Giltlighetstid för pass vid inresa i Thailand med charterbolag?

Av Sa0sin
15 jan. 2019 20:33 (redigerad)
Visningar: 227
Hej!

Sitter och kikar lite på sista minuten-resor till Thailand men tänkte att det är klokt att dubbelkolla passet innan man bokar något. Jag har hittat flygstol med ett charterbolag och planerar att vara borta 15 dagar under förutsättning att jag bokar. Det sjuka är att mitt pass är giltligt exakt 6 månader (på dagen vid ankomsten till Thailand). Men oavsett vad så blir man ju lite nojjig och jag inser att jag inte kommer att hinna söka ett nytt pass. Flyget går om 10 dagar och det är dåligt med tider för att få ordnat med pass.

Bör man oroa sig när man flyger in med charterbolag? Tänker rent att det kanske är hårdare om man flyger in reguljärt?
Mvh Gabriel
15 jan. 2019 21:14
Det har absolut ingen betydelse om man åker charter eller reguljärt. Turister är turister.
Däremot behöver passet bara giltigt under tiden du är där så det är ingen fara.
Av Sa0sin
15 jan. 2019 21:27
Tack för ditt svar! Tänkte mer på att om man åker via ett charterbolag under en högst begränsad tid så är det väl än mer tydligt att avsikten som individen har är att vara just "turist". Som reguljär resenär är det väl "större chans" att du kan ha andra avsikter med din resa. Men det var spekulation från min sida!

Har ju för övrigt läst att det är viktigt att det gäller 6 månader efter ankomst. Men du verkar säker på din sak vilket gör mig tryggare. Men man vill ju inte bli nekad inresa!
15 jan. 2019 23:26
Citerat från Sa0sin:
Tack för ditt svar! Tänkte mer på att om man åker via ett charterbolag under en högst begränsad tid så är det väl än mer tydligt att avsikten som individen har är att vara just "turist". Som reguljär resenär är det väl "större chans" att du kan ha andra avsikter med din resa. Men det var spekulation från min sida!

Har ju för övrigt läst att det är viktigt att det gäller 6 månader efter ankomst. Men du verkar säker på din sak vilket gör mig tryggare. Men man vill ju inte bli nekad inresa!
Nej, det gör ingen skillnad. Dessutom blir man stoppad redan i check-in om man inte har godkända resehandlingar.
Av Czikita
18 jan. 2019 12:18
Hej det måste vara exakt 6 månader . hat pratat med thai ambassad och det är regler 6 månader efter du har kommit tillbaka . tyvärr passet måste vara giltigt 6 månader efter du har kommit hem.
18 jan. 2019 12:38 (redigerad)
Citerat från Czikita:
Hej det måste vara exakt 6 månader . hat pratat med thai ambassad och det är regler 6 månader efter du har kommit tillbaka . tyvärr passet måste vara giltigt 6 månader efter du har kommit hem.
Nej, det stämmer inte. Du kan för övrigt på egen hand kolla vilka krav som gäller för olika länder genom att använda en funktion som b.la. finns hos Emirates.

https://www.emirates.com/se/english/before-you-fly/visa-passport-information/
18 jan. 2019 13:27
Apropå passkontrollen i BKK, Suvarnabhumi, så finns en speciell ingång för mogen ungdom, dvs över 70 år både vid inresa och avresa. Oftast tomt på kunder...