E-visitor till Australien, är det säkert?

Av Msdr
13 jan. 2010 08:11
Visningar: 1205
Hej!

Åker snart till Australien och sökte därför "e-visitor"-visum online. Det gick ju otroligt fort och gratis var det, därför blir jag lite misstänksam :)
Nån som har erfarenhet, funkar det??

Mvh
Maria
Av Ziesta
13 jan. 2010 09:16
Jag ansökte om e-visitor visum i somras när jag skulle till Australien. Var också lite skeptisk.. men det fungerade faktiskt! Enda problemet var att jag har ö i mitt efternamn. Enligt visum-sidan skulle man skriva detta som oe. Problemet var att jag ju inte bokat min flygbiljett med oe.. så det blev lite strul på flygplatsen i SIngapore där jag skulle byta flyg för att försöka få dem att förstå att jag faktiskt hade ett visum. Men det löste sig! :-)
Av Msdr
13 jan. 2010 14:05
Citerat från ziesta:
Jag ansökte om e-visitor visum i somras när jag skulle till Australien. Var också lite skeptisk.. men det fungerade faktiskt! Enda problemet var att jag har ö i mitt efternamn. Enligt visum-sidan skulle man skriva detta som oe. Problemet var att jag ju inte bokat min flygbiljett med oe.. så det blev lite strul på flygplatsen i SIngapore där jag skulle byta flyg för att försöka få dem att förstå att jag faktiskt hade ett visum. Men det löste sig! :-)
Haha, ajdå :) Jag har sån tur att jag inte har vare sig å ä ö i mitt namn, så då funkar det väl för mig :)
Vi kommer via Bali, men det ska väl inte vara något problem antar jag.

Tack för snabbt svar!
12 okt. 2010 21:46
Jag har också åäö-bokstäver i mitt namn. Kanske läge att jag bokar i "oe" när jag bokar då. :)

Tack för tipset!
13 okt. 2010 13:28
Ett generellt tips till folk som bokar flygbiljetter är att titta på den maskinläsbara delen på bildsidan. Där står namnen som de ska stavas, vilket i regel blir oe=ö, ae=ä och aa=å.
Detta är i synnerhet bäst till länder där passen scannas (Storbritannien, USA, Indien etc) för då stämmer passen överens med bokningen.