Etihad Airways

12 maj 2016 10:15
Visningar: 1236
Vad säger ni om Etihad Airways? Till Sri Lanka i jan 17. Just nu halva priset från Got-Colombo jämfört med Qatar ( via Sto) el Emirates ( via Sto).
Är det UAE s lågprisbolag? Byte i Berlin eller Bryssel och Abu Dhabi.
Finns inte så många alternativ från Göteborg till Sri lanka. Tacksam för info!
12 maj 2016 10:40
Har inte flugit med dem själv, men det är i alla fall inget lågprisbolag.
Av Mcenroe
12 maj 2016 11:04
Om du Googlar "Etihad ranking" så finner du att Etihad hamnade på sjätte plats i "World Airline Awards" 2015 (vad nu det betyder). De har ofta bra priser österut men nackdelen är att man alltid tvingas göra två byten - precis som du skriver.
12 maj 2016 13:36
Jag flög med Etihad airways till Australien förra året. Hade aldrig hört talas om dom innan men valde dom pga bra priser. Ett riktigt bra flygbolag och MINST lika bra som Qatar som jag flög med hem från Australien i år. Riktigt bra service och ett bra underhållningssystem. Absolut inget lågprisbolag, Etihad airways är rankat som ett av världens bästa flygbolag, så är det halva priset hade jag inte tvekat en sekund! :) Trevlig resa :)
12 maj 2016 21:46
Citerat från Johannatre:
Jag flög med Etihad airways till Australien förra året. Hade aldrig hört talas om dom innan men valde dom pga bra priser. Ett riktigt bra flygbolag och MINST lika bra som Qatar som jag flög med hem från Australien i år. Riktigt bra service och ett bra underhållningssystem. Absolut inget lågprisbolag, Etihad airways är rankat som ett av världens bästa flygbolag, så är det halva priset hade jag inte tvekat en sekund! :) Trevlig resa :)
Tack! Låter toppen. Att UAE har 2 toppflygbolag... men det är ju inget fattigt land direkt 😉
13 maj 2016 18:51
Citerat från Resemaja:
Citerat från Johannatre:

Jag flög med Etihad airways till Australien förra året. Hade aldrig hört talas om dom innan men valde dom pga bra priser. Ett riktigt bra flygbolag och MINST lika bra som Qatar som jag flög med hem från Australien i år. Riktigt bra service och ett bra underhållningssystem. Absolut inget lågprisbolag, Etihad airways är rankat som ett av världens bästa flygbolag, så är det halva priset hade jag inte tvekat en sekund! :) Trevlig resa :)

Visa merTack! Låter toppen. Att UAE har 2 toppflygbolag... men det är ju inget fattigt land direkt 😉
Precis! :) Blir kanon :)
14 maj 2016 11:43
Etihad airways samarbetar med bl.a Air Berlin och Air Serbia vilket betyder att det kan vara ett flyg från dessa bolag någon sträcka när du flyger till Sri Lanka.
Vi flög med dom i februari i år , Köpenhamn -SL ToR och två av sträckorna ner var Air Berlin och en hem var med Air Serbia, dessa två kändes som budgetflyg men Etihad var helt ok.
14 maj 2016 12:16
Citerat från J_sefors:
Etihad airways samarbetar med bl.a Air Berlin och Air Serbia vilket betyder att det kan vara ett flyg från dessa bolag någon sträcka när du flyger till Sri Lanka.
Vi flög med dom i februari i år , Köpenhamn -SL ToR och två av sträckorna ner var Air Berlin och en hem var med Air Serbia, dessa två kändes som budgetflyg men Etihad var helt ok.
Ja jag såg detta fast det framgår väl vad jag kan se när man bokar, står ju " flygs av ..." på de olika sträckorna
14 maj 2016 13:35
Bokade min resa 6-7 månader innan februari, vill minnas att alla sträckorna flögs av Etihad från början så att säga men det ändrades under detta halvår...
14 maj 2016 14:50
Citerat från J_sefors:
Bokade min resa 6-7 månader innan februari, vill minnas att alla sträckorna flögs av Etihad från början så att säga men det ändrades under detta halvår...
Hm irriterande, vill ju veta vad man betalar för och vilket bolag man ska flyga med... undrar om det går att klura ut innan... vi bokar nog inte då här tidigt ändå, ska åka i januari.
Av Hawaii
14 maj 2016 15:41
Om första etappen blir Göteborg till Berlin är det nog ganska säkert med Air Berlin. Eventuellt andra etappen också. Har du flyg nummer?
14 maj 2016 15:58
Citerat från Hawaii:
Om första etappen blir Göteborg till Berlin är det nog ganska säkert med Air Berlin. Eventuellt andra etappen också. Har du flyg nummer?
EY1418, EY1752, EY266
Av Hawaii
14 maj 2016 16:27
Citerat från Resemaja:
Citerat från Hawaii:
Om första etappen blir Göteborg till Berlin är det nog ganska säkert med Air Berlin. Eventuellt andra etappen också. Har du flyg nummer?
EY1418, EY1752, EY266
EY1418 = Air Berlin Boeing 737
EY1752 = Air Berlin Airbus A330-200
EY266 = Etihad Airways Airbus A320
14 maj 2016 16:32
Citerat från Hawaii:
Citerat från Resemaja:
Citerat från Hawaii:

Om första etappen blir Göteborg till Berlin är det nog ganska säkert med Air Berlin. Eventuellt andra etappen också. Har du flyg nummer?

