Förflyttningar mellan öar

3 juni 2012 15:45
Visningar: 2174
Hej, vi är ett par som ska flyga till cebu mars 2013. Vi ska ta oss till Malapascua sen till panglao sen Boracay. Vi har bokat hotel på Malapascua och Boracay. Nu undrar vi om det går att förflytta sig mellan Malapascua till Panglao under 1 dag.och om ni kan rekommendera något hotell på alona beach . Vad man inte får missa när man är på dessa öar. Hälsningar Jakobsson
Av Yessie
4 juni 2012 19:56
Hej!
Vi flög från Manila till Boracay sen från Boracay hade vi tänkt att åka till Malapascua men det gick inga båtar och skulle vi flyga så skulle vi åka till Cebu sen upp igen med buss ca 10 timmar sen båt flera timmar. Vi tyckte inte att det var värt restiden så vi hoppade den ön. Istället flög vi till Cebu tog färja till Panglao sen hyrde vi privat båt (typ Longtail) till underbara ön Siquijor. Sen färja därifrån tillbaka till Cebu, en natt i där sen till Manila igen.

Men ja det går nog under en dag, ni får ta båt, buss sen båt igen, lycka till!
Av Rikset
7 juni 2012 21:23
Åk bara från Malapascua på morgonen (runt 9) p g a den ganska långa transfern med bil/buss sedan. Sen finns det flera rederier som åker mellan Cebu-Bohol (Oceanjet, Weesaam, SuperCat m m). Flera avgångar per dag och terminalerna ligger bredvid varandra, bara att gå emellan om det strular. Tips är att bestämma rederi, tid och boka biljetter nån dag innan, kan vara mycket folk ibland.
Annat tips är att ha kontanter i små valörer redo för alla avgifter som skall betalas vid terminalen (hamnavgift, biljettavgift, bagageavgift, dricks till bärare m m). Se till att inte satsa på sista färjan på kvällen. Mer regel än undantag är förseningar/inställda färjor. Var ute i god tid vid terminalen, kan vara ganska rörigt.

Vi reste exakt samma resrutt som er i februari/mars i år. Gick hur bra som helst utom just färjan mellan Cebu-Bohol. Hann med både förseningar, trasiga och inställda färjor. Vi köpte "business" och "firstclass" biljetter. Lite dyrare men bra mycket skönare också (ingen större prisskillnad dock).

Boende på Alona: Vi bodde på Lost Horizon Resort. Helt ok till bra pris, stort rent rum, liten pool, precis intill stranden. Isis Bungalows har jag hört mycket gott om också. Ligger också på stranden, ingen pool men å andra sidan en kanonbra restaurang. Oasis tänkte jag boka först (bra priser, pool, strandläge) men det var fullt.

Beträffande utflykter har jag inget att tillföra. Vi tog bort alla dessa eftersom de endast verkade vara 30 min i bil och 5 min på platsen för att sen skjutsas vidare. Kändes som turistfällor. Åk ut med båt istället runt omkring. Var på Bohol Beach Club också som är en jätteanläggning med en grymt bra och fantastiskt fin strand. Ligger dock helt för sig själv. Tagbilaran är en ganska "rolig" stad om man gillar liv och rörelse och lite shopping dessutom.
Hoppas det gav några svar.
Ha en härlig resa!
/
Janne
8 juni 2012 18:34
Hej, tack för era svar. Det var bra att man kan förflytta sig från ö till ö under en dag.Vi har nu bokat hotell på dom tre öarna som vi ska vara på. Undrar hur mycket det kostar att åka bil, buss till och från malapascua, hur lång tid tar det till färjeläget från Malapascua till Cebu ,sen Cebu till Bohol. Vad kostar biljetterna på färjan. Kan man boka biljetter på Malapascua.

Janne, du har gett oss mycket information, du har ju gjort denna rutten som vi ska göra,är det något speciellt som vi ska tänka på. Vi har varit mycket i Asien, är det stor skillnad mellan Filippinerna Thailand och Vietnam.
Vi ska även flyga Cebu-Boracay med Phillipines airline hur är det med bagaget igentligen? Kan man ha en resväska incheckad 10 kg handbagage 7kg, risken är ju stor att man har en hel del mer kg i sin stora resväska.

