Egypten eller Tunisien??

Av Exotica
5 juni 2007 11:36
Visningar: 2208
Jag och min partner har tänkt att åka på semester nu i juli då vi firar 5 års jubileum:)
Vi har tittat på tunisien och egypten, länder som vi har velat åka till länge men vi kan inte bestämma oss!
Vet att det är många här som besökt dessa länder så då kanske ni kan komma med lite tips osv..

måste ju betämma oss snart....
:)
5 juni 2007 15:44
Jag och min sambo var i Hammamet, Tunisien -05, och gillar man, som tjej, kommentarer om sitt underliv, obscena gester rörande dito osv. så är det ett perfekt resmål.... Det tokraggades, flirtades och nedvärderades trots att hon och jag gick hand i hand!
Vi bodde/rörde oss ganska nära medinan, vilket vi märkte sista dagarna var mindre lyckat då det var där dom värsta gliringarna kom + att det varje dag frågades om vi(..jag) ville köpa hasch od. Vid medinan fanns dock ett bryggeri som gör egen bira!! Ett klart plus!

I området kring "nya" medinan var det inte alls så jä****t, utan mycket trevligare och finare om än VÄLDIGT turistigt! Hela panget ser ut som nåt DisneyWorld-inspirerat...
Åker ni till Tunisien, åk ner till El Jem, Matmata, Chott el Djerid och Sahara! Det var hela behållningen med vår resa iaf..

Var i Egypten -86, så jag är nog fel snubbe att risa/rosa det i dagsläget. Fast pyramiderna har jag för mej var byggda redan då ;-) och DOM är värda att se!
Helt magnifika....
För att inte tala om Egyptiska museet och all dess skatter.... oj oj oj

Vad ni än väljer, ha en bra resa!!
/Putte
Av Marie_s
5 juni 2007 23:42
Hej,

Jag har varit i Tunisien (Sousse) en gång och i Egypten ett flertal gånger.

Tunisien är ett av de få länder som jag inte vill åka tillbaka till. Visst kan jag ha haft otur, men jag tyckte att befolkningen var direkt otrevliga och servicen låg.

Egypten å andra sidan återkommer jag gärna till gång på gång. Gillar man att snorkla/dyka är ju Röda havets vatten perfekt. Jag har provat på både Hurgada, Sharm el Sheik, Luxor och Nilkyssningar och tycker nog att vill man bara ha en slapparsemester så fungerar Sharm el Sheik bäst. Hurgada har ingen direkt charm. Vill man uppleva mer är en Nilkryssning bra.

Lycka till!
6 juni 2007 00:06
Jag har inte varit i Tunisien men jag tror jag föredrar Egypten där jag varit ett par ggr.
Mvh Eva
Av Exotica
6 juni 2007 01:49
okej, tack för tipsen!
Jo av det jag har hört så är det mesta positivt om egypten men desto mer negativt om tunisien,
så det lutar väl åt egyptenhållet:)
Ska forska vidare och försöka hitta det bästa!

tack! :)
8 juni 2007 22:15
Jag har också varit på båda ställena och jag skulle vilja påstå att Tunisien som land är det bättre resmålet medans maten och havet var bättre i Egypten.
Nu är det väl så att båda är arabländer med likartad samhällsstruktur, så litet likheter finns trots allt och jag kan väl inte påstå att något av länderna blivit vårt favorit resmål men det finns pärlor i båda länderna.
Om man ska se till sevärdheter så har inte Tunisien en chans men vad det gäller människors beteende så tycker jag det är bättre i Tunisien (åtminståne mot mig som man Mot kvinnor är de väl mer lismande och inställsamma i Egypten) och framför allt hur det såg ut utanför turisthotellen då är ju Egypten rena katastrofen.

Jag har förvisso inte varit i Egypten på fyra år men med tanke på arbetstakten folk har där så har jag väl svårt att tro att det är någon större skillnad mot då om man inte har importerat arbetskraft utifrån.
Jag upplevde Egypten som det skräpigare av de två medans havet och hotellen är bättre där så det beror nog på om man ska låsa in sig på hotellområdet för att sola och bada eller ej.

Detta är min uppfattning men jag gillar ju vacker natur och det finns det ju egentligen inte alls i något av de två länderna för här är det trots allt så att är det något av betydelse som växer i öknen så är det planterat och konstbevattnat och saharaöknen kan ju vara stor och mäktig men det är ju förbannat torrt och tråkigt i längden.
kommer säkert vara många som inte håller med mig men det här är krassa fakta eller till viss del min personliga uppfattning och den får de köpa.
Jag önskar er iallafall en trevlig resa vart den än går och det kan ju faktiskt vara så att du hittar ditt paradis just där och det kan jag i så fall inte ta av dig.

