Dengufeber

22 feb. 2024 11:39
Visningar: 355
Hej! Vi har bokat en resa till Khao lak och ska bo på Mai khao lak med tui. Nu har jag läst på lite och börjat bli orolig för myggor. Framförallt dengufebern som verkar kunna finns vart som helst. Och där mindre barn kan bli värst drabbade. Vi reser med en 3 åring och en 8 åring.. Vet ni om man kan se om det är hög risk i just det området då. Kan ju bli utbrott om jag förstod det rätt. Och hur har nu tänkt med det när ni rest?
Av Erik777
28 feb. 2024 21:02
Köp myggmedel med DEET i Sverige. Apoteket och exempelvis Normal säljer myggmedel med 40% DEET.
Enligt svenska rekommendationer så ska man inte använda så starka myggmedel på barn under 13 år. Men exempelvis amerikanska rekommendationer säger att alla barn kan använda alla DEET preparat oavsett ålder och styrka. Jag går på de amerikanska rekommendationerna de få veckor varje år jag reser i Dengue-drabbade länder med barn. Vilket jag gör, regelbundet. I Sverige där myggor mest är ett obehag känns de svenska reglerna mer motiverade.
Tänk på att undvika händer och ansikte för att minimera risken att myggmedlet hamnar i munnen.

Var försiktig med så kallade "naturliga" myggmedel. Eukalyptus och citronella kan vara mer skadligt för barn i höga koncentrationer än kemikalier.

Kläder är annars ett underskattat myggmedel.