Försäkring eller inte??

30 jan. 2011 12:13
Visningar: 12887
Hur gör ni andra som ska till Thailand med försäkringar??
Vi betalar resan via Visa Gold och har en viss försäkring därigenom.
Men Fritidsresor som vi bokat med tycker ju givetvis att man ska ta en utav deras reseförsäkringar för att få hjälpen direkt och slippa utläggen samt att man får en ny resa om man är sjuk ett visst antal dagar mm.

Nu har ju vi "fegat" lite och valt genom Fritidsresor istället för att boka reguljärt och själva pussla.
Av Mpc
30 jan. 2011 12:37
Läs vad det står på visa guld i försäkrings har själv gjort så bet med guld
Av Dt
30 jan. 2011 14:01
Jag ska också resa till Kina och Thailand om en månad och därför kollade jag upp detta för några dagar sedan. Jag har vanlig Visa och när jag beställer flygbiljetter och betalar min resa med Visa kortet får jag automatiskt en reseskydd på högst 15 000 kr, tecknar man extra reseförsärking ökar detta till 45 000 kr (och detta gäller om man blir sjuk och inte kan resa).

Viss reseskydd har man även i hemförsäkring. I min hemförsäkring ingår reseskydd i 45 dagar, över hela världen och omfattar följande:
Kostnader till följd av akut sjukdom eller olycksfallsskada
Avbruten resa och hemtransport på grund av akut sjukdom eller olycksfall
Stöld
Skador på incheckat bagage
Förseningar till följd av strejk eller tekniskt fel

Vill man teckna extra reseskydd kan man göra detta också via sin hemförsäkring. Det som man får extra då är det du skriver, man får en ersättning om man på resan varit sjukt ett visst antal dagar + att man får ersättning om bagaget blir försenat mer än 8 timmar.

Om du har privatolycksfallsförsäkring så gäller den som vanligt utomlands.
Bästa är ändå att kolla med sin egen hemförsäkring innan man reser.
Förresten vi fick också varsitt kort som vi ska visa upp utomlands vid eventuella sjukhusbesök (sådana kan vara bra, särkillt om sjukhuskostnaden blir så hög så att du inte kan betala den själv. I de flesta fall betalar man själv och får sedan tillbaka från försäkringen, men skulle man råka ut för något allvarligare kan man förmodligen inte betala på plats själv).

Trevlig resa
30 jan. 2011 16:56
Har ICA Mastercard som jag betalar resan med, bra skydd.
Sedan har jag från mitt försäkringsbolag (Folksam) tilläggsskydd.
Enligt mitt sätt att se det finns det ingen anledning att ta dyra extraförsäkringar.
Kolla med ditt egna försäkringsbolag!
Ingemar
Av Cina36
30 jan. 2011 17:34
Jag håller med föregående.......har tagit en extra reseförsäkring (tur och retur)genom hemförsäkringen och det täcker till och med om du missar planet på grund av att tex bilen går sönder på väg dit eller att tåget är försenat mm .... man kan även ta denna om man har försäkring genom facket! vet flera som skadats på plats och allt har funkat jättebra och inte varit några problem. Kostar ca 300 kronor.
Av Bent
31 jan. 2011 00:14
Har försökt tyda villkoren för Swedbanks visakort och vad jag kan utläsa så gäller inte avbeställningsskyddet för hotellbokningar?
Någon som vet vad som gäller?
Av Hathor
31 jan. 2011 09:45
jag tar alltid en extra försäkring,som täcker flyg hem i förtid om de skulle behövas,även om man betalat med VISA kort så tänker de inte upp fullt ut,sen beror de ju lite på vart man åker i värden.
när jag åkte till Kambodja var det verkligen viktigt att vara försäkrad just där....
Av Cina36
8 feb. 2011 08:47
den där tilläggs försäkringen man kan ta på sin hemförsäkring täcker även avbeställningsskydd........vet att man kan ta den om man har försäkring genom sitt fack också men den ska vara tecknad innan man beställt resan gäller båda förslagen!!
8 feb. 2011 09:39
Vi kollade med vårt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) och dom hade en reseförsäkring för 395:-/år för hela familjen som täcker hur bra som helst. Chefen med familj hade den extra försäkringen nu när dom var i Turkiet i höstas...chefshustrun fick halsfluss, chefen blindtarmen och blev kvar i landet med operation och konvalecens på sjukhus och annat hotell. Han blev direkt uppringd av nån inom sjukvården genom SOS danmark har jag för mig som fått reda ´på att han skulle läggas in..Dom fixade allt!!!

