Forex - Valuta växling

Av Pueblo
19 dec. 2011 20:19
Visningar: 8315
Forex monopol på valutaväxling?
Är jag ensam om att ta för givet att man skall gå till Forex när det är dags att växla pengar till utländsk valuta. Blev väldigt förvånad då jag kollade upp det noggrannare då jag tycker deras kurs verkade dålig. De flesta vanliga banker har betydligt bättre kurser. Om jag växlar 20000 sek på min vanliga bank (Handelsbanken) till Thai baht tjänar man ca 550:- efter att växlings avgift är avdragen. Kommer framöver bojkotta Forex!
Av Moth63
19 dec. 2011 20:21
Deras kurser är otroligt dåliga, i danmark tar de dessutom 45:- Dkr för att växla
Av Pelle77
19 dec. 2011 20:26
Åker ni till Thailand så ges den bästa kursen i automat på plats, trots valutapåslag på 150 baht. Växla ALDRIG på Forex!
Av Dino_81
19 dec. 2011 20:29
Instämmer!

Att ta ut (större summor eftersom en engångsavgift ofta påförs) via ATM brukar vara mest fördelaktigt.
19 dec. 2011 21:02
Ja, valutan på Forex är ju aldrig den samma som i verkligheten. Bankerna ger nästan alltid bättre, men skall man växla ett mindre belopp till första dagarna så är ju Forex bra. Brukar själv också endast växla lite, sedan ta ut i ATM :-) ICA kortet är ju att föredra med fria uttag i hela världen. Övriga kort har ju oftast bara fria uttag i Europa. Sedan kan ju ATM ofta ta ut en avgift själva också (förrutom uttagsavgift om man har det).
20 dec. 2011 09:16
Ja som sagts blir det dyrt med Forex. Billigast är det i regel att betala med kort och att ta ut det man behöver som kontanter i ATMs i inte allt för små summor om det tas avgifter för uttagen av den likala banken (vi tar i regel ut ca 3000:-/gång, man vill ju inte bära runt för mycket cash heller), man bör kolla så man har ett kort utan avgifter, GE Moneybank utan kredit, helt utan avgifter och påslag de 13-13 första uttagen, ICA Banken utan avgifter förutom en årsavgift, om man vill komma så billigt undan som möjligt (vilket av dem som är bäst beror på hur många utlandsuttag man gör per år).
Vill man växla en summa till början av resan kan det så klart vara lönt att kolla hos mer än Forex, t.ex. kan man ibland billigare växling på banken man är kund hos.
Att Forex skulle växla eller växla tillbaka utan avgift är en ren bluff, bara att kolla på skillnaden mellan kurserna när de säljer och köper så förstår man var de "gömt" sina avgifter. Man ska heller inte lita på Forex råd om vad som är bäst att göra, råden tenderar att vilja få en att växla hos dem eller använda någon annan av deras tjänster, knappast oberoende råd :-)
Av Moth63
20 dec. 2011 09:34
Och i Danmar tar de ytterligare ut en avgift på 45:- Dkr
Av Elena39
20 dec. 2011 10:25
håller helt med, forex har dålig kurs, brukar ta ut på atm-maskinerna så fort jag landat på resmålet, mycket bättre kurs, men är sugen på icakortet, där man slipper avgifterna vid uttag, nån som vet hur icakortet funkar??
20 dec. 2011 10:40
Citerat från elena39:
håller helt med, forex har dålig kurs, brukar ta ut på atm-maskinerna så fort jag landat på resmålet, mycket bättre kurs, men är sugen på icakortet, där man slipper avgifterna vid uttag, nån som vet hur icakortet funkar??
Det fungerar som andra kort, läs villkor mm. på deras hemsida http://www.icabanken.se/kort/
GE Moneybanks kort som är bäst för mig, finns här http://www.gemoneybank.se/Kort/Kort-med-sparranta/
Av Mpc
20 dec. 2011 10:55
Citerat från floridasidan:
Citerat från mpc:
om nu inte forex passa så fins det andra som http://www.x-change.se/
Forex äger X-change sedan flera år.
du det var mer jag viste
20 dec. 2011 10:59
Banken är ju ett alternativ det är ju alltid kul att spara pengar men fördelen med att ta ut en mindre "startsuma" på forex är att de finns på plats på flygplatsen.

Orkar inte tjafsa med att besöka banken på deras kassa öppettider vilket ofta gör att jag ska gå ifrån på arbetstid och tar besöket en timme har jag ju förlorat i lön vad jag vunnit på att stå i kö på banken.

Den del av reskasssan vi behöver efter att startkapitalet är slut tar vi normalt ut i automat eller reser vi inom europa så betalar vi ofta med kortet vilket väl är klart bekvämast ändå, det räcker att man har ett par tusen i "nödpengar" till dricks och för de tillfällen kortet inte funkar som betalmedel.

Brukar inte bry mig i några småavgifter som debiteras på mina uttag på flygplatsen när det finns betydligt mer pengar att tjäna på att boka flyg och boende från rätt sajt,bokar man en charterresa med familjen till låt säga gran canaria för 30.000-35.000kr via resebyrån på stan så tjänar jag oftast minst 10.000kr om jag väljer att lägga krutet på att boka flyg o boende själv,tycker det gäller att prioritera var man ska lägga energin på att spara pengar men det är klart sparar man ytterligare nån spänn gör ju inte det ont heller.
Bosse/laplander.
20 dec. 2011 11:32
Ica brukar i bland stå på TUR mässan, med bra erbjudande för att skaffa deras kort :-)