Boracay

Av Chrnor
10 dec. 2010 19:11
Visningar: 1368
Tjena! Reser till Filippinerna 22/3 och ska besöka bl.a Boracay.

Någon som har tips på bra boende vid pir 2 på Boracay?
Vi tänkte även besöka Bohol och antingen Malapascua eller Siquijor.

Ni som varit på Malapascua och Siquijor vad ska man välja?

Tacksam för svar!

Mvh
10 dec. 2010 21:17
Hej!

Är också ev på väg till Filippinerna i april. Vilka vägar tänker ni flyga? Hittar ingen smidig väg till Cebu. Skulle gärna undvika Manila.

//Anette
Av Lena23
11 dec. 2010 07:36
jag skulle definitivt välja Siquijor framför Malapascua, men jag tror att åsikterna här kommer att gå vitt isär.
På Malapascua är det bad och dykning på Treshersharks som gäller- inget annat. Stränderna är fina. resturanger och barer ligger tätt samman.
Siquijor har myckt bättre dykning och snorkling ( apo iskand) , härftigare natur, vattenfall, healingsdokctor´s, flera ständer, mer att göra- samtidigt som det mesta ligger lite utspritt på Siquijor så du behöver transport- vilket inte behövs på Malapasuca, då man kan gå runt ön.
Från Alona beach kan man ta en bankabåt direkt över till Siquijor på 2 timmar drygt- om det är lugn sjö- inget att rekommendera om det är höga vågor, då tar man färja Tagbilaran- Siiquijor ( ev. via Dumagete)
hoppas ni får en trevlig resa!
Av Chrnor
11 dec. 2010 23:24
Tack för svaren! Har någon fråga till...

Vilken resordning är att föredra om vi ska besöka Bohol, Siquijor och Boracay? Vi flyger hem från Cebu....

Mvh
Av Emelie
14 dec. 2010 16:12
Citerat från josefin2009:
Hej!

Är också ev på väg till Filippinerna i april. Vilka vägar tänker ni flyga? Hittar ingen smidig väg till Cebu. Skulle gärna undvika Manila.

//Anette
Jag åker till Filippinerna på fredag, flyger till Peking & därifrån direkt till Manila.
Hitta biljetter runt 7500skr
Av Muumi
23 jan. 2011 16:55
Svar till Anette:
Jag skulle välja Arlanda-Doha-Cebu med Qatar Airlines.
Men det beror ju på var du bor.
Hälsn.Muumi
Av Miamia
24 jan. 2011 06:34
Man kan även flyga Köpenhamn-Doha-Cebu....med Qatar airways som vi gör.
Den biljetten kostade ca 6500 ToR i inköp. Flög samma rutt förra året och det funkade utmärkt!

Miamia
24 jan. 2011 15:11
Vill man flyga till Cebu så är det lättare om man utgår med Hong Kong som nav.

Sverige - London - Hong Kong - Cebu
alternativt
Sverige - Amsterdam - Hong kong - Cebu
alternativt
Sverige - Frankfurt - Hong Kong - Cebu

Kan bli billigare om man köper biljet sverige - hong kong, för att sen ta ett asiatiskt bolag, typ Thai air eller cebu pacific. Men va då mycket noga med att vissa asiatiska bolag har lägre maxvikt på bagaget, 15kg mot 20kg som är det vanligaste i Europa.

Angående boende Boracay, kolla in Alice in Wonderland, eller Azuuro.
Av Muumi
24 jan. 2011 17:32
Jag har rest sträckan Arlanda-London-Hongkong-Cebu och
Arlanda-Doha-Cebu och jag måste säga att det senaste gick mycket smidigare.
Inte så många byten, I Doha mycket lätt att byta plan.
Men smaken är som baken.....
29 jan. 2011 22:16
Svar till shrnor: Boende på Boracay: Vi bodde längst söderut hos Lorenzo eller Islas Boracay som det nu heter. Du kan se de gröna taken som liknar operahusen i Sydney. Vi tyckte det var kanon, ca 700 kr/natt, endast 5 min i stranden till beachpromenaden på kvällen och helt ensamma med solstolar på dagen.
Sebastian
30 jan. 2011 13:16
Måste bara fråga. Ni som lägger 700kr eller mer (4000php/natt eller mer), är ni mycket på hotellrummet? Vad mer för man för den summan än för ett rum mellan 1200 - 2500 php/natt.

Sen en fråga angående Nigi nigi... Jag har bara käkat på deras restaurang, har inte varit inne på hotel delen, men 110$/ natt. Det är ju ungefär vad dom "lyxigare" boendena på station 1 kostar.
Av Gmt
30 jan. 2011 13:24
Citerat från nautilius011:
Måste bara fråga. Ni som lägger 700kr eller mer (4000php/natt eller mer), är ni mycket på hotellrummet? Vad mer för man för den summan än för ett rum mellan 1200 - 2500 php/natt.

Sen en fråga angående Nigi nigi... Jag har bara käkat på deras restaurang, har inte varit inne på hotel delen, men 110$/ natt. Det är ju ungefär vad dom "lyxigare" boendena på station 1 kostar.
Nu var ju inte frågan vad boendet kostade utan "tips på bra boende". Och jag tyckte det var ett bra ställe att bo på. Visst det är inte "det billigaste" man kan bo på, det har du helt rätt i!!
30 jan. 2011 14:23
Citerat från gmt:
Citerat från nautilius011:
Måste bara fråga. Ni som lägger 700kr eller mer (4000php/natt eller mer), är ni mycket på hotellrummet? Vad mer för man för den summan än för ett rum mellan 1200 - 2500 php/natt.

Sen en fråga angående Nigi nigi... Jag har bara käkat på deras restaurang, har inte varit inne på hotel delen, men 110$/ natt. Det är ju ungefär vad dom "lyxigare" boendena på station 1 kostar.
Nu var ju inte frågan vad boendet kostade utan "tips på bra boende". Och jag tyckte det var ett bra ställe att bo på. Visst det är inte "det billigaste" man kan bo på, det har du helt rätt i!!
Det va inte så jag menade. Jag undrar verkligen vad för "mervärde" man för att gå upp i prisklasser på boendet, egentligen oavsett pris. Alla har vi olika prioriteringar vad gällande boende. Jag har tyvärr inte kunnat ta in på sådana "dyrare" boende då jag har varit i Filippinerna runt 2 månader i sträck och inte kunnat lägga så mycket / natt.