Blåst i Hurghada

24 sep. 2008 20:24
Visningar: 4081
Vi ska till Hurghada i mitten av oktober. Jag har följt vädret där en tid och tycker som det verkar blåsa väldigt mycket i Hurghada.
Är det någon som vet om det är mer blåsigt nu på hösten eller blåser det alltid lika mycket.
24 sep. 2008 22:14
Citerat från carina71:
Vi ska till Hurghada i mitten av oktober. Jag har följt vädret där en tid och tycker som det verkar blåsa väldigt mycket i Hurghada.
Är det någon som vet om det är mer blåsigt nu på hösten eller blåser det alltid lika mycket.
nej det är inte alltid lika blasigt! det kommer alltid pa höstkanten man känner blasten mer i början av september märkte jag att det började blasa där. men det är fortfarande jättefint pa dagarna. väldigt skönt. utmärkt för att göra urflyker till kairo och luxor.
Av Bengtar
24 sep. 2008 22:26
Eftersom du ser ut att bo nära hav.
Borde du vara medveten om briser.
En bris uppstår av en temteraturskillnad av t.ex mellan sjö och land.
Ju störrre skillnad i temperatur, desto starkare vind.
Hurgada ligger ju vid havet och omgivningen består av sandöken, då är det ju självklart att vind förekommer.
Ju större skillnad i temperatur mellan land och hav, desto starkare vind.
Så enkelt är det!
B
24 sep. 2008 23:36
Ngn sandstorm ibland kan man väl råka ut för men de flesta råkar nog ut för att bli blåst på pengar om de inte prutar.
25 sep. 2008 09:30
Hehe, Kustaffe, du hann precis säga det jag hade på tungan. Jag var i Egypten under mars månad. Det var nästan outhärdligt varmt på alla platser som vi vistades på längs Nilen. Sedan kom vi till Hurghada. Jag ska inte påstå att jag direkt frös de dagarna men det blåste faktiskt oupphörligt. Nu blåser det rätt mycket här på Västkusten också, så det besvärade mig inte särskilt mycket.
Av Elgona
25 sep. 2008 11:53
under höst o vinterhalvåret kan de blåsa en hel del...
25 sep. 2008 12:11
Jo nog blåser det en del där men tycker inte det är så mycket mer än på andra platser vid havet det är ju som bengtar skrev att det är i princip oundvikligt vid havet hur ofta är det helt vindstilla där? det händer ju naturligtvis men normalt så är det åtminståne en bris iallafall.

Det viktigsta är ju inte om det blåser eller inte det är ju betydligt viktigare vilken temperatur det är i luften, är det riktigt varmt som det kan vara även i oktober där så är det ju ganska skönt med litet vind i håret.

Längre fram på vintern även om deras vinter är ungefär som våra halvkassa somrar här hemma men med betydligt mindre regn då förståss så är det ju tämligen svalt i Hurghada så då kan det ju bli litet ruggigt naturligtvis.
Bosse.
28 sep. 2008 14:20
Citerat från carina71:
Vi ska till Hurghada i mitten av oktober. Jag har följt vädret där en tid och tycker som det verkar blåsa väldigt mycket i Hurghada.
Är det någon som vet om det är mer blåsigt nu på hösten eller blåser det alltid lika mycket.
vilket hotell kommer ni att aka till? jag planerar att aka till hurghada da oxo bara jag far en billig flygbiljett.....
vi kanske kan göra nagon utflykt ihop????
1 okt. 2008 07:21
Är nyss hemkommen från Egypten/Hurghada....ca 10 tim sen.
Vädret nu var otroligt skönt. Väldigt varmt och det fläktade ganska friskt de flesta dagar. Det blev aldrig kallt/kyligt.
Nu är blåsten uppskattad när temperaturen är högre, men jag vet de som åker i november upplever att det kan bli kallt på kvällar/nätter och ibland i skuggan när det fläktar. Kanske en varm kofta för att vara på den säkra sidan.?
Nu förra veckan blev nån båtutflykt/snorkelutflykt inställd pga vågorna.
Men som sagt, fläktar det lite är det mkt skönare att göra utflykterna kring pyramiderna och sådant, där det nu var fruktansvärt hett.
Av Asok
2 okt. 2008 11:47
De kalla vintervinderna brukar inte anlända förrän i december så ni får säkert en härlig semester i oktober.