Förenade arabemiraten - dagsutflykter från Dubai

Av Mariat
19 nov. 2011 13:53
Visningar: 7214
Hej,

Vi ska till Dubai i December/Januari och har ju lust att se mer än bara staden. Har hört att det ska finnas fantastiskt natur (berg, stränder etc) i landet, men vet inte riktigt var.

Vi har tänkt hyra bil några dagar, har någon tips på vart man kan köra?

MVH

Maria
Av Bibby
22 nov. 2011 00:44
Abu Dhabi, en fantastisk stad, rekar verkligen den!!!!

Buss som kostar typ ingenting och tar 2 timmar.

Bil, kanske ingenting med deras oljepriser... ;)
Av Mariat
22 nov. 2011 07:55
Den info jag hittat menar att bensin är löjligt billigt.
Jag vill gärna se landet och då är en bil ovärderlig. Har tänkt köra neråt mot Abu Dhabi en dag och norrut til Ras Al Khaimah en annan.

Någon dom har tips på vad man ska se i Abu Dhabi? Och på några guldkorn i norr? Har hört att där ska finnas fina berg och stränder där.
Av Visial
30 nov. 2011 16:58
I Abu Dhabi finns såklart liksom i Dubai massvis av shopping!

Men framförallt rekommenderas Ferrari World med världens snabbaste berg-och dalbana.

Det finns även väster om Abu Dhabi ett nationellt bilmuseum som är riktigt häftigt!

Kika in på min sida för lite bilder!
30 nov. 2011 18:04
Hej Mariat!

Vad det gäller transport så kan det vara bra att känna till att det är extremt billigt att åka taxi i Dubai. Så ni skulle förmodligen spara ganska mycket på att åka taxi istället för att hyra bil. Många av de bästa sevärdheterna ligger även ganska centralt.

Och vill ni ut på ökensafari, vilket jag veerkligen rekommenderar, så är det helt klart härligast att åka fyrhjulsdriven jeep. Det känns som att flyga fram över de böljande sanddynorna, otroligt härlig känsla!

Ett annat tips är besöka ”gamla” Dubai, som visserligen inte är så värst gammalt utan byggdes på 70-talet, men här får ni ändå en mer genuin upplevelse av arabkulturen som kontrast till den moderna och överdådiga lyxen i de nybyggda delarna. Och hit skulle jag rekommendera att ni åkte med en av de gamla träbåtarna.

Så summa summarum gissar jag att ni får mest upplevelse för pengarna om ni väljer taxi, jeep och båt om ni inte vill åka bil?

Trevlig resa!

Hälsningar,
Jeanette på Resfeber
Av Mariat
30 nov. 2011 19:07
Hej

Tack för svar. Är väl medveten om att taxi är billigt men jag vill UTANFÖR Dubai i några dagar och därför har vi hyrt bil. Självklart tar vi taxi när vi ska runt inne i stan men jag vill se mer av landet än staden Dubai.

Är här någon som varit någon annan stans än i städerna Dubai o h Abu Dhabi???? Guideböckerna är extremt tunna på området och säger bara att naturen, bergen och stränderna är fantastiska i UAE men jag vill ju gärna ha mer specifik info om exakt vart man ska köra.

Hoppas här finns någpn som vill dela sina erfarenheter!
Av Bent
1 dec. 2011 00:20
Hej!

När vi var i Dubai för ett antal år sedan gjorde vi en bussutflykt en heldag till Oman. Vi stannade bl a vid en stor marknad mitt på motorvägen i bergen. Dessutom gjorde vi ett antal stopp vid intressanta byggnader och platser. Vi hade även några timmars stopp för bad vid Omanska kusten. Ni kanske kan göra en utflykt till Oman med egen bil om det verkar intressant. Passa även på att göra en jeepsafari i sanddynorna i öknen men där kan ni inte köra själva.
Av Mariat
1 dec. 2011 09:49
Tack Bent. Vilken del av Oman besökte ni? Den i norr eller den i öster?
Av Bent
1 dec. 2011 15:15
Vi åkte över bergen till den östra delen.
Av Visial
1 dec. 2011 15:19
Själv har jag varit mycket i Ruwais, som ligger cirka 3 timmar väster om Abu Dhabi, men där finns egentligen bara kemisk industri och ett samhälle för de som arbetar där. I Jebel Dhanna, vid kusten, finns ett 5-stjärnigt hotell med alla faciliteter (se mina bilder).

Vi var också en gång i Al Ain, som ligger öster om Abu Dhabi, och en dag över till Oman, där vi stannade i Sohar. Inte mycket för turister alls där dock i Sohar.