Lite skillnad i pris mot Fritidsresors tilläggsförsäkring på 2105:- för hela familjen för endast denna resan.

Enkelt val!
Av Dt
8 feb. 2011 18:23
Cattis 77, jag har också länsförsäkringar och pratade med de. Jag har fått information om att reseskydd ingår i hemförsäkringen. Om du har hemfrsäkring hos länsförsäkringar ska du inte behöva betala extra för resekydd.

Jag dubbelkollade detta på http://www.lansforsakringar.se/privat/forsakring/resa/reseskydd/sidor/default.aspx

Man kan däremot ha utökad resekydd och då får du följande
http://www.lansforsakringar.se/privat/forsakring/resa/utokat_reseskydd/sidor/default.aspx

Personligen anser jag att det räcker med reseskyddet som ingår i hemförsärking, men det är upp till var och en. Det man får extra vid det utökade skyddet är: 1. ersättning om du skulle bli sjuk mer än hälften av dagarna på din semster. 2. ersättning för bagageförsening 3. Resstartsskydd, ifall du skulle missa flyg

Det övriga med sjukdomar, rån, inbrott etc. ingår i hemförsäkringen.
8 feb. 2011 18:27
Menade att det är det utökade reseskyddet vi har tecknat utöver hemförsäkringen.
Av Anna_raftsjo - Europeiska
8 mars 2011 10:32
Hej Cattis77!
Det är väldigt förnuftigt av dig att kolla upp reseförsäkring innan ni åker iväg på resa. Och vad jag kan utläsa av inläggen ovan så har du en väldigt bra och komplett försäkring via din hemförsäkring.
När det gäller konto/kreditkorts försäkringar så är det väldigt olika från olika kort och banker. Det har alltså ingenting med att du har exempelvis ett VISA eller MasterCard kort. Utan det beror helt på vad för sorts försäkring just din bank har inkluderat i just det kortet du har. För att veta exakt vad försäkringen inkl. ska man kunna hitta på respektive banks hemsida eller om man kontaktar banken för att de ska ge dig kontaktuppgifter till rätt försäkringsbolag..
Av Flyer
12 apr. 2011 20:31
Hej Cattis77,

Du har fått många svar på din fråga redan men det finns några saker man skall kolla med kortförsäkringar och övriga hemförsäkringar. Försäkringsfrågan är ju den kostnad som man helst inte vill utnyttja.....

* Om man är borta mer än 45 dagar gäller oftast inte hemförsäkringen. Gör tilläggsförsäkring till hemförsäkringen.

* Kolla vilken summa du har för sjukhusvård

* Hemtransport skall helst vara - Erfoderlig kostnad (Kan annars bli en otroligt dyr kostnad från Asien exempelvis).

* Om man reser som familj, betalt resan med ett kredit/kontokort och någon av familjens medlemmar inte bor kvar på hemadressen med den som har kortet längre, pga av studier eller andra orsaker är det inte säkert att det finns något skydd för dessa familjemedlemmar. Inget avbokningsskydd, ingen försäkring alls. Då krävs det en egen reseförsäkring / egen hemförsäkring för dessa familjemedlemmar om man skall något skydd.

Så kolla denna fallgrop så att ni står där vackert om ni skulle ha behov av läkarhjälp mm. Alla kortföretag är inte lika.......

Hälsn
Stefan