Egypten

Av Reslig
25 jan. 2011 00:18
Visningar: 832
Det finns hur många resor som helst om man vill resa till Egypten och det är jättebilligt. Alla, utom en, som jag har talat med, har blivit magsjuka när dom har varit där. Vad jag förstår så har man en vidrig människosyn, landet är helt odemokratiskt och deras sätt att se på människan strider hel mot vad vi i Sverige tycker är Ok. År det då helt OK att åka dit? Hjälper vi dom att få det bättre? Ge mig gärna en annan syn på Egypten. Jag vill väldigt gärna resa till nåt ställe som är billigt men inte till vilket moraliskt pris som helst. Tacksam för ett positivt svar så att jag också kan resa dit, billigt, och med gott samvete.
25 jan. 2011 09:06
Hej!

Jag förstår dina betänkligheter och önskar att fler ville använda sitt samvete när ska ut och resa. På den positiva skalan ligger att priset är lågt och på den negativa det där med magsjukerisken och det etiska. Magsjukan kan man till viss del motverka själv (det finns en massa trådar om det här på RG) och annars finns det bra hjälp att få på plats (fick en liten spruta mot magkramperna och var piggelin en kvart senare).

Priset å andra sidan hänger ju till stor del ihop med det etiska dilemmat att landet har en stor befolkning som lever under stort armod, mycket på grund av det odemokratiska styret som leder till korruption där en liten grupp äger och kontrollerar det mesta. För att få fortsätta med det erbjuds de stora massorna små eftergifter för att hålla i schack, sänkta brödpriser, "stabilitet" etc. Detta i sin tur leder till låga priser som lockar oss utländska turister.

Det finns väldigt få researrangörer i Sverige som erbjuder rättvist och etiskt resande men Läs och Res är en av dem och de erbjuder faktiskt resor till Egypten http://www.fairtradecenter.se/node/301

Jag tror att det finns poänger att vinna med att besöka alla delar av världen, även de länder som styrs av totalitära regimer och där människor lever under usla förhållanden. Utbyte främjar ju ofta förändring och förståelse hos bägge parter, det gäller bara att veta HUR man reser. Med sk "rättvist resande" kan man bidra till förändring och det är inte så svårt som det låter. Grundregeln är att fråga i vems plånbok mina pengar hamnar - och att välja lokalt och småskaligt snarare än internationellt och industriellt. Välj lokala reseledare, hotell och transporter istället för det som erbjuds via de stora resebolagen till exempel. För mer tips kan du läsa på Fair Trade Centers hemsida: http://www.fairtradecenter.se/tips-till-resen-rer

Tack för att du lyft frågan!

///BL
Av Hathor
25 jan. 2011 10:43
Gällande denna magåkomma som man kan ha otur att få vill jag säga ,att jag själva varit sjuk många gånger då jag rest i detta land,men lika många gånger har jag klarat mej undan.
Hur försiktig man än är så kan man "åka dit"
Egypten är ju ett muslimskt land med andra värderingar,människosynen överensstämmer inte med våra normer..Kvinnan är underordnad mannen o Allah,o det är ju överhuvudtaget helt andra levnadsregler...
Egyptier har en svår levnadssituation,matpriser,baslivsmedel går upp men lönerna är minimala,en buss driver kan ha ca 400 LE i månaden,massor av människor är arbetslösa...
Det råder "små uppror"på gator o torg hela tiden...
Når vi turister kommer så är det med avund dom ser på oss,dom tänker ju givetvis på att vi har haft råd att åka dit,o givetvis så lever dom hela tiden på hoppet om att få oss att öppna plånboken,kanske kan dom få ihop till hyran.Ofta bor 5 grabbar ihop o delar på en hyra runt 1000LE .
I Egypten är de mkt korruption,o mkt annat som för oss är helt fel.
Jag åker dock till detta land varje år oavsett,stannar en längre tid o försöker komma människor nära,att kolla under ytan,mkt upplevelse blir det,jag möter varma människor som gärna delar med sej av sin livssituation,o jag försöker i gengäld så små frön från mitt inre så att vi på bästa sätt förenas...
men de kan också uppstå hopplösa situationer i detta land,jag löser de mesta med ett leende..

Själv åker jag inte dit för att de är billigt,Egypten är mitt andra hem....

Läs på om landet innan du åker o förbered dej...
Du får ta både de onda o det goda när du åker till Egypten,det är ett gfantastiskt land så missa inte de..
lycka till
25 jan. 2011 11:05
Finns säkert de som har en annan åsikt än vad jag har och det respekterar jag men perssonligen har jag svårt att uppskatta det fina som finns där när missären lurar runt hörnet om man kommer på sidan av de tillrättalagda turiststråken.

Visst är turistområdena fina med sina stora flotta hotellområden det tycker jag också men ute i det "verkliga" egypten utanför våra konstgjorda "solparadis" (som även jag besökt)så har inte alla men många det förskräckligt dåligt,den som undgår att se det har nog väldigt selektiv syn om man ska utrycka sig diplomatiskt.

Har hört många säga att man tycker att Egypten är så fantastiskt för de varit dit 10ggr sen visar det sig att man bott på a-i alla gånger och tagit nån tillrättalagd charterutflykt och utifrån det påstår att egypten är fantastiskt,visst finns massor av intressant att se där men det betyder inte per automatik att jag tycker att egypten är ett härligt land,vissa platser är fina eller intressanta och visst finns trevliga människor där men tycker jag därför att allt är nice för det nja skulle inte tro det.

