Boktips inför semestern?

Av Ellinor
12 juni 2008 16:48
Visningar: 1521
Vilket är ditt bästa boktips för långflygningen, tågresan eller hängmattan?
Av Curly
12 juni 2008 17:13
Om du inte har läst Gellerts Tamas bok Lasermannen måste du verkligen göra det, den är fantastisk.Efter resan till Kambodja blev vi intresserade om Kambodjas historia och läste då bl.a "Pol Pots leende", en bok jag också kan rekomendera. Annars är jag en big fan of chick lit, Marian Keyes böcker gillar jag och varför inte Martina Haags böcker, jag skrattade högt. Själv har jag en jättehög med böcker som bara väntar på att jag ska få sommarlov.God läsning! //Kristina
12 juni 2008 17:27
MP3 spelaren är överlägsen på lång flygresa.
Katarina Mazetti gillar jag, Tarzans tårar är bra, men Familjegraven bättre Uppläsare: Stefan Sauk, Anna-Lotta Larsson och Gunilla Röör.
Marian Keyes, Sista Chansen uppläsare Katarina Everlöv.
Ska det vara lyssnarböcker tycker jag det är viktigt att det är en bra uppläsare (skådespelare är enl mig bäst)
Finns ofta mängder av lyssnarböcker på biblioteken.
Finns också att köpa till billigt pris på internet.
Glöm inte extrabatteri.
Ingemar
Av Idea
12 juni 2008 19:47
Pocketböcker, massor med pocketböcker, som sedan lämnas kvar på resmålet. Själv tycker jag om att läsa deckare när jag ska koppla av, men ta med lite blandat. Det är inte fel att läsa något som har anknytning till platsen man besöker.
Av Mpc
12 juni 2008 20:18
potensgivaren av Karin brunk Holmqvist
kolellektivt självmord av Arto Paasilinna
män som hatar kvinnor Stig Larsson
psykopatens värld Robert d.Hare
Av Charina
12 juni 2008 20:33
Gå på loppis o handla pocket. Lämna sedan dessa på resmålet.

Jag har aldrig fått kläm på detta med cdböcker. Har vart biblioteksmänniska sedan jag kunde cykla till stan själv. O när vi snackar bibliotek så menár jag böcker... pappersböcker.
13 juni 2008 02:18
Citerat från charina:

Jag har aldrig fått kläm på detta med cdböcker. Har vart biblioteksmänniska sedan jag kunde cykla till stan själv. O när vi snackar bibliotek så menár jag böcker... pappersböcker.
Charina,
Luta dig tillbaka med cd eller MP3an och lyssna på t.ex Tomas Bolme och Arn-böckerna. Jag fick min "lyssnarkick" av dessa böcker.
Vårt toppenbibliotek i Vejbystrand har fattat det här med lyssnarböcker och lånar ut mängder av dem.
Uppläsarna: Mikael Nyqvist, Stefan Sauk (Alkemisten), Katarina Everlöf, Torsten Wahlund, Per Myrberg är några som ger böckerna en totalupplevelse. Det finns mängder av andra uppläsare.
Jag lyssnar på böcker när jag är ute och motionerar. Ett par resor långtbortistans gjorde flygresan för mig mycket angenäm.
Mitt arbete skapar mycket bilkörning och till och med Röda rummet (som jag tidigare läst) med Per Myrberg som uppläsare är en helt otrolig upplevelse.
Ingemar
Av Ziesta
13 juni 2008 09:13
Jag håller med tidigare inlägg om att pocketböcker är bäst att ha med på resan.. på en del hotell och vandrarhem kan man ju lämna de man läst och ta med sig ngn ny..

Rekommenderar författaren Mike Gayle som bl.a skrivit "Konsten att fylla 30" och "Min legendariska flickvän".. Lite som Marian Keyes från en manlig synvinkel. Senaste boken (tror jag) är "Wish you were here" där huvudpersonen motvilligt släpas med till en grekisk party-ö av sina bästa vänner efter att flickvännen dumpat honom.. så den borde verkligen passa att läsa på en solig badstrand.. :-)

