Ge mig tips om Dresden!

Av Pelle77
1 feb. 2012 21:34
Visningar: 3314
Jag passade på att fynda på Hiltons januarirea och åker tillbaks till Tyskland. Byter Berlin mot Dresden den här gången, en stad jag hört mycket gott om (som nordeuropas Venedig etc).

Vi kommer att flyga till Berlin och köpte till en tågbiljett på Lufthansas sida (25 Euro enkel, vartsomhelst i Tyskland). Hoppas att det blir smidigt när nya Brandenburg Airport öppnar.

Nu vill jag ha tips om saker att göra i staden och om mysiga restauranger och barer. Saker man helt enkelt inte får missa!

Vi åker i slutet av augusti.
Av Pelle77
5 feb. 2012 21:08
Är det ingen här som varit där? Har fått bra restaurangtips på trippan men skulle vara kul med färska tips om annat också.
6 feb. 2012 18:10
Jag var i Dresden i slutet av 1997. Frauenkirche och Zwinger tillhör de saker man bör se. Bägge bombades under kriget men har restaurerats. Semperopran är också värd ett besök. Man behöver inte se någon förställning utan kan gå in och titta på den vackra byggnaden. Pragerstrasse var stora shoppinggatan med hotell, affärer och restauranger.
Man kan även göra båtturer på Elbe. Vi åkte till Meisen-porslinsfabriken med det berömda porslinet.
Av Pelle77
6 feb. 2012 18:38
Tack för tipsen Birgitta! Gillar städer och att se fina byggnader i kombination med smarrig mat såklart och lite cafeer och pubar. Ser verkligen fram emot resan! Minns att Warszawa var lite liknande (som Dresden låter), sönderbombad och återuppbyggt på ett gammaldags autentiskt sätt, rätt fascinerande!
6 feb. 2012 22:33
Birgitta o jag var i Dresden samma år visar det sig :)

Men eftersom det är så länge sedan har jag inga specifika tips. Alla sevärdheter värda att se lär ni hitta ändå:)

Det som är spännande är just att stora delar av stan sönderbombades och att det nu är uppbyggt, Jag minns att det var massor av byggkranar där och att målet var att det skulle vara färdigbyggt till stadens 700 års jubileum (2016). Så rapportera gärna tillbak om där fortfarande byggs! :)

Jag vet att du tänker dig tips i Dresden inte utanför, men jag ändå inte
låta bli att tipsa för den som har tid att besöka nationalparken Saxiska Schweiz ca 4 mil sydväst om stan.
http://www.nationalpark-saechsische-schweiz.de/red1/
Av Zenobia
22 feb. 2012 19:06
Jag har varit rätt mycket i Dresden, men senast var det för några år sedan, så det kan ha ändrats en del sedan dess. Området som gäller för barhäng etc. är Neustadt, en stadsdel som delas in i inre och yttre. Exempelvis kan Studiobar på Görlitzerstrasse rekommenderas, riktigt cocktailställe där det är perfekt att inleda kvällen. Avslappnat och prisvärt med stiliga bartenders. Inget öldrickarställe dock, vet inte ens om de serverar öl, drinkar är vad som gäller. Samma gata har ett schysst dönerställe som heter Dürum Kebap Haus, öppet till sent på natten. Bra att avrunda med! Sevärdheter är som tidigare nämnts Franuenkirche och Semperoperan mf. Dessa byggnader är restaurerade och ligger vid Elbe, där det utbombade Altstadt finns. När vi var där sist fanns även ett gripande litet museum i närheten där man kunde se modeller på hur staden såg ut innan och efter bombningarna. Vet dock inte om det var temporärt. Eftersom ni är där på sommaren måste ni åka med flodångarna! Ta en tur till Königstein, mot Tjeckienhållet. Imponerande fästning med milsvid utsikt. En tur till Meissen kan också rekommenderas, fin stad med historia av en av världens förnämsta porslinstillverkning. Ha en härlig resa, jag är avundsjuk!:)
Av Pelle77
22 feb. 2012 19:11
Åh vilka bra tips du kommer med!! Ska testa ångbåtarna! Och ett schysst drinkställe är alltid välkommet som rekommendation!
Av Zenobia
22 feb. 2012 19:35
Kul att du gillar tipsen! Som sagt var det några år sedan jag var där sist nu, så det känns lite vanskligt att ge för detaljerade tips- men ni får säkert en härlig semester! Konstigt att inte fler upptäckt Dresden, visst är Berlin härligt också, men variation skadar ju inte... Glömde att säga att i Altstadt, bakom Semperoperan etc. finns ett stort köpcenter som heter Altmarkt. Finns både mataffärer och annan shopping där.
Av Joakimn
23 feb. 2012 09:55
Låter jätteintressant, har själv en lite fundering på en Mc tur dit i sommar..
bra tråd att fånga inf från. Passade på att ladda ner filmen Dresden för att
få en "förståelse" för det krigsbrottet denna bombning under sluttiden av WW2 innebar.
Har du inte sett filmen Pelle77 så gör det..
Av Pelle77
23 feb. 2012 17:48
Tack för tipset! Fick upp intresset när jag dammsög nätet inför Berlinresan vi gjorde i advent och tycker att det ska bli riktigt kul att åka dit i sommar!