Här ett par av mina bilder på hur det kan se ut på några helt vanliga gator i Kairos förorter förvisso inte unikt för egypten men jag tycker inte det är trevligare för det. http://www.reseguiden.se/forum/bilder/241161
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/241162

Säger inte att folk inte ska resa till Egypten säger inte ens att de inte ska ta in på all-inclusive heller men håll åtminståne ögonen öppna och kolla in nåt mer än hotellområdet innan ni uttalar er om att ett helt land är underbart, bara för att jag har det bra på hotellet betyder inte det att egypten är paradiset på jorden för det.

jag blandar själv mina resor med pensionat vandrarhem vanliga hotell och all-inclusive från gång till gång på olika resmål så jag påstår inte att jag gör allt rätt men jag har lärt mig att hålla ögonen öppna och berättar lika ofta för vänner och bekanta om sopor döda djurkroppar i nilen kvinnomisshandel på öppen gata som om att det var en härlig pool och fantastisk middagsbuffé på a-i hotellet.

På frågan om vi bidrar till att folk får det bättre? kanske till viss del men jag tror man ska vara medveten om att den stora delen av kakan snor de redan rika åt sig oavsett vilket resmål det är de som lever i missären kommer nog tyvärr inte ha nån nytta av de pengar jag lägger i landet.
Mvh.Bosse.
26 jan. 2011 10:30
Citerat från laplander:
Finns säkert de som har en annan åsikt än vad jag har och det respekterar jag men perssonligen har jag svårt att uppskatta det fina som finns där när missären lurar runt hörnet om man kommer på sidan av de tillrättalagda turiststråken.

Visst är turistområdena fina med sina stora flotta hotellområden det tycker jag också men ute i det "verkliga" egypten utanför våra konstgjorda "solparadis" (som även jag besökt)så har inte alla men många det förskräckligt dåligt,den som undgår att se det har nog väldigt selektiv syn om man ska utrycka sig diplomatiskt.

Har hört många säga att man tycker att Egypten är så fantastiskt för de varit dit 10ggr sen visar det sig att man bott på a-i alla gånger och tagit nån tillrättalagd charterutflykt och utifrån det påstår att egypten är fantastiskt,visst finns massor av intressant att se där men det betyder inte per automatik att jag tycker att egypten är ett härligt land,vissa platser är fina eller intressanta och visst finns trevliga människor där men tycker jag därför att allt är nice för det nja skulle inte tro det.

Här ett par av mina bilder på hur det kan se ut på några helt vanliga gator i Kairos förorter förvisso inte unikt för egypten men jag tycker inte det är trevligare för det. http://www.reseguiden.se/forum/bilder/241161
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/241162

Säger inte att folk inte ska resa till Egypten säger inte ens att de inte ska ta in på all-inclusive heller men håll åtminståne ögonen öppna och kolla in nåt mer än hotellområdet innan ni uttalar er om att ett helt land är underbart, bara för att jag har det bra på hotellet betyder inte det att egypten är paradiset på jorden för det.

jag blandar själv mina resor med pensionat vandrarhem vanliga hotell och all-inclusive från gång till gång på olika resmål så jag påstår inte att jag gör allt rätt men jag har lärt mig att hålla ögonen öppna och berättar lika ofta för vänner och bekanta om sopor döda djurkroppar i nilen kvinnomisshandel på öppen gata som om att det var en härlig pool och fantastisk middagsbuffé på a-i hotellet.

På frågan om vi bidrar till att folk får det bättre? kanske till viss del men jag tror man ska vara medveten om att den stora delen av kakan snor de redan rika åt sig oavsett vilket resmål det är de som lever i missären kommer nog tyvärr inte ha nån nytta av de pengar jag lägger i landet.
Mvh.Bosse.
Bosse,

Visst är det som du säger oerhört svårt att se förbi misären många lever i, men för de som vågar sig utanför de konstgjorda semesteröarna finns mycket att lära. Kanske det är det, som skiljer resenärer åt - många vill bara åt värmen utan inblandning av "störande lokalbefolkning", medan andra vill ut ur turistreservaten för att se och lära.

Det är svårt att resa på egen hand i länder som Egypten och det är lätt att bli skakad och upprörd över det man möter, men om man fixar det kommer man förhoppningsvis hem med ökad förståelse och kunskap. Och förtåelse och kunskap är som bekant rätt bra vapen i kampen mot okunskap och främlingsfientlighet. Vad som definierar "en härlig resa" är nog väldigt olika från person till person, men om det är möten människor emellan och kulturella insikter, ja då ligger nog Egypten i topp. Värt att notera är däremot att en sådan topp-placering på inga sätt per automatik skulle kvalificera till en finalplats i tävlingen om paradiset på jorden - snarare tvärt om.

Jag tror att vi kan påverka mer än vi tror, och det kan ske både i stort och smått. Det är fortfarande utbud och efterfrågan som styr och reseindustrin är inte immun mot marknadskrafterna. Finns ett massivt önskemål från resenärer om gröna hotell, ja då finns de med i nästa katalog. Är det ingen arrangör som kräver att de anställda på AI-hotellen ska ha rätt att bilda fackföreningar, ja då kommer de inte att få det. Simple as that. Den lilla påverkan vi bidrar till när vi reser på egen hand kan verka obetydlig, jag håller med, men på sikt kan det ha betydelse. Du påverkar din omgivning på hemmaplan med dina erfarenheter, och du påverkar de individer du stöder ekonomiskt genom att handla hos just dem på dina resor.

//B