Boende Australien, Nya Zeeland och Hawaii?!

Av Jo84
6 sep. 2013 13:17
Visningar: 502
Hej

Jag planerar en resa tillsammans med min mamma på ca 5 veckor till Australien och Hawaii och eventuellt Nya Zeeland.

* Först och främst skulle jag vilja ha tips på boende i dessa länder. Länderna är ju stora och har mängder med städer att bo i men vi funderar på att hyra semesterboende istället för hotell, hur funkar det? Typ hyra en lägenhet av någon. Någon som har erfarenhet från detta? Tips på sidor där man kan boka osv?

* I Australien har vi varit förr och då i Cairns och Sydney med omnejd, så jag söker lite tips på platser i Australien som är värda att besöka under ca 2 veckor?

* Är i valet och kvalet om vi ska ta oss över till Nya Zeeland också i ca 1 vecka och då troligtvis till Auckland eller Christchurch. Vilket av dessa ställen är mest värt att besöka och vad får man absolut inte missa att göra om man åker till Nya Zeeland?

* Resan kommer sedan gå vidare till Hawaii där vi kommer stanna ca 2 veckor. Skulle gärna vilja ha lite tips på saker att göra och sevärdheter mm. Har inte bestämt vilka öar vi ska till än men planet landar på Oahu så där kommer vi garanterat vara någradagar. Hur mycket hinner man på 2 veckor?

Tacksam för svar!

/Johanna
Av Hawaii
6 sep. 2013 17:22
På 2 veckor i Hawaii hinner du definitivt lätt med 2 öar, kanske rent av 3 om du bara stannar 2-3 dagar på Oahu, vilket jag tycker är tillräckligt. Jag lade upp en hel del tips i tråden "Bäst i Hawaii" bara för någon dag sedan. Den är just nu på sidan 2 här, men det kan ju ändra sig. Öarna Kauai och Hawaii (The Big Island) har mycket att erbjuda och hade varit en fantastisk kombination.

Ang. Nya Zeeland så är det många år sedan jag var där så andra har säkert bättre information än jag, men personligen, med bara en vecka där så hade jag valt att resa runt och se så mycket som möjligt och du kan hinna med båda öarna på en vecka. Området runt Queenstown och Te Anau på Syd-Ön med Milford Sound är fantastiskt vackert.
Av Jo84
7 sep. 2013 07:48
Citerat från Hawaii:
På 2 veckor i Hawaii hinner du definitivt lätt med 2 öar, kanske rent av 3 om du bara stannar 2-3 dagar på Oahu, vilket jag tycker är tillräckligt. Jag lade upp en hel del tips i tråden "Bäst i Hawaii" bara för någon dag sedan. Den är just nu på sidan 2 här, men det kan ju ändra sig. Öarna Kauai och Hawaii (The Big Island) har mycket att erbjuda och hade varit en fantastisk kombination.

Ang. Nya Zeeland så är det många år sedan jag var där så andra har säkert bättre information än jag, men personligen, med bara en vecka där så hade jag valt att resa runt och se så mycket som möjligt och du kan hinna med båda öarna på en vecka. Området runt Queenstown och Te Anau på Syd-Ön med Milford Sound är fantastiskt vackert.
Ja jag såg det, har läst det du skrev där!

Du verkar veta en del om Hawaii! Du råkar inte ha några tips på boende? Vi tänkte som sagt försöka hyra en lägenhet istället för hotell, om det nu lönar sig? Tänkte att man då får möjlighet att laga mat och tvätta osv lite lättare.

Tänkte också på det här med flyg mellan öarna.... Brukar det vara knökat med folk på planen? Vi kommer nämligen flyga standby då jag jobbar i flygbranschen.

November.. Är det högsäsong där då? Några speciella skol-lov i USA att se upp för runt nov-mitten av dec?
Av Hawaii
7 sep. 2013 10:22
Det går säkert att hyra ett "condo" och du kan säkert få massor med tips om du googlar det. T.ex. "Rent condo on Kauai".
Hawaiian Airlines har många flygningar varje dag från Honolulu (HNL) till LIH (Lihue, Kauai), OGG (Kahului, Maui), KOA (Kona, Big Island) och ITO (Hilo, Big Island) men det är mycket vanligt med fulla plan. Jag har själv jobbat i flygbranschen och känner till hur det fungerar med stand by, och personligen hade jag nog hellre betalt för en reserverad plats mellan öarna. Oavsett vilket, undvik Mesa Airlines som använder namnet "Go Airlines" i Hawaii. Mindre flygplan (CRJ, 50 säte) och inte så många flygningar.
November är lågsäsong (fram till 15 dec.) MEN Thanksgiving är den 28 nov vilket kan innebära högre priser runt den helgen och det kommer definitivt att innebära att många plan är fulla.
Av Ziesta
11 okt. 2013 11:06
Hej,

Låter som en härlig resa! :-)

Vilka platser i Australien ni borde besöka beror ju helt på vad ni gillar.. Har ni tänkt hyra bil?
Att köra utmed Great Ocean Road tycker jag är ett "måste", eller om man följer med på en ordnad tur från Melbourne.

Många svenskar missar tyvärr Australiensiska västkusten där det finns mycket fint att se. På ca 2 veckor skulle ni kunna tillbringa några dagar i Perth, åka över till Rottnest Island, ta en sväng neråt Margaret River & Albany för ex vinprovning och sedan en tur norrut där det bland annat finns nationalparken Kalbarri, Monkey Mia för att se delfiner, stenformationerna Pinnacles och snorkla i Ningaloo Reef.

Jag har lite fler tips i min blogg: http://www.reseguiden.se/forum/blogg/28-guldkorn-i-landet-downunder-8545

En vecka låter lite kort för Nya Zeeland egentligen.. så om jag var er skulle jag nog fundera på att lägga en vecka extra på Australien istället. Annars gillade jag Christchurch bättre än Auckland, fast det var nio år sedan jag var där.. Osäker på hur det ser ut nu efter jordbävningarna.