Cinque Terre

30 jan. 2023 11:04
Visningar: 383
Vi ska besöka Cinque Terre framåt hösten och har börjat spåna lite på boende m.m. Har fått för mig att man helst inte ska bo i någon av "De fem små byarna" utan lite utanför, så skulle vilja ha lite tips på vart man ska bo. Vi kommer förmodligen att flyga till Pisa och därifrån ta tåg dit vi ska bo. Har ni några erfarenheter på hur väl tågförbindelserna är? Tar gärna mot fler tips och råd som kan vara bra att ha med sig inför resan.
31 jan. 2023 06:59
Har hört att det är mycket folk och att det är betydligt dyrare, men det kanske inte stämmer.
31 jan. 2023 08:59
Dyrare är det ju säkert, brukar ju vara dyrare ju mer "centralt" det är.
Jag tycker det är bekvämare att ha nära till det man ska se.
Var inte så mycket folk när jag var där, men det var längesen så kan ju ha ändrats. Bodde i Vernazza.
Av Jonas73
31 jan. 2023 21:22
Jag valde att bo utanför byarna vid tågstationen i La Spezia. För ett par år sedan var det betydligt billigare än att bo i byarna. Smidigt att ta sig mellan hotellet och de olika byarna med ett flerdagars Cinque Terre train card som gällde både för de avgiftsbelagda vandringslederna och tågen. Jag åkte även tåg mellan La Spezia och Pisa. Det är täta tågförbindelser och billigt att åka tåg. Om jag minns rätt tog tåget ungefär en timme från La Spezia till Pisa.