Filippinerna över jul & nyår eller februari?

Av Maisie
15 mars 2019 11:13
Visningar: 473
Hej! Jag och min pojkvän är sugna på att åka till Filippinerna men frågan är när?
Jag har hört från bekanta som tidigare firat jul och nyår i Filippinerna har råkat ut för dåligt väder, regn dem flesta dagarna. Vad ar ni för erfaranheter av det?
Alternativt att åka dit under februari månad?

Eftersom vi enbart kommer vara borta ca 2,5 vecka så vill vi ha så solsäkert väder som möjligt :)

Tacksam för svar :)
28 mars 2019 12:16
tänk på att filippinerna är jättestort och olika delar har mera regn än andra beroende på vilken månad ni är här

tex jag är på malapascua och dec-jan är lite mera skit väder men brukar vara helt ok. kommer ni säg mars till juni även juli så är det super varmt och torrt. så lite vad man föredrar. Min pappa kommer oftast januari feb för att det är lite "kallare" och man inte sitter i en bastu hela tiden :P

el nido och palawan är bättre runt jul nyår.. men sen april osv malapascua och visayas (runt cebu ön)
29 mars 2019 09:21
Har varit i Fil. några gånger i dec. men aldrig haft mer än 2-3 regnskurar uppdelat på 4-6 veckor. Har även varit med om 1,5 månad i sträck med bara sol under Juni - aug och då har dem regnperiod!
I mitt tycket så är det rätt stabilt väder i Fil. (när det inte är regnperiod) så jag skulle inte oroa mig för vädret i Dec. / jan.
Av Maisie
29 mars 2019 14:27
Tack för era svar!

Vi är mest nyfikna på Palawan/El nido och eventuellt Cebu ön. på 2,5 veckor så hinner vi nog med att besöka 2-3 ställen.

Vart bör vi isåfall besöka enligt era preferenser?