Fira födelsedag - 60 år - mitt i vintern

17 juni 2012 09:59
Visningar: 15136
Hej önskar tips på var vi kan fira mannens födelsedag vintern 2013. Han fyller år i trettonhelgen. Något mysigt tips på vart man kan åka.Vi är tyvärr inga skidåkande människor. Vi är 6 i familjen varav 2 barn och det får inte vara allför kostsamt. Behöver inte vara långt eller länge, bara kul att hitta på något extra.
Av Annl
17 juni 2012 10:20
Några tankar och förslag;

- åk till Marstrand och ta in på Grand Hotel och käka deras klassikermeny med Tenans gratinerade havskräftor och Afrikana och lyssna på vinden som viner utanför husknuten.

- åk med Ryan Air till Paris och käka middag på Le Train Bleu - en helt magisk restaurang som är helt rätt för en 60-årsmiddag.
17 juni 2012 11:33
Tack för mycket bra tips. Marstrand är ju inte så långt hemifrån - bor i Göteborg. Paris är ju alltid Paris. Var 20 år sen vi var där. Ska genast kika vidare på förslagen.
Av Annl
17 juni 2012 11:59
Jag såg att ni också bor i Göteborg och därför förslaget om Marstrand.

De har ett speciellt paket på Grand Hotel med boende och middag och ett av dessa paketen är just klassiker-paketet med den menyn som jag skrev om.

Maken och jag var där på julbord första advent för några år sedan och det var verkligen helmysigt och man hörde hur vinden ven utanför.

Le Train Bleu är som sagt en helt fantastisk restaurang. Filmen med Mister Bean när han äter ostron i Paris och stoppar ned dem i handväskan som tillhör damen vid bordet bredvid är inspelad där.

Menyerna som de har är prisvärda.

Efter att vi varit på denna restaurang kom jag att läsa ett kåseri av en kulturjournalist och han var lyrisk över Le Train Bleu och tyckte att man kunde skippa allt annat i Paris. En överdrift kan jag tänka men det säger en del om stället.

Ett annat resmål som också Ryan Air kör till och som är väldigt billigt och framför allt ett fantastiskt ställe är Budapest. Man åker direkt från Göteborg och flyget tar två timmar.

Bada terminalbad och njut. Fantastisk mat har de också.

Hotell Gellert är ett klassiskt hotell och de har inomhusterminalbad i en helt otrolig miljö (jag har inte bott på hotellet utan bara badat där). Men eftersom Budapest har ett lågt prisläge kan det vara värt att kolla priset för att bo på Gellert (om man tycker det är kul). Vi bodde på ett lägenhetshotell med ett kanonläge och lägenheterna var väldigt fräscha. Och det var billigt. Trendy Deluxe Apartment hette vårt ställe.
17 juni 2012 13:12
Tack för ännu fler tips. Låter som väldigt mysiga ställen allihopa. Dock är jag lite skeptisk till Ryan Air trots att jag aldrig rest med dom.Har väl hört en del tråkiga händelser. Men det är nog dags att testa dom nu.
17 juni 2012 14:55
Marstrand är ett bra förslag! Sedan har du Varberg Asia Spa om barnen inte är för små (tror de måste över 13 år för att gå in på deras spa...) Jättefint spa, mkt bra mat & fina rum. http://www.varbergsstadshotell.com/

Bo på Bjertorp slott - också hyfsat nära Göteborg http://www.bjertorpslott.se/

Är ni ute i god tid har SAS bra priser på flyg till London (för att slippa flyga med Ryan Air) - en stad som är trevlig året runt! Här finns mycket kul för alla åldrar och hyfsat överkomligt nu när pundet är ganska låg. En musikal som passar alla är "Lejonkungen" och om kidsen är äldre "We will rock you" (såååå bra!). Vi firade båda äkta hälftens och min 50-års dag i London!!!
Av Dirgis
23 juni 2012 07:44
Jag fyller själv år på trettondagsafton och har rest bort. I de forna öststaterna finns många intressanta platser.
Krakow i Polen är en gammal kulturstad och dit flyger Wizzair och Norwegian. Det borde passa alla i en familj att åka dit.
Av Sanoj80
26 juni 2012 14:48
Tipsar också London som någon tdigare gjort. Jag skall själv fira min 60-års dag där i höst och skall denna gång besöka South Walk med besök på Tate Modern och The Globe. Har också tänkt en resa ut till Hampton Court, det vackra Tudorslottet en bit utanför London. Trettonhelgen även rea i London med allt vad det innebär. Har själv rest med Ryan åtskilliga gånger utan problem men om du känner dig kluven till att åka med dom flyger ju även Norwegian bliigt till Gatwick, eller kolla SAS lågpriskalender eller varför inte British Airline.
Av Annl
27 juni 2012 08:37
Med BA kan du få billiga biljetter till London om du är ute i god tid.

Är ju dessutom bra att landa på Heathrow.
27 juni 2012 11:46
Tack snälla ni för alla bra tips.