Föräldraledig i Thailand

5 jan. 2007 11:06
Visningar: 2146
Vi planerar att tillbringa en del av vår föräldraledighet i Thailand, närmare bestämt min mans pappaledighet. Jag jobbar som frilansande översättare och funderar på vad det finns för möjligheter att jobba på plats. Det som jag funderar mest över är vilken tillgång till Internet som går att uppbringa. Jag behöver kunna skicka och ta emot ibland relativt stora filer samt ha tillgång till e-post med jämna mellanrum under dagen.

Är det någon som har några tips eller någon input ang. detta? Jag vet att frågan kanske inte riktigt platsar i kategorin "Resa med barn", men jag chansar ändå pga frågan nedan ...

Sedan har vi nästa fråga, som är mer allmän och mer relevant i denna grupp: Ingen av oss har varit i Thailand tidigare, utan vet bara sådant som man har hört från andra håll. När jag har tittat på Internet och försökt hitta någonstans att åka blir man helt överväldigad av all information som finns och hur många olika ställen det finns att åka till.

Det vi är ute efter är tips på lämpliga ställen att åka till. Vi är alltså två vuxna och två barn. Den äldsta kommer att vara nästan fyra år och den yngsta ca 6 månader när vi åker. Det är svårt att säga hur länge vi ska vara borta, om det fungerar för mig att jobba på plats kan vi tänka oss upp till 6 månader, men även en kortare tid kan vara aktuellt. Vi är inte ute efter en aktiv äventyrssemester, utan vill mest njuta av det goda, lugna livet på stranden. Och så ska det ju helst funka för mig att jobba. Inte så höga krav, kan man tycka, men det gäller ju att hitta det där stället som skulle vara perfekt för just oss.

Och är det rimligt att anta att vi kan leva på en persons föräldrapenning under vistelsen (870 kr/dag) med boende och allt? Man har ju hört hur billigt det är att leva i Thailand, men vad innebär egentligen det?