Färdsätt till Kroatien?

Av Dnsnlsn
18 maj 2009 18:22
Visningar: 815
Hejsan,
Jag undrar om ni har några tips på bra färdsätt ner till Kroatien? Ska man bila, ta flyget, tåget eller buss eller något annat? Och vilket är billigast?
Sen undrar jag också överlag om det är billigt i Kroatien, med hotell, aktiviteter, mat, dricka osv?
Var ska man åka till Kroatien första gången?
18 maj 2009 21:07
Allt beror ju på när du åker och vad som är syftet med resan...
Av Zoca
18 maj 2009 23:13
Hej Dnsnisn!
Flyga till Kroatien är det billigaste och snabbaste färdsätt ,du kan flyga med rayanair till Zadar (från Skavsta)norwegian (split,dubrovnik)eller med sas till Split .,Pula..Om det är första gång till Kroatien då rekommenderar jag Split eftersom är den bra utgångspunkt til öarna utanför eller till platser längs Makarska rivijera som ligger söder om Split och det är lite billigare än än i Istrien eller på Dubrovniks rivijera..,men i storsätt Kroatien är vacker så vad du än befinner dig i landet din semester blir oförglömlig resa ..maten är inte dyrt tycker jag om man jämför med Sveriige speciellt priser på restaurangerna ..Så googla litegran på platser eller skriv hur längre tänkte ni stanna och hur ni vill ha er semester så kan jag komma på närmare med tips...mvh Zoca
Av Loranga
19 maj 2009 14:41
Beroende på hur många ni är som åker kan bil vara ett billigare alternativ. Dessutom kan det vara bra att ha tillgång till bil lite beroende på vart man bor. Vi är två personer men tar bilen ner varje år. Visserligen brukar vi resa runt lite.
19 maj 2009 14:57
Vi i stort sett satte oss i bilen och åkte till makarska, Göteborg 0900 - Puttgarden. Salzburg 0200, Makarska dagen efter runt 1600. visserligen hade vi med oss en som kunde språket,många kunde även Engelska. men det var bara att fråga någon på gatan el, restaurang, osv, det var alltid någon som visste var det fanns boende och det fanns det gott om. Vi betalade runt 700/natt, 4pers, bra lägenheter som var bra utrustade. Åk inte i Aug, då är det svårare att hitta boende. Okej priser,
Av Dnsnlsn
20 maj 2009 08:12
Vi är 4 stycken som hade tänkt åka i början eller mitten av juli och hade tänkt vara där i ca en vecka...
Vi är naturligtvis ute efter sol & värme, men lite partaj hade ju inte varit fel...
20 maj 2009 11:17
Nackdelen med Makarska är att man ligger som packade sillar på stranden fast det kanske man gör överallt, va ute tidigt för att få bra platser. Det var bra uteliv på kvällarna, jag gillade strandpromenaden med alla stånd och restauranger, kunde sitta en hel dag och titta på människorna som gick förbi, (många höjda ögonbryn och tappade hakor).
20 maj 2009 17:08
Citerat från dnsnlsn:
Vi är 4 stycken som hade tänkt åka i början eller mitten av juli och hade tänkt vara där i ca en vecka...
Vi är naturligtvis ute efter sol & värme, men lite partaj hade ju inte varit fel...
Är det bara en vecka och i högsäsong undrar jag om det inte är bäst att flyga till Dubrovnik.
Det är billigare än i Sverige, men inte så mycket.
Av Aik
18 sep. 2009 09:22
Hej
Kom ni iväg till Kroatien? Intresserad hur ni åkte om ni bilade? Funderar på att bila till Split nästa år.
/AIK