Bomba mig med tips inför min första resa till chile.

29 juli 2016 00:21
Visningar: 948
Hej! Jag kommer att åka till chile från mitten på december till mitten på januari för att besöka min biologiska far för första gången (han bor i vina del mar). Jag tar gärna emot tips på sevärdheter. Jag gillar höjder/berg och utsikt. Atacamaöknen är ett resmål.

Jag tar gärna emot tips på billiga och bra boenden och ja, tips överlag helt enkelt. Saker jag bör tänka på innan jag reser och när jag väl är där. Min spanska är väldigt dålig, så jag kommer att hårdplugga hemma inför resan.

Mvh Johan
29 juli 2016 19:31
Hej
Gratulerar till resmålet, denna pärla till semesterland som jag önskar att fler borde upptäcka. Orten Vina del Mar kommer att bli en
positiv överaskning .Tanken var att jag skulle besöka Chile en tredje gång för att få uppleva Atacamaöknen vilket kommer att finnas kvar
på att göra listan.
Jag brukar puffa på att besöka Påskön när man ändå är i krokarna.
30 juli 2016 13:10
Citerat från Vittjarn:
Hej
Gratulerar till resmålet, denna pärla till semesterland som jag önskar att fler borde upptäcka. Orten Vina del Mar kommer att bli en
positiv överaskning .Tanken var att jag skulle besöka Chile en tredje gång för att få uppleva Atacamaöknen vilket kommer att finnas kvar
på att göra listan.
Jag brukar puffa på att besöka Påskön när man ändå är i krokarna.
Eller hur,känns som att chile ändå inte är ett hett resmål för många. Det verkar finnas hur mycket som helst att se. Påskön och atacama står högst på listan. Jag är otroligt taggad och spänd på denna resa.
Av Jonas73
30 juli 2016 22:19
Både Påskön och San Pedro de Atacama är definitvt vära ett besök! Jag var där i nu början på juli. Priset på flyget till Påskön varierade oerhört mycket från 3 500 kr till över 8 000 kr under samma vecka beroende på avresedag. Kolla flera datum vid bokning! Det finns bra ett flyg per dag.

Om du reser till San Pedro de Atacama rekommenderar jag definitivt en 3-4-dagars utflykt till Saltöknen Uyuni i Bolivia. Jag reste tre dagar med World White Travel. Kostade 175 USD-dollar. Kostar lite mer om du vill resa tillbaka till San Pedro en fjärde dag och inte fortsätta på egen hand från Uyuni.

1 aug. 2016 12:10
Citerat från Jonas73:
Både Påskön och San Pedro de Atacama är definitvt vära ett besök! Jag var där i nu början på juli. Priset på flyget till Påskön varierade oerhört mycket från 3 500 kr till över 8 000 kr under samma vecka beroende på avresedag. Kolla flera datum vid bokning! Det finns bra ett flyg per dag.

Om du reser till San Pedro de Atacama rekommenderar jag definitivt en 3-4-dagars utflykt till Saltöknen Uyuni i Bolivia. Jag reste tre dagar med World White Travel. Kostade 175 USD-dollar. Kostar lite mer om du vill resa tillbaka till San Pedro en fjärde dag och inte fortsätta på egen hand från Uyuni.
Tusen tack! Mycket givande info.

Hur mycket i fickpengar bör man ha med sig för tre veckor, jag kommer ändå att röra lite på mig och vill se mycket. Har fått för mig att det mesta är någon krona billigare än i Sverige,inte så mycket mer än så ?
1 aug. 2016 13:14
Citerat från Fahlbergjohan:
Citerat från Jonas73:

Både Påskön och San Pedro de Atacama är definitvt vära ett besök! Jag var där i nu början på juli. Priset på flyget till Påskön varierade oerhört mycket från 3 500 kr till över 8 000 kr under samma vecka beroende på avresedag. Kolla flera datum vid bokning! Det finns bra ett flyg per dag.

Om du reser till San Pedro de Atacama rekommenderar jag definitivt en 3-4-dagars utflykt till Saltöknen Uyuni i Bolivia. Jag reste tre dagar med World White Travel. Kostade 175 USD-dollar. Kostar lite mer om du vill resa tillbaka till San Pedro en fjärde dag och inte fortsätta på egen hand från Uyuni.

Visa mer
Tusen tack! Mycket givande info.

Hur mycket i fickpengar bör man ha med sig för tre veckor, jag kommer ändå att röra lite på mig och vill se mycket. Har fått för mig att det mesta är någon krona billigare än i Sverige,inte så mycket mer än så ?
Vilket rese/flygbolag reste du med förresten ?
Av Jonas73
3 aug. 2016 00:43
Hej Johan,
Jag reste med Air France till Santiago och LATAM till Påskön. Köpte båda blijetterna på Mrjet.se. Svårt att säga hur mycket pengar som går åt under tre veckor. Chile verkar just nu vara det dyraste landet i Sydamerika men fortfarande billigare än Sverige. Kan ge några exempel på priser som kanske kan vara till hjälp för att uppskatta en budget.

Jag bodde på ett par enkla men bra hotell som kostade mellan 25- 30 dollar per natt för ett enkelrum. Utländska turister som betalar hotellen med dollar slipper betala den Chilenska momsen på 19 %. Det krävs att man visar pass och den "tarjeta de migaraciones" (PDI) som du får av tullen när du kommer till Chile.

Mat på en hyfsad restaurang kostar mellan 10 000 - 20 000 pesos (125 -250 kr) för en huvudrätt. Ett glas vin, en Pisco Sour eller en öl kostar på resaturang kostar mellan 2 000 - 4 000 pesos (25 - 50 kr). Dagens rätt på en enkel restaurang går på cirka 6 000 - 8 000 pesos (75 - 100 kr). Vill du bara äta något lätt kan du köpa en empanada för 1000 - 2000 pesos (12 -24 kr).
Av Mmea
8 aug. 2016 20:15
En trevlig dagsutflykt från Vina del Mar är poeten Pablo Nerudas hus vid havet (Isla Negra). Så vackert och en intressant och kul visning (spanska eller engelska).

Vi kom till Chile (och Vina del Mar) från Argentina via en fantastisk (och stundtals läskig) resa över Anderna. Minns inte vad passet hette, men vi började i Mendoza.

Vi tillbringade bara två nätter i Chile så jag har inte så många fler tips att bidra med tyvärr. Vi gjorde även en tur till Valparaiso. Jag och min man tyckte att det vara spännande med hamnen och kåkstäderna som klättrar på berget, men vårt resesällskap tyckte det var urtrist. Är man uppvuxen med Taube är det lite kul bara att ha varit där.