Boende i Nairobi och Zanzibar + Safari?

12 okt. 2009 21:35
Visningar: 1787
Hej!

Är det någon som kan rekomendera något bra ställe att bo på i Nairobi! Vi är 6 personer (3 par) som ska bo i Nairobi under tre kväller för att sedan åka iväg på safari. Kollade med svenska skolan i Nairobi men det var fullt under tiden vi skulle resa.
Är det någon som känner till bra hotel eller vandrarhem i Nairobi och Zanzibar som inte kostar skjortan! Har kollat en hel del på internet men fått intrycket att hotelens egen information inte stämmer så bra med vad folk som har bott på hotelen skriver.

Skulle även vilja ha tips ang safari, priser, hur man hittar billigaste och bästa safari resorna?
Alla övriga tips och råd är välkomna!

Tack på förhand!
Av Bengtar
12 okt. 2009 22:10
Om man ska ut på Safari ska man bo på det klassiska safarihotellet i Nairobi; Stanley hotel!
Ett hotell som ligger perfekt mitt i city, vid Kenyatta ave.
På hotellet finns "Thorn Tree cafe" där Hemingway och grabbarna satt och ljög och drack whisky.
Jag har bott där tre nätter för länge sen, och det är ett hotell som "är Afrika".
Nära till ligger stekhuset "The red Bull" med riktiga köttbitar.
12 okt. 2009 23:11
Hej!

Tack så mycket, dessa hotel ligger lite över vår prisklass..vi hade tänkt oss runt 300 till max 400 kr för dubbelrum per natt. Hoppas att någon
kan hjälpa oss med ett bra tips!

vänligen M
Av Trea
13 okt. 2009 12:15
Jag har inga jättebra tips på hotell. Vi bokade allting på plats och jag kommer inte riktigt ihåg vad ställena hette... Men lite allmänna tips ändå...

Nairobi: Jag tror att det kan vara svårt att hitta något jättebilligt i Nairobi. Vi bodde på ett något enklare hotell men fick nog betala för mycket eftersom vi bokade på flygplatsen (och bokningskontoret ville förstås också tjäna pengar) Det hade nog varit billigare om vi klivit direkt in på hotellet gissar jag... Men då måste man ju förstås veta vart man vill att taxin ska åka...

Zanzibar: Vi bokade inget i förväg, men istället var vi inne på rätt många hotell och frågade. De billigaste ställena vi hittade kostade runt 600 kr/natten för ett dubbelrum. I och för sig på högsäsong, men vi hade svårt att hitta nånting som var billigare än så...

Allmänt tips för Zanzibar är att tänka på att det bara finns bankomat i Stonetown. Och många av hotellen (särskilt de billigare) och restaurangerna runt om på stränderna tar inte kort... Eftersom det är ganska långt till Stonetown från många stränder är det bra att tänka på...

I övrigt: zanzibar är fantastiskt vackert! Hoppas ni får en bra resa!