Bra att veta vid bilhyra / bilsemester i Italien

Av Rolf_52
12 apr. 2015 10:12
Visningar: 7736
Postade det här inlägget i en tråd som verkar ha somnat in men eftersom våra erfarenheter av bilhyra i Toscana kan vara bra att känna till för er som planerar att bila i Italien gör jag ett nytt försök.

Hade min sämsta hyrbilsupplevelse någonsin i Toscana. Och jag är inte ensam om den upplevelsen förstod jag när jag sökte på nätet för en tid sen. 30% av alla klagomål som Autoeurope får gäller bilhyra i Toscana och då ska man veta att de förmedlar hyra hos olika biluthyrningsföretag över hela världen.

I vissa städer fr a Florens och Pisa är vissa delar "Restricted traffic zone" där det behövs tillstånd att köra in. Dessa områden är kameraövervakade och råkar din GPS lura dig in i ett sådant område när du knappat in hotellets adress kommer böter men det kan dröja upp till ett år. Orsaken till detta är att dessa kameror fångar en överträdelse var 40:e sekund i Florens och polismyndigheten har svårt att hinna med. I vårt fall låg vårt hotell i ett sådant område och då vi inte hittade en parkering i närheten av hotellet cirkulerade vi några gånger.

Ett halvår senare fick jag plötsligt fem brev samma dag från Hertz där de meddelande att de dragit ca 500 SEK från mitt Mastercard för att besvara en förfrågan från polisen om vem som hyrt bilen. Det var alltså inte 500 kr för hela jobbet utan 500 kr för varje förfrågan som uppenbarligen måste ha besvarats samma dag. Det förklarar kanske varför vi inte fick någon varning från Hertz om dessa trafikzoner när vi hämtade ut bilen. De drog in mer på efterfesten än vad kalaset med bilhyran kostade.

Ytterligare 3 månader senare fick jag fem rekommenderade brev från Italien med fem böteslappar a ca 1000 SEK. Om du inte betalar i tid dubblas bötesbeloppet. Du har rätt att överklaga men om din överklagan avslås dubblas bötesbeloppet. Och betalar du inte då heller blir det riktigt dyrt. Att slippa undan verkar omöjligt om man ska tro info på nätet. Systemet har blivit en betydande inkomstkälla för Florens och Pisa. Men vad kan man förvänta sig av ett bankrutt land efter Berlusconi..? Och själva ordet bankrutt myntades just i Toscana.

Mitt råd angående bilhyra i Toscana: Kolla med hotellet i tid om de ligger i ett "Zona traffico limitato" och be dom ordna ett tillstånd hos polismyndigheten. Håll uppsikt efter trafikskyltar med "Zona traffico limitato" - de ligger oftast i områden dit du helst vill köra dvs i de historiska kvarteren.
Av Babbo
21 apr. 2015 14:25
Jag har tidigare läst om detta på nätet. Då vet man att det stämmer!
Fy så fult med hela förloppet, beloppen och reglerna för överklagande. Det blev riktigt dyrt för dig :(.
Tack för varningen.

Florens och Toscana har länge stått på listan över ställen att besöka men det kanske är bättre att ta buss och tåg. Jag tvekar ofta inför att hyra bil nuförtiden......
Av Rolf_52
21 apr. 2015 18:21
Citerat från Babbo:
Jag har tidigare läst om detta på nätet. Då vet man att det stämmer!
Fy så fult med hela förloppet, beloppen och reglerna för överklagande. Det blev riktigt dyrt för dig :(.
Tack för varningen.

Florens och Toscana har länge stått på listan över ställen att besöka men det kanske är bättre att ta buss och tåg. Jag tvekar ofta inför att hyra bil nuförtiden......
I Florens och Pisa är bilen bara till besvär men för att uppleva det fantastiska landskapet i Toscana nästan oumbärlig….mitt tips är att om man har bil ska man undvika hotell i de historiska distrikten och istället välja ett mindre centralt hotell med parkering och bra bussförbindelse till de historiska distrikten.
27 apr. 2015 09:00
Wow! Tråkigt att höra om din upplevelse,jag hade inte en aning om att det kunde bli så dyrt att hyra en bil i Italien.
Jag ska själv till Sicilien och var intresserad av att hyra. Efter din historia så kommer jag definitivt att göra mer research.

Ha det
Av Rolf_52
28 apr. 2015 19:56
Citerat från Sath1990:
Wow! Tråkigt att höra om din upplevelse,jag hade inte en aning om att det kunde bli så dyrt att hyra en bil i Italien.
Jag ska själv till Sicilien och var intresserad av att hyra. Efter din historia så kommer jag definitivt att göra mer research.

Ha det
Min erfarenhet av Syditalien och Sicilien är klart mera positiv än från de norra delarna av Italien så jag tror risken för obehagliga överraskningar vid bilhyra är mindre men det är förstås ändå värt att kolla upp det i förväg. Sicilien är en härlig ö att bila på så det blir säkert en kanonresa :)
Av Pelle77
28 apr. 2015 21:10
Vi råkade ut för precis samma sak. Nästan exakt ETT ÅR (!!) efter resan kom ett brev med ett rätt högt bötesbelopp, runt 1000kr. Vad jag förstår så åker man på denna bot varje gång man passerar en kamera så det gäller att se upp. Vi betalade beloppet.
Av Rolf_52
29 apr. 2015 19:05
Citerat från Pelle77:
Vi råkade ut för precis samma sak. Nästan exakt ETT ÅR (!!) efter resan kom ett brev med ett rätt högt bötesbelopp, runt 1000kr. Vad jag förstår så åker man på denna bot varje gång man passerar en kamera så det gäller att se upp. Vi betalade beloppet.
Vilket bolag hyrde ni ifrån och fick ni betala någon administrativ avgift för att de lämnade till polismyndigheten?
27 dec. 2016 17:58
Gäller detta bara Florens/Toacana eller även städerna runt Gardasjön och Verona?
Någon som vet?
Av Falk91
27 dec. 2016 20:47
Tänkte bila mellan milano och rom i augusti/september, och göra flertalet stopp och övernattningar på vägen..
Kan man få tag på ett såntdär kort själv? eller måste man göra det genom hotellet eller dylikt
Av Ziad73
11 apr. 2019 18:39
Surt , jag fick också igår en trafikbot på 1000 kr från polisen i Tropea, Kalabrien, Italien angående trafikförseelsen, körning mot skylten " zona a traffico limitato" .
30 apr. 2019 20:23
Vi fick också böter från Tropea! Fyra stycken.. per bil! (Vi hade två bilar eftersom vi är en stor familj..) INTE kul när de kommer nästan ett år efter..