Vägarna i UAE är väldigt bra överlag. Man kan förresten också tipsa om Tal Moreeb, den högsta sanddynen i UAE, som kan sägas vara en sevärdhet med fantastisk omgivande öken! (se bilder ) Ligger en bit utanför Liwa, där man kan stanna och äta lunch. Tar kanske 2 timmar med bil från Abu Dhabi söderut.
2 dec. 2011 22:47
Tycker Ni om havet? Tag en båttur till Musandam över dagen - det ligger i Oman och kallas för Mellan Österns Norge. Hotellet har säkert info om hur Ni kan åka.
Mvh
Lisa
Av Nallec
25 dec. 2011 20:04
Vi skall till Dubai i Mars 2012, vi har varit där 5 gånger. Besökt Abu Dhabi 2010, vi hyrde en chaufför som körde oss hela dagen 600 kr. Han var vår guide funkade jättebro. Nästa gång tänkte vi oss till Oman. tar gärna emot tips om hur man bäst åker dit, hyrbil, boende ? Hur är det med visum. Vill se lite berg, vart skall man åka då, vi tänkte Musqat men det finns säkert andra ställen att besöka också.
Av Sierra
26 dec. 2011 09:59
Jag håller med dem som rekommenderar Abu Dhabi. Emiratens huvudstad är trevligare än Dubai enl mina erfarenheter. Missa alltså inte Abu Dhabi om ni är i området. Ang nallec´s fråga om visum får du per automatik 30 dagars visum utan kostnad på flygplatsen när du anländer
Av Sallahu
26 dec. 2011 21:58
Hur är vädret i Dubai i jan/februari??
Av Sierra
26 dec. 2011 22:02
Citerat från sallahu:
Hur är vädret i Dubai i jan/februari??
Vädret är mycket bra men det kan vara "kyliga" kvällar i januari som är den kallaste månaden, knappt +20 kvällstid. Tempen stiger snabbt så i februari kan du slänga tröjan på kvällen...
27 dec. 2011 18:21
Till Nallec ang visum till Oman.
Du får 30 dagars visum vid inresan som kostar OMR 20 (ca SEK 360). Visumet kan förlängas ytterligare 30 dagar för samma avgift men sedan måste Du lämna landet. Vi har åkt till Dubai, Jemen och ibland hem till Sverige (för att vattna blommorna.....) Allt för att slippa den svenska vintern.
Mvh
Lisa
3 jan. 2012 10:09
Hej
som ni vet runt Dubai är öknen då jag rekommendera inte att hyra bil och åka dit, det behöver en 4wheel bil med en expert sjöfur. Sen ni kan åka till många ställe med tur och det finns väldigt olika tur som allting är ordnat och klart och är inte dyrt. till exempel Resa till öknen en dygn, resa till Oman, om ni är dykare och många andra tur.
taxi är väldigt billigt.
Abu-Dhabi är fint stad ni kan åka morgon och kom tillbaka kväll med buss.

Lycka till
Av Mariat
6 jan. 2012 13:12
Är nu åter hemma från UAE och har haft en riktigt bra resa. Vi hyrde bil och körde till abu dhabi en dag och al ain en annan, med diverse stopp på vägen. Inga problem och att ta taxi de sträckorna hade kostat en hel del, dessutom är det en helt annan frihet än en organiserad tur (jag kräks bara av tanken). Och nej..det är inte bara öken i hela UAE, vägarna är riktigt bra och med en gps har du full frihet att upptäcka delarna som inte den typiska resenären vågar sig till.
Av Aliibra
31 dec. 2012 00:49
Hej!
Jag vet inte om någon kommer svara sedan det verkar vara ett gammalt inlägg från förra året, men vet någon om man vill åka ner till UAE, kan man då åka ner med bil dit ? Eller är det bara flyg som gäller?
Alltså finns det en väg från Europa till UAE, för att Google Navigation verkar inte visa något :s
Av Sierra
31 dec. 2012 10:23
Visst går det.

Närmaste vägen Stockholm - Dubai är 6709 km och går genom Ryssland (färja till St Petersburg), Azerbaijan, Iran, Irak (en liten sväng), Kuwait och Saudi Arabien.
Av Wm
1 jan. 2013 16:41
Citerat från sierra:
Visst går det.

Närmaste vägen Stockholm - Dubai är 6709 km och går genom Ryssland (färja till St Petersburg), Azerbaijan, Iran, Irak (en liten sväng), Kuwait och Saudi Arabien.
Visst går det, men ingen trygg/säker rutt .
Av Aliibra
19 jan. 2013 17:13
Tack för svaret Sierra, men jag tror det är som Wm sade: att det går men det är ingen ingen trygg/säker rutt. dvs. att vägen genom Irak är farlig. :S
Det är vad jag vet i alla fall, att allt kan hända i den rutten, även om man har vapen som självförsvar.
Av Aliibra
19 jan. 2013 17:14
Det jag vill veta är om det finns en annan genomväg?
Av Sierra
19 jan. 2013 21:48
Citerat från aliibra:
Det jag vill veta är om det finns en annan genomväg?
Det är nog den bästa vägen även om den går en liten bit i södra Irak. Du bor ju dessutom i Bagdad enl din profil.
Alternativet är att köra genom Syrien och det är inte bättre.
8 jan. 2015 10:21
Till Aliibra: Varför inte köra ner genom Italien och ta bilfärjan till Alexandria, och sen genom Saudi? När min pappa bodde i Saudi körde han alltid den vägen hem. Eller det går säkert färjor från andra ställen, tex Turkiet, som låter dig förbipassera de oroliga områdena.

Till FS:
Har du några tips nu när du varit där?