Ett annat tips är Brian Thacker som skriver lite kåserande om resor.. Hans bok "Rule No. 5 No Sex on the Bus: Confessions of a Tour Leader" är himla rolig! Speciellt om man själv varit på en gruppresa någon gång. Handlar om hans tid som reseledare i Europa..
13 juni 2008 10:42
Läste "Lunar Park" av min litteräre husgud Bret Easton Ellis (Less Than Zero, American Psycho) senast. Bra bok där han gör upp med sitt förflutna.
Av Amerita
13 juni 2008 13:28
House of Leaves, av Mark Danielewski är en bok som man fastnar i. Den är skriven på ett ytterst märkligt sätt, som ex fotnoter som tar upp tre sidor och sedan hoppar man tillbaka till grundberättelsen, ett ord på en sida, texten skriven upp och ner... Den handlar om ett hus som ändrar karaktär och utssende enbart inuti, utsidan är densamma. Människorna som lever i huset...ja...läs den... En upplevelse man inte glömmer!
/amerita
Av Micke75
13 juni 2008 14:34
Solklart "Röde Orm" av Frans G. Bengtsson, bästa bok jag läst. Den borde finnas med som obligatorisk läsning i skolan.
Riktigt bra äventyr och humor, den finns även som hörbok också.
Conn Igguldens böcker om Julius Cesar på 4 delar, "Roms portar" del 1 "kungars död" del 2, "svärdens fält" del 3, "krigets gudar" del 4, riktigt fängslande och bra, finns också som hörböcker.
Och sist Paulo Coelhos "alkemisten"

Micke
Av Laptop
13 juni 2008 16:37
Köp hela serien om Kejsaren av Conn Iggulden.
Historisk berättelse men levererad i skönlitterärt snitt.
Serien finns även i pocket och för mig var det streckläsning som gällde.
Just nu skriver han en ny serie om Djingis Khan men där är man ikapp och måste vänta på nästa bok. Men den som väntar på något gott.....
Av Buddha
13 juni 2008 18:54
Jag har läst en serie på 6 riktigt tjocka böcker av Diana Gabaldon. Dom handlar om en kvinna som hemsöks av magiska krafter och åker tillbaka i tiden, till 1700-talets Skottland. Böckerna är på minst 700 sidor/bok men otroligt bra,,,,,,,tyckte jag. Dom innehåller kärlek, spänning, tragik och krig........................Passar för solstolen eller hängmattan.
Pocket är ju kanon att ha med sig på resan, att lämna kvar eller byta med ngn. Marian Keyes, Åsa Nilsonne eller Martina Haag är andra bra författare.

Ha en riktigt skön sommar med bra läsning !!!!
m vh Anette
Av Legusta
14 juni 2008 00:40
* Linda Olsson - Nu vill jag sjunga dig milda sånger.

Boken är en stark roman om kärlekens kraft, om hur vi hanterar sorg och förluster, men framförallt om vänskap.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
* Snabba cash av Jens Lapidus är en fartfylld roman om Stockholm undre värld. Om psykopater, kokain, bordeller, indrivning och rymningar – och om en plats i solen, bland alla stekarna.

* Uppföljaren "Aldrig fucka upp".
Det är nya karaktärer, helt nya huvudpersoner. Men det är samma Stockholm, samma undre värld, samma bossar i toppen. Juggebossen Radovan härskar fortfarande. Och nu, i Aldrig fucka upp är det även snutarnas stad, de verkliga snutarnas verkliga stad.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
*------ El Choco - Svensken som suttit i Bolivias fängelse av Markus Lutterman.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
*--------- Glöm att ni har en dotter - som sitter inne på Bangkok Hilton av Sandra Gregory.
Sandra Gregory har under några år arbetat som lärare i Bangkok. Men efter en militärkupp förlorar hon sitt jobb och blir samtidigt svårt sjuk. Desperat efter att få komma hem till sin familj i England bestämmer hon sig för att smuggla en liten mängd heroin åt en helt främmande mans räkning. En stark skildring av hur ett enda misstag kan förändra allt.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
*---------- Tusen små bitar av James Frey.
Tänk dig att du vaknar på ett flygplan. Du har ingen aning om var du har varit eller vart du är på väg. Ditt ansikte är sönderslaget och att du har blåmärken och sår på hela kroppen. Du har ingen plånbok, inga pengar, inget jobb. Polisen letar efter dig. Tänk dig att du bara är 23. Och att det har hänt förut…
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
*------------ Hon hette Agnes av Elisabeth Lindfors (2004).
Det är Agnes liv boken handlar, Agnes och maken Knut. Han gör karriär i kooperationen medan Agnes föder barn, lagar älgstek och ser åren gå. Men vem är Agnes, som lever där vid sidan om Knut? Det undrar hon själv ibland, men får inga svar. Elisabeth Lindfors har skrivit en fascinerande bok om Agnes med sin debutroman.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
*----------- Tisdagar med Morrie av Mitch Albom.
Professorn har drabbats av ALS och en tevekanal har gjort en dokumentär om honom. Tisdagarna med Morrie är en helt underbar varm bok, den är djup men samtidigt väldigt ”jordnära” och inte det minsta tung.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
* ----------- Ro utan åror av Ulla-Carin Lindquist.
Samma sjukdom och våndor som tidigare bok härovan "Tisdagar med Morrie.
Samma dag som hon skulle fira sin 50-årsdag fick TV-journalisten Ulla-Carin Lindquist sin diagnos. De problem hon haft med först sin högra hand, sen sitt ben och sen med allt fler muskler berodde på att hon drabbats av amyotrofisk lateralskleros, ALS. Ulla-Carin Lindquist kom till Rapportredaktionen på SVT 1988 som programledare efter att tidigare ha arbetat med lokalradion och i regionala Östnytt.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
*------------ Folket på Kieåsen av Bror Ekström.
Det här är en bok som fascinerade mig från första till sista sidan. En helt fantastisk historia, rekommenderas till alla som gillar att läsa om säregna reseskildringar eller om säregna livsöden.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''* ---------- Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak av Pigge Werkelin.

