Coronaviruset och ev avbokning

Av Miran69
26 jan. 2020 20:42
Visningar: 6980
Vi har bokat resa till Vietnam och ska åka den 3 februari. Nu känns allt mycket osäkert med tanke på viruset som sprids oroväckande fort. Vi har bokat flygstol + en natt via Apollo. Boendet är bokat i Phan Thiet/Mui ne på två olika hotell 8 nätter på varje hotell) via Agoda. Vi chansade och bokade på det billigaste alternativet ("icke ombokningsbar"). När jag nu går in och kollar så står det följande:

" bokningen är icke-återbetalningsbar och kan ej korrigeras eller modifieras.
Om du inte anländer till hotellet och inte avbokar utgår ingen återbetalning"

Vet någon vad som menas? Har ju som räknat bort återbetalning av rummen OM vi måste avboka allt (pga viruset) men när man läser ovanstående blir jag lite hoppfull ändå??
Någon som vet?? / deppig resenär..
Av Evii
26 jan. 2020 22:33
Gud jag kännerr samma sak. Har bokat resa till Malaysia.
Visste inte att coronaviuset spridits så snabbt. Har inte heller bokat ombokningsbar!
27 jan. 2020 16:05
Hej! Risken för er att bli smittade är mikroskopisk i dagsläget!
Av Sarar22
28 jan. 2020 10:29 (redigerad)
UD avråder endast från resor till vissa områden i Kina. Media är bra på att skrämma upp människor och ja det är klart att man inte ska vara naiv, men jag tycker inte att man behöver oroa sig i dagsläget. Man kan ju lika gärna bli överkörd av en buss imorgon? Ingen vet. Jag tycker ni ska åka så länge inte UD kommer med en avrådan och hänvisar till coronaviruset (vilket känns mycket osannolikt) 😊
Av Keycat
1 feb. 2020 15:44
Glöm inte att många asiatiska länder "mörkar" läget i landet pga turismen. Thailand är näst värst efter Kina
Av Erik777
1 feb. 2020 16:06
Sverige har i dagsläget mångdubbelt fler fall av Coronavirus per capita än Vietnam.
1 feb. 2020 17:00
Thailand är det land som officiellt har rapporterat flest fall av coronaviruset utanför Kina, 19 fall så här långt. 17 av dom är kinesiska turister. I går kom första fallet av en person som blivit smittad i Thailand. Det är en taxichaufför som smittas av en sjuk passagerare från Kina. Med tanke på mängden kinesiska turister i Thailand borde antalet öka ordentligt.

Det blir nog billiga sista minuten priser för de som har starka lungor och undviker hostande kineser.
Av Miran69
1 feb. 2020 23:38
Vi hade tur i oturen och drabbades av vanliga säsongsinfluensan här hemma, så det blir ingen resa till Vietnam denna gång. Allt är avbokat och som tur var fick vi igen alla pengar på hemförsäkringen. Känns ändå OK, med tanke på de kontroller som man gör på alla resenärer på flygplatserna pga viruset. Vi hade förmodligen blivit satt i karantän med feber och hosta från h-vetet.... Känns ändå skönt! Att vara i grannlandet till "smitthärden" och att ingen vet hur coronaviruset kommer utvecklas närmaste tiden gör att man känner sig lite orolig.
Ny resa bokas så fort vi tillfrisknat, men då åker vi mot Karibien istället.
Av Envi
13 feb. 2020 17:23
Vi åker i mitten på mars till Phu Quoc, Vietnam. Känner mig lite orolig för coronaviruset, vågar vi åka? Hur skulle ni gjort?
Av Birgere
13 feb. 2020 17:35
Citerat från Envi:
Vi åker i mitten på mars till Phu Quoc, Vietnam. Känner mig lite orolig för coronaviruset, vågar vi åka? Hur skulle ni gjort?
Vänta och se hur det utvecklar sig, det vore ju vansinne att avboka och förlora massa pengar om det senare visar sig helt onödigt.
Av Envi
13 feb. 2020 17:57
Citerat från Birgere:
Citerat från Envi:
Vi åker i mitten på mars till Phu Quoc, Vietnam. Känner mig lite orolig för coronaviruset, vågar vi åka? Hur skulle ni gjort?
Vänta och se hur det utvecklar sig, det vore ju vansinne att avboka och förlora massa pengar om det senare visar sig helt onödigt.
Av Evoline
28 feb. 2020 08:48
Citerat från Chabacharlie:
Hej Envi

Även vi åker i mitten av mars till Phu Qouc. 12/3 från Arlanda

Jag hittade två intressanta siter som jag följer.

https://vietnam.travel/things-to-do/information-travellers-novel-coronavirus-vietnam
https://www.tripadvisor.co.uk/ShowTopic-g469418-i10303-k13185753-Coronavirus_Situation_on_Phu_Quoc-Phu_Quoc_Island_Kien_Giang_Province.html

Vi får väl avvakta och se om UD eller Utrikesministeriet går ut med mer information.
Inga fler har blivit infekterat sen 1 månad sen. De 16 som var infekterat förra månaden blev friskna.
Men spelar ingen roll vart du åker, var försiktigt. Nu har vi det i Sverige också.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Av Envi
28 feb. 2020 09:39
Vi åker också 12/3 från Arlanda. Skönt det är lugnt med coronaviruset i Phu Quoc. Hoppas det håller i sig. Tack för länken.
Av Erik777
28 feb. 2020 20:35
Jag skulle betydligt hellre vara i Vietnam, eller ännu hellre Malaysia eller Indonesien om nu Coronaviruset är det man är orolig för.
Varför:

*Dessa länder har till skillnad från Sverige något som kallas gränskontroll vilket gör att de har hygglig koll på vilka som passerar in och ut. Man begränsar redan resenärer från Kina och Sydkorea

* Viruset sprids väldigt dåligt där det är varmt och fuktig luft.

*Antalet nya smittade i Kina är på nedgång.