Egypten eller spanien?

8 okt. 2010 10:56
Visningar: 439
Vi funderar på att åka till egypten lr spanien i januari men är rädda för att det är för kallt då? Kanske bättre att vänta tills mars med resan?
Det är ju enbart en sol och badsemester vi är ute efter.
Eller är det nån som har tips på nått annat ställe vi kan åka till nån gång mellan jan-mars men det ska inte vara för lång flygtid, max 7 timmar.
Tacksam för svar. =)
Av Krezz
8 okt. 2010 14:00
Spanien kan du nog glömma efter september och ända fram till i maj så Egypten är nog enda alternativet av dessa båda även om jag nog skulle gå på din linje att vänta till i mars eller ännu bättre till en bit in i april. Min egen tumregel är maj-oktober +- nån vecka. Då är det bra temperaturer i både vatten och luft MEN då Egypten är en året runt destination så kan man givetvis åka dit närsomhelst.

http://www.krezz.se
10 okt. 2010 22:22
Beror ju på vad du menar med spanien,spanska fastlandet kan ju vara litet kyligt då men kanarieöarna gran canaria lanzarote fuerteventura och teneriffa funkar ju minst lika bra som egypten vintertid, dessutom är det klart varmare på nätterna där då jämfört med egypten däremot kan jag hålla med om att april är bättre än januari även på kanarieöarna men det funkar helt ok även i januar under förutsättning att man tycker det är ok med 22-25 grader dagtid och 17-18 grader på nätterna.
mvh. Bosse.
Av Krezz
10 okt. 2010 22:52
Jag var nog lite låst vid att det var fastlandet som avsågs men utökar man Spanien till att även innefatta Kanarieöarna så håller nog inte min teori om temperaturerna =)
11 okt. 2010 08:36
Tack för era svar. =) Vill helst komma iväg i januari och fly den tråkiga vintern men som sagt är ju rädd att det ska bli för kallt. Men 22-25 grader på kanarieöarna låter ju toppen, trodde det skulle vara betydligt kallare där. Sen har vi en dotter som är väldigt allergisk mot nötter och har hört att de gärna har nötter i maten i egypten så kanarieöarna kanske är bättre.
11 okt. 2010 15:08
Ni måste ju komma ihåg att Kanarieöarna ligger i Atlanten och har MYCKET kallare vatten än Egypten som ligger vid röda havet. Så är det bad i havet på dagarna man är ute efter och i synnerhet om man har barn så skulle jag absolut välja Egypten.
11 okt. 2010 18:55
Okej. Vi har kollat runt lite på nätet och det lutar mot en resa till egypten i mars. =)
12 okt. 2010 07:25
Angående temperaturen i havet vid egypten vs kanarieöarnaså har jag vart i både egypten och kanarieöarna vintertid och kan väl knappast påstå att vattnet på nån av platserna är speciellt varmt då, det brukar vara ca 20 grader vilket jag tycker är i kallaste laget för att det ska vara riktigt behagligt, däremot är det sommartid klart varmare i röda havet än i atlanten.

Jag skulle nog vilja påstå att ska man märka av att det är klart varmare i egypten än kanarieöarna så måste man vänta till slutet av april men inte ens då är det jättevarmt i vattnet pga de kalla nätterna vintertid tycker jag personligen att egypten är ett sommarresmål, om det inte är bara värme och bad man är ute efter däremot är det ju perfekt att vara på utflykter där under vintern när det inte är alldeles för varmt för de grejerna.
mvh. bosse.
Av Krezz
12 okt. 2010 09:35
Egyptierna själva brukar fråga oss varför vi, skandinaver, kommer dit under vinterhalvåret när det är kallt och inte under sommarn när det är varmt =)