Det är svårt att omfatta vad det innebär att förlora hela sin familj. För de flesta föräldrar är det en helt omöjlig tanke — att begrava sitt barn måste vara en av de mest onaturliga händelser man kan vara med om, att begrava hela sin familj är absurt.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''* "Diplomatdottern" skriven av Tina Frennstedt 2006.

Fängelsekomplexet Klong Prem i Bangkok / Thailand. Består av byggnaderna "Lard Yaos" för kvinnor och män, och "Bangkwang" för män kallas i folkmun för "Helvetet på jorden". 1994 då hon var 29 år greps hon av polisen på flygplatsen i Bangkok. I hennes väska hittades det 6,8 kilo heroin som låg gömt i ett lönnfack. Domstolen tänkte döma henne till döden om hon inte erkände, men hon fick senare ett lindrigt straff 50 års fängelse mm

http://www.release.nu
Av Luci
11 juli 2008 14:13
För Gotlandssemestern rekommenderar jag att ge sig i kast med någon av Mari Jungstedt's kriminalromaner som utspelar sig på just Gotland!
Härlig läsning där man även kan hänga med på hur det ser ut på platserna där händelserna i böckerna utpelar sig.
Av Charina
11 juli 2008 15:01
Citerat från ingemar_e:
Citerat från charina:

Jag har aldrig fått kläm på detta med cdböcker. Har vart biblioteksmänniska sedan jag kunde cykla till stan själv. O när vi snackar bibliotek så menár jag böcker... pappersböcker.
Charina,
Luta dig tillbaka med cd eller MP3an och lyssna på t.ex Tomas Bolme och Arn-böckerna. Jag fick min "lyssnarkick" av dessa böcker.
Vårt toppenbibliotek i Vejbystrand har fattat det här med lyssnarböcker och lånar ut mängder av dem.
Uppläsarna: Mikael Nyqvist, Stefan Sauk (Alkemisten), Katarina Everlöf, Torsten Wahlund, Per Myrberg är några som ger böckerna en totalupplevelse. Det finns mängder av andra uppläsare.
Jag lyssnar på böcker när jag är ute och motionerar. Ett par resor långtbortistans gjorde flygresan för mig mycket angenäm.
Mitt arbete skapar mycket bilkörning och till och med Röda rummet (som jag tidigare läst) med Per Myrberg som uppläsare är en helt otrolig upplevelse.
Ingemar
Nu har jag äntligen fått till det med ljudbok. Lyssnar på Ondskan av Jan Guillou. Uppläst av honom själv. Lyssnar till o från jobbet.
Av Marlene
11 juli 2008 16:02
Jag läser om LOTR-trilogin just nu. Fantastiska böcker! Annars måste jag ju bara tipsa om några av de bästa böckerna som någonsin skrivits:

– Flyga drake av Khaled Hosseini
– The Catcher in the Rye av JD Salinger
– The Bell Jar av Sylvia Plath
– Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij
– Atonement av Ian McEwan
– 1984 av Georg Orwell

En annan bra bok är ju överhypade The Da Vinci Code (fast Angels & Demons var ju klart bättre!), dock måste jag säga att jag blev besviken på Stieg Larssons böcker. Förstår inte denna uppståndelse kring hans böcker... men det är väl tur att vi alla tycker olika.

Trevlig sommarläsning på er alla och missa inte att läsa nästa nummer av Magasinet som kommer ut i september!

//Marlene

Redaktör, Magasin Reseguiden.se