lev väl mvh. Bosse.
Av Haikko
9 juni 2007 21:02
Egypten är väl att föredra eftersom det antagligen finns mer saker att göra och se.
Enda anledningen till att INTE åka till varken egypten eller tunisien är väl för risken att bli dålig i kistan, alla och då menar jag ALLA som jag känner som har åkt dit har blivit riktigt dåliga av maten, en vart så dålig så han fick uppsöka läkare i tunisien och en annan fick avbryta sin dykresa helt och hållet.
Skulle jag åka dit så skulle jag isf åka med all inclusive eller leta upp "bra" restauranger för att i bästa mån eventuellt undvika såna saker.
Har i övrigt hört väldigt bra saker om egypten.
Av Exotica
11 juni 2007 15:52
jaa hehe, har ju hört samma sak, att folk blir dåliga i magen...
Det är väl bara att försöka göra det bästa möjliga med hygien osv så blir det nog bra!
Vi har hursomhelst bokat vår resa nu och det blev Egypten!
hoppas hotellet och maten är bra då vi bokade all inclusive. tänkte att man måste prova det också nångång:=)
11 juni 2007 16:17
Har varit i Tunisien (hammamet) och Egypten (El Gouna) och jag rekommenderar varmt Egypten. Egypten har fantastiskt vatten och dykmöjligheter på en annan nivå än tunisien, och mycket lugnare skönare tempo och trevligare folk. Enligt min uppfattning iaf! :)
12 juni 2007 09:57
Jag såg att ni bokat resan nu , hoppas att ni får en fin semester mvh. Bosse.
Av Linni
27 juli 2007 13:56
Har ni varit iväg än?
Vill bara säga det att jag har varit i Marocco 1ggr, Egypten 3ggr och i Tunisien 1ggr och jag har inte varit dålig en enda gång mer än en liten släng efter att ha ätit dålig kyckling, gick över på ett par timmar. Allt beror på hur man agerar själv. Ett bra tips är att alltid, alltid tvätta händerna efter man tagit i pengar och innan man ska äta. ALDRIG stoppa fingrarna i munnen och inte äta färska grönsaker de första dagarna. Det har jag klarat mig på. Det finns antiseptisk gele att köpa på apoteken där nere, jättebra att ha i fickan/väskan.

Nu 3:e aug bär det åter iväg till en tripp till Tunisien. Denna gången hoppas jag på värme o sol iom att det regnade nästan hela förra veckan vi var där, tom i Sahara!! :-) Var ju en upplevelse iof, men hade varit kul att få se ett soligt Sahara.
Måste jag välja väljer jag Egypten framför både Marocco och Tunisien, men nu var vi så solfattiga så vi tog vad vi fick i restrese-väg. Vill man bara sola, bada o koppla av så funkar Tunisien minst lika bra, men vill man se sevärdigheter så rekommenderar jag starkt Egypten - tror inget slår det. Mäktigt att se Pyramiderna. Har varit vid pyramiderna två ggr och blev lika imponerad gång nr: 2, om inte mer för man tog in mer och förstod mer...

//Linni
Av Kattens
28 juli 2007 00:33
Vad skoj att det blev Egypten! Mitt andra hemland! Ni kommer inte att bli besvikna är jag säker på. Vilket hotell och ställe blev det?
Glöm inte Kairo och Luxor bara. ;o) Önskar er en trevlig resa.
Av Penta
31 juli 2007 15:50
Ni gjorde rätt val!
Egypten har klart de bästa sevärdheterna såsom Luxor och konungarnas dal, sedan är ju Röda havet en av världens bästa dyk & snorkelvatten på nära håll.
Maten är underbar i varje fall på hotellen, så det är inte den man blir sjuk av. Tyvärr är det alla gamla smutsiga pengar/sedlar som innehåller miljoner bakterier, ta med handdesinfektion "Alcogel" som finns på Apoteket och tvätta händerna efteråt varje gång du haft kontakt med pengarna, torka sedan av händerna med en våtservett och du har större chans att inte bli magsjuk.

Om ni hamnar i El Gouna som ligger två mil norr om Hurghada så är det inte fel, på "Rihana Inn" har de en svensk dykskola och även glasbotten båtar som gör utfärder. Vill ni i stället ha "Malignt melanom" så är det perfekt att ligga vid någon av dom två polerna eller
på den privata stranden och pressa.

Någon kilometer norr om Rihana Inn ligger en trevlig marina med ett flertal restauranger, strax bortom börjar den allmänna stranden,
där ligger bland annat en liten enkel men charmig (skall vi kalla det restaurang) mitt i sanden, bestående av vasshyddor och parasoller.
Jag tror den hette "seafood" trevligt att sitta under stråparasollerna med levande ljus och äta och dricka något under den klara stjernhimelen.
Men VARNING SE UPP!! på matsedelsplakatet står vad det gäller tex fisk ett skapligt och lockande pris, men vad som inte framgår
är att priset på fisken är pr Kg och en fisk (Seabass= havsaborre) väger ca 2 ½ Kg vilket blir en ganska dyr fisk på notan. Sedan vet jag inte om den fisken var bland dom bättre jag ätit, dessutom var det vita vinet enbart till att vattna sandmyrorna med.

En resa till Luxor rekomenderas, men inte på bara en dag det blir för häftigt, ta om möjligt en tvådagars då får ni en fin övernattning i en annorlunda stad. Se till att en tur på Nilen ingår vilket är en upplevelse i sig.

Beträffande TUNISEN, dit åker jag aldrig mer, tunisierna får ha sin uppfattning om oss europeér och västerläningar för sig själva + en del annat som jag inte går in på.

Lycka till resan, nästa gång blir det nog Kairo för vår del.

Hälsningar Penta
19 juni 2008 13:32
Jag har varit både i Tunisien (sosse) och Egypten (hurghada) och jag föredrar verkligen Egypten.
Jag tycker inte att Tunisien var så speciellt men därimot Egypten.Det var en upplevelse och jag vill verkligen åka dit fler gånger :)
Hoppa ni hittar det ni vill h.