Rätt många frågor på en gång, men det kommer nog flera. Tackar så mycket på förhand.
Jakobsson
Av Rikset
8 juni 2012 20:36
Vi betalade ganska dyrt (Filippinska mått) för transfern mellan Cebu-Maya (Malapascua) t/r, 100 usd, och det var via hotellet vi bodde på (Malapascua Legend). Men då fick vi egen bil (stor och fin) , egen chaufför, sedan egen båt från Maya till Malapascua. Om det var värt det...?
Vi såg allt som de som åker lokalbuss för 200 pesos gör men jag lovar att vi satt bekvämare och hade det bra under resan. Chauffören var super och visade oss lite avstickare, bjöd på lite "kulinariska" läckerheter och var allmänt bara riktigt trevlig. Vi kom fram som vi skulle och det var bra helt enkelt. Sen kan man alltid hitta billigare priser. Det beror på hur du själv vill göra det. Det finns tre alternativ:
Dyrt: boka genom hotellet du skall bo på. Men då kommer du att åka bra också.
Lite billigare: fixa själv bil/taxi transport i Cebu (är du nöjd, ta numret till chauffören och bestäm returresa. Kontakta honom en dag innan för att vara säker). Pruta på priset. Fixa båt själv framme i Maya (inga problem, men du får vänta tills båten är full av folk innan de åker)
Billigast: lokalbuss från buss stationen i Cebu. Ingen Ac utan mer As (armsvett), fäll ihop benen, ta fram tålamodet och spara pengar. Fixa båt enligt ovan i Maya.
Transfern för oss tog ca 3,5 timmar beroende på eviga vägarbeten. Plussa på en timme för lokalbuss med tanke på hållplatser. Utan dessa vägarbeten kan du korta ner tiden ca 1 timme.

Vi betalade i business class/first class ca 1000 pesos per person (minus rabatt för barnen) för färjan Cebu-Tagbilaran (ekonomi klass ca 800 pesos). Vi bokade biljetter genom resorten på Malapascua och hämtade upp dem på vägen till Cebu. När vi lämnade Bohol köpte jag dem en dag innan vi åkte på en resebyrå vid Alona Beach.

Flyget Cebu-Caticlan.
Vi flög med Cebu Pacific och det verkar vara samma bagage regler som Philippine Airline. Du kan ta med dig hur mycket incheckat bagage som helst, men får betala för det. Vi betalade för 10 kg /pers, kostade inte många kronor (2-300 kr totalt t/r). Var beredd på att de kommer att väga allt (både dig själv, handbagage, väskor) men blir det lite övervikt så löser det sig ändå. Du kan få betala en liten slant eller så låter de det bero. Vi klarade gränsen utan problem. Med tanke på var ni ska: Ni kommer att gå barfota, ha badkläder och endast i övrigt lätta kläder. 10 kg incheckat räcker då ganska långt. Det är en härlig flygning dock. Lite skakigt, högljutt men underbar utsikt genom fönstret! Enjoy!

Har inte varit i Vietnam men flera gånger i Thailand. Först gången 1991 och nu första gången i Filippinerna. Filippinerna överraskade mig mycket. Antingen hade vi tur eller så är det så här bra. I loved it! Betydligt lugnare stämning än Thailand trots mycket turister. Kan bero på att majoriteten av turisterna är asiater. Har ett betydligt mer vänligt sätt än vi västerlänningar (min egen åsikt!). De tar inte så mycket för givet utan uppskattar saker mer. De Filippinare jag träffade, oavsett om det var försäljare på stranden, taxichaufförer, servicepersonal, hotellpersonal eller folk på gatan så var de otroligt vänliga, intresserade och allmänt trevliga.

I övrigt, det enda råd jag kan komma med är att ha rikligt med tid när ni skall byta ställe. Räkna med en hel dag så slipper ni stressa. Använd resdagen till att samtidigt se er omkring lite, upplev det ni gör, så kommer det gå riktigt bra. Räkna med lite strul och förseningar och garva åt dem istället. Sen, viktigast av allt, alltid ha små valörer i fickan. Några pesos här och där hjälper alltid till.

Fråga på bara så skall jag svara efter bästa förmåga!
/
Janne
9 juni 2012 16:29
Hej tack för all utförlig information. Vi är nog som er, vi tar gärna egen chaufför,det är inga stora pengar det rör sig om. vi är lite bekväma av oss. Det verkar vara ta lite längre tid att förflytta sig mot vad det gör i andra delar av asien, men det kommer att bli spännande, vi är borta i 33 dagar så vi har gott om tid..

Inga stora pengar för övervikt heller så det känns ju bra.Ni har verkligen fäst er vid filippinerna vad vi förstår. Hoppas att vi får samma känsla som er att vi vill tillbaka. Hur är det prismässigt när det gäller mat, öl och dyligt.
Är det billig shopping. tänker mest på kläder både till barn och vuxna. Tack än en gång för all information.
Jacobsson
Av Rikset
10 juni 2012 09:30
Ja, Filippinerna: I like!

