Flyga till Vietnam med Finnair.

Av Brejjan
8 jan. 2012 03:25
Visningar: 1445
Planerar en resa till Vietnam.

Sitter och kikar på olika flyg till Ho Chi Minh.

Bra pris verkar Finnair ha.

Först flyger man från Arlanda till Finland.
Byte drygt 1 timma.
Sedan Finland till Hongkong.
Och där har man bara en timme och 15 minuter på sig att byta till Vietnam Airlines (Cathay Pacific Airways).

Frågan är om man hinner?
Kanske bör man försöka hitta ett flyg med längre uppehåll, men dom skriver på supersavertravel.se att dom anpassar bytestiden så man ska hinna efter någon internationell standard, jag vet inte heller om man måste hämta ut sitt bagage i HK eller om det går direkt till Vietnam.

Någon här borde ju ha åkt samma rutt.
Av Darleen
8 jan. 2012 05:42
Om du bokar hela resan samtidigt, alltså en sammanhängande bokning och inte separat så kan bagaget skickas hela vägen. Annars måste du ta ut det i hkg.
Och på 1 timme och 15 minuter hinner man byta flyg i Hel eftersom du landar på samma terminal. Man ska ju inte kunna sälja en biljett om man tekniskt sett inte skulle hinna.
Av Brejjan
8 jan. 2012 12:34
Ok,
så 1h 5m i helsingfors för byte.
och 1h 15m ska räcka till i Hongkong?

Det är ju inte gigantiska flygplatser som vissa andra, t.ex. Bangkok kan det ju ta lång tid att gå från en gate till en annan, kollat lite efter kartor i Hongkong, det jag oroar mig för är om man måste gå ut och gå igenom säkerhetskontrollen en gång till.

Vad händer om flyget till HKG blir försenat?
Av Hawaii
8 jan. 2012 17:06
Om du köper hela resan på samma gång (d.v.s. sammanhängande) så är flygbolaget ansvarigt för att boka om dig (utan kostnad) till nästa tillgängliga flyg om du missar din anslutning p.g.a. sen ankomst.
Av Brejjan
8 jan. 2012 17:20
Flyget är i alla fall bokat nu, har alltid flygt med Thai air tidigare, hoppas denna tur blir lika trevlig. Får se vart man far i Vietnam sedan :D Halong Bay blir det nog i alla fall, där har jag inte varit ännu.
Av Annl
9 jan. 2012 02:30
Att hinna att byta i Helsingfors på en dryg timme är inga som helst problem (antar att du landar på terminal 1 och skall åka vidare från terminal 2). Helsingfors är en smidig och enkel flygplats att byta på.

Vi flög med Finnair till Hong Kong för två veckor sedan och flyger hem med dem i morgon natt från Singapore. Mitt intryck av Finnair är att de är billiga och att det var smidigt att åka med dem till HK. Dock var maten inget kul alls -faktiskt den sämsta vi fått och personalen var lite småsura.

Och vad gäller mat och dryck så ingick vin och alkholfria drycker men du får betala för t.ex. en GT.

När vi reste från HK till KL upplevde vi att den flygplatsen var väldigt smidig men då hade vi ju inte något byte som du kommer att ha.
Citerat från brejjan:
Flyget är i alla fall bokat nu, har alltid flygt med Thai air tidigare, hoppas denna tur blir lika trevlig. Får se vart man far i Vietnam sedan :D Halong Bay blir det nog i alla fall, där har jag inte varit ännu.
Av Twaker
27 jan. 2012 12:44
Du hinner gott och väl, vi gjorde denna resa under jullovet.
Vi gick ju inte och drog benen efter oss och jag hade samma tankar som dig.
Finnair var helt ok att flyga med.

Vi checkade in på Landvetter och bad att få bagaget hela vägen till Saigon.
Det gick jättesmidigt.
27 jan. 2012 23:50
Citerat från brejjan:
Ok,
så 1h 5m i helsingfors för byte.
och 1h 15m ska räcka till i Hongkong?

Det är ju inte gigantiska flygplatser som vissa andra, t.ex. Bangkok kan det ju ta lång tid att gå från en gate till en annan, kollat lite efter kartor i Hongkong, det jag oroar mig för är om man måste gå ut och gå igenom säkerhetskontrollen en gång till.

Vad händer om flyget till HKG blir försenat?
Nja, Hong Kong's flygplats tillhör faktiskt dem största i världen.

Du kommer bli tvungen att passera säkerhetskontrollen på flygplatsen, men den är väldigt smidig då du kommer gå igenom säkerhetskontrollen för transit resenärer.
Skulle du missa ditt anslutningsflyg så kommer dem att boka om dig på nästa flight från HK till HCM så du har inget att oroa dig över.