Bussresa till Piemonte och Cinque Terre

13 juni 2009 12:52
Visningar: 1258
Ska åka med Scandorama på en 8 dagars bussresa i höst. Någon som har erfarenhet av bussresor, då detta blir min första. Åker dessutom helt ensam. Någon som varit i Piemonte och Cinque Terre? Tar tacksamt emot alla tips.
Av Silvana
13 juni 2009 17:48
Har åkt med Scandorama en gång. Det var en bra resa, allt fungerade fint förutom strul med ett mycket dåligt hotellrum osv, men vi skrev brev till scandorama när vi kom hem och klagade och fick pengar tillbaka och rabatt vid nästa resa med dem, det hela sköttes på ett mycket proffsigt sätt. I Cingue Terre har jag varit. Det var mycket mysigt med fin utsikt över havet och bergen ovanför. Vill du vandra mellan byarna rekommenderar jag bra skor och bra kondition, vilket inte jag hade och det var 30gr varmt, men det gick ändå. Men det går tåg mellan byarna. Tänk bara på att allt är mycket dyrt där, men maten är jättegod. Min favorit var Vernazza.
14 juni 2009 08:56 (redigerad)
Golfo dei Poeti, ja så heter havsbukten som kantas av branta klippor där byarna i pastellfärger klänger sig fast. Den vackraste byn tycker jag är Portovenere. Det går täta båtturer i området och till Portovenere ska man absolut anlända med båt. Om du gör det, förstår du varför. Det är otroligt vackert.

Cinque Terre, en vandring mellan byarna rekommenderas å det varmaste. De första båda sträckorna mellan Riomaggiore-Manarola-Corniglia är mycket lätta, man möter många promenerande i sandaler. Upp till Vernazza är det litet jobbigare, men absolut inget att rygga för. Sista sträckan till Monterosso kan väl betraktas som medelsvår och vandrarkängor eller skor med bra sulor är att föredra. Den är litet svettig, men själv tycker jag också vackrast. Du kan ta tåget tillbaka men det är förstås mycket trevligare att åka båt. Kolla bara båt- och tågtider, så att du inte missar de sista avgångarna tillbaka.

Jo, det är dyrt i det här området och allra dyrast är det i Portofino, dit Italien jetset söker sig.

Lämna inte Ligurien utan att ha testat dess specialitet, ansjovis i olika former. Jag uppskattade en ugnsbakad variant som låg på en bädd av potatismos med goda kryddor och tomater.
14 juni 2009 10:32
Hej,
Ej bevandrad i dessa områden, men låter ändå som en härlig resa.
Här några rent allmänna och personliga tips om du inte redan fått liknande info från annat håll:
Tag med uppblåsbar u-formad kudde att ha i bussen, skön om man önskar slumra till.
Med mjuka kläder och inget som sitter åt under bussfärden ner genom Europa sitter man bekvämare
och kan därmed koppla av bättre (mjukisbyxor, t-shirt, fleece tröja).
Varma sockar kan också vara sköna att ha liksom en sjal/halsduk med tanke på ev. luftkonditionering.
Hösten - skulle kanske kunna komma regn någonstans längs färden. Hopfällbart paraply kan vara bra att ha med.
Regnplagg om vandringar ingår i resan.
Du reser ensam - res med öppet sinne, prata med folk. Jag reser alltid ensam. Ttycker det är intressant att tala med både med
andra resenärer och om tillfälle bjuds, även med den lokala befolkningen i landet jag besöker. Det är oftast både givande och trevligt.
Folk som reser på bussresor är nog de flesta rätt öppna av sig och tycker om att få kontakt med andra. Genom att prata med lokalbefolkningen kan man få en chans att lära sig mer om landet, människorna och kulturen. Var inte rädd om du inte kan språk så bra, gör inte det minsta om man säger fel och inte kan grammatiken. De brukar förstå bra ändå. Med ett litet block och en penna kan man ibland skissa det man menar om orden inte räcker till. En reseparlör är aldrig fel om man kommer att ha tid på egen hand. På en bussresa erbjuds ju ofta en del gemensamma aktiviteter, och inte så mycket tid på egen hand. Beror ju lite på resans upplägg. Om ni ligger stilla
på en plats några dagar och extra utflykter där erbjuds, så följ gärna med på dessa om du har möjlighet. Alltid intressant att få se
traktens sevärdheter.

Trevlig Resa!

Mvh,
Tuareq
14 juni 2009 21:13
Man hinner nog inte se så mycket av Cinque Terre om man reser med Scandorama. Man bor väl utanför och gör bara nån kort dagstur. Men det är verkligen otroligt vackert där! Jag spenderade fem dagar där och besökte alla byarna plus Portofino, Portovenere och Lerice. Sanslöst vackert! Mycket tid behövs!
15 juni 2009 12:57
Apropå lista kan jag nämna att både Portovenere och Cinque Terre står på UNESCO:s världsarvslista. Och där finns även de tre öar som ligger utanför kusten; Palmaria, Tino och Tinetto. Jag gjorde själv en vandringstur på Palmaria som har en mycket intressant natur.

Birgitta, som du ser är det en samstämd uppfattning, att du har valt ett mycket trevligt resmål. Mycket nöje!