Visa merEY1418, EY1752, EY266
Visa mer
EY1418 = Air Berlin Boeing 737
EY1752 = Air Berlin Airbus A330-200
EY266 = Etihad Airways Airbus A320
Tack Hawaii! Då flyger nog inte Etihad alls från Europa utan utgår nog alltid från Abu Dhabi... Då förklarar det väl det låga priset, att det ät lågprisflyg större delen av resan 🙄
Av Hawaii
14 maj 2016 16:35
Jo, Etihad Airways flyger definitivt från en hel del europeiska flygplatser till Abu Dhabi. Har inte uppgifterna tillgängliga just nu... Men som sagt, de utnyttjar ju dessutom en del andra flygbolag som de kontrollerar eller del-äger.
Av Sierra
14 maj 2016 16:39
Med de flygnumren flyger du med TUIFLY till Tegel Airport i Berlin, Air Berlin till Abu Dhabi och Etihad sista sträckan till Bandaranaike Airport.
Av Hawaii
14 maj 2016 16:42
Sierra har säkert rätt ang. TUIfly GOT-TXL. TUIfly och Air Berlin har ett nära samarbete och använder varandras flygplan i vissa fall.
Etihad Airways trafikerar bl,a. Düsseldorf, Frankfurt, Paris, Brüssel och London Heathrow, som samtliga kan vara av intresse från svensk synvinkel.
14 maj 2016 16:43
Citerat från Sierra:
Med de flygnumren flyger du med TUIFLY till Tegel Airport i Berlin, Air Berlin till Abu Dhabi och Etihad sista sträckan till Bandaranaike Airport.
Ok vad ska det stå för att det ska vara Etihad från Berlin eller Bryssel som oxå finns som alternativ. Hur tar jag själv reda på vilka bolag det egentligen handlar om?
Av Birgere
14 maj 2016 16:54
Visst flyger dom på Europa. Men dom är som jag förstår det storägare i bla AirBerlin o Alitalia så dom bolagen konkurrerar inte med varandra på sträckorna. AirBerlin är ju absolut inget dåligt bolag att åka med annars.
Av Sierra
14 maj 2016 17:00
Du har en flight som startar Göteborg 06:40 17 januari som flyger via Bryssel och Abu Dhabi.
Till Bryssel är det Brussels Airlines och sedan Etihad resten via Abu Dhabi.

Du kommer fram samma tid som om du skulle välja att flyga via Berlin (samma flight från Abu Dhabi) och är totalt 10 min längre..

Flygnummer: EY7234, EY58 och EY266.

Den skulle jag välja.....
14 maj 2016 17:17
Citerat från Sierra:
Du har en flight som startar Göteborg 06:40 17 januari som flyger via Bryssel och Abu Dhabi.
Till Bryssel är det Brussels Airlines och sedan Etihad resten via Abu Dhabi.

Du kommer fram samma tid som om du skulle välja att flyga via Berlin (samma flight från Abu Dhabi) och är totalt 10 min längre..

Flygnummer: EY7234, EY58 och EY266.

Den skulle jag välja.....
Jo, allt sett att det finns via Bryssel, dock dragit mig för Bryssel lite, känns som det är fler terrorister där 😳 Hur kollar ni nudå vilka flyg det egentligen handlar om? Bokar nog inte förrän juni. Jag reser mkt, är dock flygrädd redan från början så jag undviker helst billighetsblolag och bolag med dålig statistik.
Av Sierra
14 maj 2016 18:55
Du kan ju göra en fiktiv bokning utan att verkställa den så ser du vilka bolag som flyger de olika sträckorna.

Air Berlin, Brussels Airlines och Ethiad Airways är inga lågprisbolag. Du kan lugnt boka med dem då de är riktigt bra bolag med gott renommé.
Av Mcenroe
14 maj 2016 19:06
Citerat från Resemaja:
Jag reser mkt, är dock flygrädd redan från början så jag undviker helst billighetsblolag och bolag med dålig statistik.

Hej Maja,

Nu blir jag nyfiken. Vilka bolag med dålig statistik är det du undviker?

Undrar,

J.

PS. Bra tråd förresten - ämnet Etihad får betecknas som uttömt:-)!
14 maj 2016 19:13
Citerat från Mcenroe:
Citerat från Resemaja:
Jag reser mkt, är dock flygrädd redan från början så jag undviker helst billighetsblolag och bolag med dålig statistik.

Hej Maja,

Nu blir jag nyfiken. Vilka bolag med dålig statistik är det du undviker?

Undrar,

J.
Afrikanska inrikesbolag, indonesiska inrikesbolag, ryska inrikesbolag, sydamerikanska inrikesbolag... hurså?
Av Mcenroe
14 maj 2016 19:22
För att jag vill veta vilka bolag som har dålig statistik. Och för att jag tycker det är intressant att ta del av hur andra här tänker.

J.
Av Bibby
14 maj 2016 19:39
En tumregel vad gäller vem som flyger vad är att om det är 2 eller 3 siffror i flightnumret så är det det bolaget som nämns, är det 4 nummer så är det ett annat bolag som de sannolikt sharecodar med.

Vad gäller dålig statistik så är det ju bara att kolla listorna över dem.

Jag undviker alla (nästan) lågprisbolag och för mig okända bolag.