Har man budget som tillåter och kanske har klarat av de mer lite strapatsrika resorna i ens liv, då kan det vara skönt med lite lyx ibland. När det nu också är till en rimlig slant så körde vi den varianten (egen bil etc) i a f och det var bra.

Mat och öl är riktigt billigt. Vi åt mycket och tog det vi ville ha. Familjen består av två vuxna och två barn (11 + 3 år). En middag för oss alla inkl dricka (2-4 öl) och nån efterrätt gick i snitt på ca 800-1000 pesos (och då åt vi bra). Vill ni ha grillad nyfångad fisk,räkor etc få ni dock räkna med att betala mer. En öl i en bar ca 50-80 pesos och i en affär kanske 15-20 beroende på var i handlar. Med andra ord: mat och dryck är billigt!! Mycket billigt!

Shopping var det klenare med. T-shirts etc på turistorterna fanns det såklart men inte i närheten av den mångfald som i Thailand. I Cebu var vi på de stora shoppingcentren och där är det i princip samma priser som här hemma på märkeskläderna. Riktigt fina var de dock. Ni kan säkert hitta något billigare men vi letade inte riktigt efter det så jag vet inte så noga. Shopping var inte vår fokus på vår resa. Dock hittade vi Converse, i deras flagstore, till riktigt bra pris på Ayala mall i Cebu. Ca 270 kr/paret. Lite udda att just de var så billiga när alla andra märkeskläder inte var det.

Good luck!
/
Janne
Av Rikset
10 juni 2012 09:36
Såg att jag glömt en sak: färja Cebu-Tagbilaran: ca 1:45 min beroende på väderlek och rådande inställning av motorerna....!
12 juni 2012 11:52
Hej, och tack än en gång. nu har vi fått mycket information som vi behövde, det här verkar ju helt klart kanon. vi har nog valt ett nytt bra land att semestra i, billigt att leva . Tack, vi återkommer säkert med mer frågor senare.Jacobsson
Av Cillis1
8 aug. 2012 11:22
Hej.
Vi var på Panglao och Bohol tidigare i år och blev helt kära i Filipinerna och har precis sytt ihop nästa vinterresa dit.
Vi ska denna gång till Malapascua och Panglao och visste med oss att det blir en hel del transfer med båt och bil/buss.

Precis som Rikset dissade vi jeepney mellan Cebu och Maya. Obekvämt och långsamt.

Vi fick bra kontakt med ledningen på Oasis Resort på Alona Beach sist och dom äger även Legend Resort på Malapascua, vi mailade helt enkelt hotell Oasis och dom har sytt ihop ett hotellpaket 6+6 nätter på vardera hotell inklusive all transfer.

När vi kollade på bokningssaiter vad själva hotellrummen kostade så konstaterade vi att all transfer med bil och båt från flyget - Maya - Malapascua t/r Maya - Cebu pir - båt Cebu-Tagbilaran t/r samt biltransport t/r Tagbilaran - hotell Oasis var skäligt. Nu fick vi ett paketpris, men jämfört med vad det skulle kosta i både tid o pengar att boka allt själv så är det helt klart mycket prisvärt. Ca 1000 SEK per person för all transfer.

Malapascua blir en ny upplevelse för oss, och vi valde den ön bland annat för alla positiva omdömen här på reseguiden, jag hoppas att vi blir lika nöjda och förälskade i den ön som alla ni andra Filipinien resenärer tycks vara.
Vi dyker inte, men snorklar gärna samt älskar att sola, bada, äta och dricka gott och bara vara. Barfotaliv helt enkelt.
Och precis som Rikset skrev innan blir man väldigt vänligt bemött, trevliga och nyfikna människor överallt.

Som ett prisexempel kan nämnas att sist hängde vi med hotellpersonalen till deras lokala karaeoke-klubb efter hotellbarens stängning. En bambuhydda mitt ute i skogen. Ficklampa gällde. En upplevelse. Asiater tar karaeoke på fullt allvar och i baren såldes bara hela flaskor med sprit. Ett helrör inhemsk rom + 1 liter Coca-cola kostade 120 PHP ca 24 svenska riksdaler !!

Vi ska "bara" vara borta i 15 dagar februari/mars 2013. Måste spara semesterdagar till vår planerade New York-tripp i oktober nästa år också..

Ha det gott
/Cilla
Av Rikset
10 aug. 2012 21:08
Cilla; där ser man. Vi verkar lika. Vi åker till New York nu i höst (5-9 september). Verkar som vi har samma agenda. Tyvärr ser det mörkare ut med Filippinerna nästa år. Vet inte om plånboken orkar med det men skall försöka få ihop det ändå. Kan bli en tvåveckors resa som ni istället. Ni kommer att älska Malapascua!!