Boka hotell själv

Av Maka67
24 juli 2013 10:37
Visningar: 977
Vi är ett par närmare 50 år som ska på konferens i Cancun feb-mars 2014 och vill kombinera det med någon veckas egen semester. Vi vet ännu inte om vi vill vara kvar i Cancun eller om vi vill byta ort till någon i närheten.

Hur bokade du hotell själv (dvs utanför charterbolagen)? Vad kostade det ungefär?

Hotellet bör åtminstone vara av medelklass och erbjuda frukost och ha rökfria rum.

Ingen av oss snorklar eller dyker men gillar att sola, bada och vara lite aktiva genom promenader och löpning. Vi vill därför bo strandnära och gärna i en mindre stad/större by.
Av Daquiri
24 juli 2013 12:40
Det finns bra bokningssidor för hotell där man kan leta i lugn och ro . Jag har bokat t ex via Agoda och Hotels.com. Detta har alltid fungerat. Annars kan du hitta ett hotell på sökningssajten och sen boka direkt med hotellet via deras hemsida om du tycker det känns tryggare.
Av Tittin
25 juli 2013 23:30
Åk ut till isla holbox en kanon fin ö tar nån timma med lokalbuss från cancun....sen färja över ca en halv timma....jättefint o inga bilar;).... cancun är inge vidare tycker jag då är playa del carmen trevligare.......inga problem ja har varit där 3 ggr o vi har varit 8 personer o bokat med agoda.....bokat samma dag som vi anlänt,,,,,buss systemet är jättebra ;)
Av Maka67
26 juli 2013 08:47
Jag var nog lite otydlig när jag ställde frågan om bokning av hotell. Det jag ville veta var om jag måste boka hotell i förväg eller om det räcker med att man bokar på plats samt kostnad för hotell.

Tack för tipsen!
Av Dirgis
26 juli 2013 21:37
Hej!
Jag brukar kontakta lokalbefolkningen. Då får du tips om hotell ägda av lokalbefolkningen, vilket oftast har bättre service. Dessutom tycker jag man ska stödja lokalbefolkningen.Jag söker kontakt via www.couchsurfing.org
27 juli 2013 12:24
Hej,
Jag tycker inte att Cancun är särskilt spännande. I närheten har ni Tulum och Isla Mujeres, båda är bättre alternativ. Priset på boende varierar förstås men ni kan hitta mycket bra hotell för 600-1000kr/natt. I Tulum är Copal min favorit, en resort med enkla bungalows, många av de vid stranden. På Isla Mujeres hittar ni bra hotell på norra sidan, Playa norte. Här har det byggts en hel del de senaste åren, dock är det inte så exploaterat som i Cancun.

Beträffande att boka/inte boka hotell i förväg - båda kan fungera. Personligen bokar jag ofta boende på plats särskilt när jag borta lite längre. Gäller det en weekendresa vill jag gärna ha det klart hemifrån. Det är bra att ha det i åtanke, är det högsäsong kan man inte räkna med att få exakt det man vill ha, på plats. Kan vara värt att kolla upp i förväg platstillgång och priser på t.ex hotellin.se eller en liknande sajt.
Av Tom
28 juli 2013 10:11
funkar kanon att boka hotell själv, brukar surfa runt på dom stora siterna som booking.com , hotels.com , trivago,se och när man hittar något intressant så kollar ja även direkt med hotellet.
men bokningsidorna brukar vara billigast.

finns ju även en hel del mindre utlänska bokningsidor men där får man gå på sin magkänsla

man kan tjärna en hel del på att boka själv istället för charter fast det är lite mer jobb som ja själv bara tycker är roligt
brukar tjärna ca:30 % på att undvika charter, transfertjänst brukar även hotellet ha till samma pris som det kostar med transerbussarna.
/Tom
Av Tubbe
29 juli 2013 00:15
Citerat från Maka67:
Vi är ett par närmare 50 år som ska på konferens i Cancun feb-mars 2014 och vill kombinera det med någon veckas egen semester. Vi vet ännu inte om vi vill vara kvar i Cancun eller om vi vill byta ort till någon i närheten.

Hur bokade du hotell själv (dvs utanför charterbolagen)? Vad kostade det ungefär?

Hotellet bör åtminstone vara av medelklass och erbjuda frukost och ha rökfria rum.

Ingen av oss snorklar eller dyker men gillar att sola, bada och vara lite aktiva genom promenader och löpning. Vi vill därför bo strandnära och gärna i en mindre stad/större by.
Har inte läst igenom alla svaren men att boka själv är inget konstigt.
Också oftast billigare att använda boknings saijter än att boka direkt på samma hotel....konstigt.....visst.
Använd någon av de stora bokningssajterna och om de inte har de du vill ha så kan det mycket väll finnas på någon annan boknings saijt på samma hotel och samma tid. På trivago.se kan du dessutom se vliken bokningsida som är billigast vilket är bra. Personligen tycker jag den är lite rörig men det är en smaksak.

Själv bokar jag normalt bara en till två dagar och resten på orten.
Tycker att det är svårt att bedöma vissa hotell eftersom bilderna ibland är lite "vinklade" eller tagna för ett bra tag sedan.

Men då bör du först undersöka hur turistflödet är när Ni ska dit.

/ T