Föräldraledig i Thailand

5 jan. 2007 11:06
Visningar: 2146
Vi planerar att tillbringa en del av vår föräldraledighet i Thailand, närmare bestämt min mans pappaledighet. Jag jobbar som frilansande översättare och funderar på vad det finns för möjligheter att jobba på plats. Det som jag funderar mest över är vilken tillgång till Internet som går att uppbringa. Jag behöver kunna skicka och ta emot ibland relativt stora filer samt ha tillgång till e-post med jämna mellanrum under dagen.

Är det någon som har några tips eller någon input ang. detta? Jag vet att frågan kanske inte riktigt platsar i kategorin "Resa med barn", men jag chansar ändå pga frågan nedan ...

Sedan har vi nästa fråga, som är mer allmän och mer relevant i denna grupp: Ingen av oss har varit i Thailand tidigare, utan vet bara sådant som man har hört från andra håll. När jag har tittat på Internet och försökt hitta någonstans att åka blir man helt överväldigad av all information som finns och hur många olika ställen det finns att åka till.

Det vi är ute efter är tips på lämpliga ställen att åka till. Vi är alltså två vuxna och två barn. Den äldsta kommer att vara nästan fyra år och den yngsta ca 6 månader när vi åker. Det är svårt att säga hur länge vi ska vara borta, om det fungerar för mig att jobba på plats kan vi tänka oss upp till 6 månader, men även en kortare tid kan vara aktuellt. Vi är inte ute efter en aktiv äventyrssemester, utan vill mest njuta av det goda, lugna livet på stranden. Och så ska det ju helst funka för mig att jobba. Inte så höga krav, kan man tycka, men det gäller ju att hitta det där stället som skulle vara perfekt för just oss.

Och är det rimligt att anta att vi kan leva på en persons föräldrapenning under vistelsen (870 kr/dag) med boende och allt? Man har ju hört hur billigt det är att leva i Thailand, men vad innebär egentligen det?

Någon som känner att han eller hon sitter inne med information som kan vara användbar för oss. Bra tips om Internetuppkoppling? Vet du var det där lilla mysiga stället som vi längtar efter finns? Har du andra tips och kommentarer som du tror kommer vara användbara för oss?

Tack på förhand för svar!
Av Mal
6 jan. 2007 13:02
En följdfråga innan jag svarar: Vilken period (när på året) planerar ni att vara här?
8 jan. 2007 17:16
Hej! Ah, så tydligt tänkte jag inte på att vara ... Sorry! Vi planerar att åka i nov-dec ungefär!

Tack på förhand för svaret, ursäkta att mitt svar är lite sent, har varit borta över helgen ...
Av Mal
9 jan. 2007 13:01
Okej, då talar vi högsäsong.

För det första, läs en bok om Thailand och thailändsk kultur så ni har lite koll. Visst går det att vara långliggare utan att veta nåt, men ni får en bättre och enklare resa om ni har lite på fötterna...

Vad gäller att jobba på distans är det numer inga problem såvida du inte tänker bo i en avlägsen by i jordbruksområde :-) det finns Internetcafeer med bredband lite överallt, bara ta med din bärbara (för det har du med förmodar jag) och koppla upp dig. Du kan även hyra (dyrare) hus med bredband indraget.

Många barnfamiljer väljer Koh Lanta för övervintring. En bra sak är att dina har många lekkamratrer, det trista är att det kan bli för mycket svenskar... Men Kho Lanta är lugn, skön och trevlig. Andra bra områden är södra eller norra Phuket, alltså inte de största stränderna. Plus för Phuket är billigare hus och mer bredband.

870 kronor = 4,350 baht, ska funka bra. Det är boendet som är den största kostnaden. Koh Lanta är inte sååå billigt på långtidshyra. Vet tyvärr inte kostnaderna direkt. Men googla vidare på Koh Lanta + Rawai + Chalong + Kamala (dessa tre på Phuket) Långtidshyra på Phuket är mer förmånligt.
9 jan. 2007 16:30
Hej!

Tack så mycket för dina svar, ska kolla upp detta lite mer!

Varma hälsningar!!