmen.
Citerat från spinalstenos:
Citerat från annl:
Har du möjlighet att övernatta i Grand Canyon så är det absolut att rekommendera eftersom du annars riskerar att missa såväl soluppgången som solnedgången och de är helt magnifika.
Anni - håller med Dig - hade tur och hittade ett bra hotell några kilometer från utsiktsplatserna - var där tidigt på morgonen och såg den magnifika (långsamma) soluppgången - ett fint minne från Amerikabesöket.
Av Bonjovi
27 okt. 2011 11:36
Ska du åka till Grand canyon så boka en helikopter tur. Jag och min bror åkte buss dit. Jag tycker det var alldeles för mycket restid.
Men GC är fantastiskt. För fantastiskt för att kunna förklara det i ett forum. Det måste upplevas. Passa på att få se hooverdammen då också!
Det positiva med bussresan är ju att man får se väldigt mycket när man är ute på vägarna. Några stopp var väldigt härliga!
Det finns ju såklart hundra olika resor dit att boka. Men gämnför priser, vilka stopp dem gör och vad som ingår i matväg.

När vi utvärderade resan i bussen påväg tillbaka till vegas så kom vi fram till att GC var helt sjukt MEN vi skulle ha bokat helikoptertur dit!!