Ethiopian airlines, erfarenheter?

1 dec. 2017 15:23 (redigerad)
Visningar: 4229

Är det någon som har flugit med bolaget Ethiopian Airlines?
Bra/dåligt?
Medlemmen har tagit bort svaret
2 dec. 2017 10:53
Hm.... inte på topp-listan faktiskt...
15 dec. 2017 16:34 (redigerad)
Citerat från Gunillad:
Hm.... inte på topp-listan faktiskt...
Tack för ditt svar! Varför inte på topplistan?
15 dec. 2017 16:34
Citerat från Marywood:
Hej!
Jag flugit 2 ggr med Etiopian airlines. Dom är som vilket annat flygbolag. Jag upplevde inga problem.
Mvh M
Tack för svar!
17 dec. 2017 18:53
Citerat från Gunillad:
Hm.... inte på topp-listan faktiskt...
Hej,

Blir också nyfiken på vad som inte var bra. Om de inte är allra bäst spelar inte så stor roll, men jag vill ändå att det ska vara ok. Har funderat på att boka med dem från Stockholm till Sydafrika i Business class p.g.a. att priset är väldigt bra.
Av Hawaii
17 dec. 2017 20:15
Har personligen inte flugit med Ethiopian Airlines, men skulle definitivt gärna prova dem, speciellt i Business Class. Ethiopian är det bäst drivna flygbolaget i Afrika.
17 dec. 2017 20:26 (redigerad)
Citerat från Lallarebecca:
Citerat från Gunillad:
Hm.... inte på topp-listan faktiskt...
Hej,

Blir också nyfiken på vad som inte var bra. Om de inte är allra bäst spelar inte så stor roll, men jag vill ändå att det ska vara ok. Har funderat på att boka med dem från Stockholm till Sydafrika i Business class p.g.a. att priset är väldigt bra.
Vi flög med dem till Seychellerna för några år sedan och fick känslan av att säkerhetstänket inte var lika "noga" som hos andra bolag man flugit med. Te.x lät man folk spänna loss sig och röra sig i planet fastän skylten lyste. Lite ovanligt...

Sedan när vi flög hem var det ett riktigt oväder på Seychellerna. Vi satt och tittade ut på landningsbanan bredvid en pilot från Emirates.
Han berättade att de bara får ett försök att landa, sedan måste de åka till Madagaskar 2 timmar bort. Emirates gjorde ett försök. Man såg tom buken på planet. Men de lyfte igen och flög mot Madagaskar.
Piloten gav oss ett snett leende och sa:
-Etiopian will land though. They always do. Och 10 minuter senare ställde piloten ner planet trots ovädret.
Hm. Kändes som säkerhetstänket var större hos Emirates och den ekonomiska faktorn viktigare hos Etiopian...
Typ så.

Fast nu flyger vi Etiopian igen i vår till Victoriafallen. Kunde inte motstå priset. :-)
Av Erik777
20 dec. 2017 23:52
Citerat från Gunillad:
Vi flög med dem till Seychellerna för några år sedan och fick känslan av att säkerhetstänket inte var lika "noga" som hos andra bolag man flugit med. Te.x lät man folk spänna loss sig och röra sig i planet fastän skylten lyste. Lite ovanligt...
Jag upplever inte det som så ovanligt, speciellt inte när skylten lyst under lång tid, det inte är någon turbulens och folk behöver gå på toa. Ibland tror jag de slår på fasten seatbelts bara för att få vara i fred och slippa serva oss SLF (Self Loading Freight)
Citerat från Gunillad:
Piloten gav oss ett snett leende och sa:
-Etiopian will land though. They always do. Och 10 minuter senare ställde piloten ner planet trots ovädret.
Hm. Kändes som säkerhetstänket var större hos Emirates och den ekonomiska faktorn viktigare hos Etiopian...
Fast om nu Emirates-piloten hellre flög med Ethiopian än med Emirates, som han säkerligen har personalbiljetter på, borde inte det tala för att Ethiopian är att föredra? Kanske har piloter som är mer vana vid förhållandena på Seychellerna? Bara spekulerar.

Hur som haver så finns varken Ethiopian Airlines eller landet Etiopien med på EU:s svarta lista, vilket innebär att de får anses säkra i någon sorts objektiv mening https://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban_en
21 dec. 2017 06:56
Folk som springer runt i kabinen inför landning är ganska ovanligt...

Piloten att och väntade på sitt Emirates-plan som han skulle själv skulle flyga från Seychellerna till Dubai. Men nu blev ju hans planerade arbetspass lite uppskjutet om man säger så.
21 dec. 2017 10:19
Ett kommersiellt plan landar när det är säkert att landa, inte för någon ekonomisk vinnings skull. Punkt slut! Mycket kan hända på 10 minuter. Piloterna erfarenhet spelar också in och just på Emirates vet de flesta att det är si och så med piloternas erfarenhet. Kanske därför de flög vidare?

Jag flög med dem just till Sydafrika förra året och var nöjd 3/5 i betyg. Bytet i Addis lämnade väl lite att önska i form av faciliteter men det gick an. Nya och trevliga Dreamliners var najs. Om du har hittat bra pris i Business så tveka inte. Glöm inte heller att ange ditt Eurobonusnummer om du har så får du SAS poäng 🙂
21 dec. 2017 10:27
Citerat från Silverfang:
Ett kommersiellt plan landar när det är säkert att landa, inte för någon ekonomisk vinnings skull. Punkt slut! Mycket kan hända på 10 minuter. Piloterna erfarenhet spelar också in och just på Emirates vet de flesta att det är si och så med piloternas erfarenhet. Kanske därför de flög vidare?

Jag flög med dem just till Sydafrika förra året och var nöjd 3/5 i betyg. Bytet i Addis lämnade väl lite att önska i form av faciliteter men det gick an. Nya och trevliga Dreamliners var najs. Om du har hittat bra pris i Business så tveka inte. Glöm inte heller att ange ditt Eurobonusnummer om du har så får du SAS poäng 🙂
Har du källa på Emirates piloters dåliga erfarenheter?

Att få SAS-poäng är aldrig någon garanti, beror på bokningsklass. Jag fick inga på Air New Zealand t.ex.
21 dec. 2017 12:44
Citerat från Gunillad:
Folk som springer runt i kabinen inför landning är ganska ovanligt...

Piloten att och väntade på sitt Emirates-plan som han skulle själv skulle flyga från Seychellerna till Dubai. Men nu blev ju hans planerade arbetspass lite uppskjutet om man säger så.
Folk som springer runt i kabinen inför landning är inte alls "ganska ovanligt". Jag flyger åtminstone fem flights i månaden inom jobbet och, ja, det är inte ovanligt.
22 dec. 2017 10:13
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Silverfang:
Ett kommersiellt plan landar när det är säkert att landa, inte för någon ekonomisk vinnings skull. Punkt slut! Mycket kan hända på 10 minuter. Piloterna erfarenhet spelar också in och just på Emirates vet de flesta att det är si och så med piloternas erfarenhet. Kanske därför de flög vidare?

Jag flög med dem just till Sydafrika förra året och var nöjd 3/5 i betyg. Bytet i Addis lämnade väl lite att önska i form av faciliteter men det gick an. Nya och trevliga Dreamliners var najs. Om du har hittat bra pris i Business så tveka inte. Glöm inte heller att ange ditt Eurobonusnummer om du har så får du SAS poäng 🙂
Har du källa på Emirates piloters dåliga erfarenheter?

Att få SAS-poäng är aldrig någon garanti, beror på bokningsklass. Jag fick inga på Air New Zealand t.ex.
Här har du lite länkar:
http://avherald.com/h?article=4ae84b8a

https://avherald.com/h?article=4b21e320

https://globalnews.ca/news/3792817/worlds-largest-passenger-plane-has-scary-landing-through-powerful-crosswinds-in-dusseldorf/

Den sista länken säger en del att piloten var duktig men andra mer erfarna piloter på olika forum har snarare sagt att det var pilotens fel att planet girade så mycket fram och tillbaka.

Gällande SAS-poäng så hade jag inte skrivit så om jag inte visste att man alltid får poäng om man flyger Ethiopean.
Av Nicken
22 dec. 2017 12:30
Citerat från Silverfang:
Gällande SAS-poäng så hade jag inte skrivit så om jag inte visste att man alltid får poäng om man flyger Ethiopean.
Säker på detta? Jag kan absolut ha fel, men vill minnas att ett alternativ jag undersökt i somras var att flyga Ethiopian. Den bokningsklassen resulterade då inte i eurobonuspoäng (enligt SAS hemsida).

22 dec. 2017 13:49
Helt korrekt. Fel av mig. I Business bokningsklass P får man inga poäng till Eurobonus, annars är det 200% som gäller. För deep discount economy genererar det oftast 25% miles. Inte mycket men men.
Av Dryden
25 dec. 2017 21:02
Vi flög ekonomi och fick inte heller EB-poäng för vissa sträckor när vi flög ARN-ADD-ZNZ och tillbaka, eftersom bokningsklassen inte tillät det. Vad det var som avgjorde vilken bokningsklass man faktiskt hamnade i vet jag inte.
25 dec. 2017 21:18 (redigerad)
Citerat från Dryden:
Vi flög ekonomi och fick inte heller EB-poäng för vissa sträckor när vi flög ARN-ADD-ZNZ och tillbaka, eftersom bokningsklassen inte tillät det. Vad det var som avgjorde vilken bokningsklass man faktiskt hamnade i vet jag inte.
Det som avgör är ju den klass du bokade. Oftast säljs den billigaste klassen först och när den är slut säljs nästa (till ett högre pris) och så fortsätter det. De dyrare biljettklasserna innebär mer flexibilitet och ibland mer bagage t.ex.
Av Dryden
27 dec. 2017 02:08
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Dryden:
Vi flög ekonomi och fick inte heller EB-poäng för vissa sträckor när vi flög ARN-ADD-ZNZ och tillbaka, eftersom bokningsklassen inte tillät det. Vad det var som avgjorde vilken bokningsklass man faktiskt hamnade i vet jag inte.
Det som avgör är ju den klass du bokade. Oftast säljs den billigaste klassen först och när den är slut säljs nästa (till ett högre pris) och så fortsätter det. De dyrare biljettklasserna innebär mer flexibilitet och ibland mer bagage t.ex.
Ja, jo. Men det är fortfarande svårt för gemene person att förstå vilken bokningsklass som en landar i, allra helst om det är codeshare. Och det är ju i det närmaste omöjligt att på förhand få reda på hur många Eurobonus-poäng du tjänar på en flygresa med Ethiopian Airlines. Om du ens tjänar några.
27 dec. 2017 14:57
Citerat från Dryden:
Ja, jo. Men det är fortfarande svårt för gemene person att förstå vilken bokningsklass som en landar i, allra helst om det är codeshare. Och det är ju i det närmaste omöjligt att på förhand få reda på hur många Eurobonus-poäng du tjänar på en flygresa med Ethiopian Airlines. Om du ens tjänar några.
Nej, det kan man ju inte lägga energi på. Det brukar stå tydligt om man bokar på flygbolagets egen sida, men tjäna poäng brukar ju sällan vara passagerarens främsta prioritet.