Besviken på Flygvaruhuset

1 feb. 2012 19:19
Visningar: 964
Mina föräldrar köpte biljett till Uruguay av Flygvaruhuset. När de kom till Uruguay meddelade KLM att på hemresan skulle de mellanlanda i Brasilien - fast i olika städer med 100 km mellan. Det fanns inte en chans påstod KLM att hinna mellan flygplatserna. Däremot körde samma flygbolag till rätt flygplats (20 minuter innan det felaktiga flyget). Det hade platser kvar och en lösning borde inte vara några problem påstod KLM.

Flygvaruhuset meddelade att biljetten redan var köpt och att Flygvaruhuset inte ville rätta till felet så att reserutten blev till samma flygplats som nästa flyg. De föreslog istället en busslinje som inte längre existerade (KLM hade rätt det fanns ingen rimlig förbindelse mellan flygplatserna i de olika städerna.).

När vi lade fram uppgifter (inkl länk) om att bussförbindelsen Flygvaruhuset föreslog var nedlagd och inte längre existerade skrev Flygvaruhuset som svar att mina föräldrar skulle ta taxi 100 km. Men de skulle få betala taxiresan själva ...

En annan resebyrå erbjöd sig att boka transport med bil som väntade på mina föräldrar vid den felaktiga flygplatsen. Det blev alltså en oväntad extrakostnad på ett par tusen kronor för mina föräldrar när de gjorde en kort mellanlandning på hemresan till Sverige.

Jag har själv flera gånger fått stor hjälp av olika resebyråer att ändra biljetter och jag är både förvånad och besviken över Flygvaruhusets ovilja att lösa problemet. Speciellt när vi kunde visa på en enkel lösning: att samma flygbolag flög den riktiga sträckan ca 20 min innan det felaktiga flyget.
13 feb. 2012 22:48
Det låter ju helt absurt! Något för ARN?

Men det låter också konstigt att inte KLM själva kunde boka om er till sin egen tur? Eller var det inte KLM hela vägen?
14 feb. 2012 16:00
Det är inte helt enkelt eller kostnadsfritt att bara boka om en rutt hur som helst om det inte är en väldigt flexibel biljett. Däremot kan man tycka att resebyrån borde upplyst om att det var två olika flygplatser.
14 feb. 2012 16:21
Nja, jag menade väl inte "boka om kostnadsfritt" utan snarare för att slippa bussresan om man nu hade önskat det. KLM menade ju att det fanns platser men F-varuhuset menade att det inte gick att boka om - det framgick inte om det skulle vara till en kostnad eller ej, bara att det inte gick ö h t.
Av Asasven
14 feb. 2012 17:47
Per_goteborg skriver:

"När de kom till Uruguay meddelade KLM att på hemresan skulle de mellanlanda i Brasilien - fast i olika städer med 100 km mellan. "

Intressant! Åter en incident med en märklig handläggning av en resa.

Ändrades resan efter det att dina föräldrar hade köpt den? Troligen inte om jag har uppfattat din redovisning rätt.

För att klarlägga, så landade din föräldrar i en stad i Brasilien och skulle sedan vidare till en stad som låg 100 km därifrån?
Såvitt som jag förstår köpte dina föräldrar biljetterna med givna förutsättningar att åka mellan städerna, men att de sedan blev upplysta av KLM om att de inte skulle hinna?

Om detta är rätt uppfattat så är din besvikelse utan grund. Att boka om är ett konststycke som oftast inte går eller kostar mycket. T.o.m att ändra namn är "omöjligt".

Viktigt är att ha kopior av avtalen så att du kan uppvisa för ARN angående felet eller bristen. Utan bevis blir det avslag och detta kan en oseriös resebyrå utnyttja. SPARA dina handlingar och överenskommelser.

Jag tar gärna del av hur du kommer att gå vidare.
Av Asasven
14 feb. 2012 19:09
Kollade in Ryanairs villkor i denna frågan. Här är deras villkor.

"Passagerare som har checkat in via internet men nu önskar ändra flygdatum, rutt eller passagerarnamn måste kontakta ett reservationscenter senast dagen innan flygets avgång (beroende på öppettider) för att få de berörda flygningarna avmarkerade till en avmarkeringsavgift av €15/£15 per flygning/person. När flygningarna har avmarkerats kan reservationen ändras via Hantera min bokning. Namnändringar är inte möjliga om någon flygresa i bokningen redan har genomförts"

Ändringen är klart begränsad.

Med vänliga hälsningar
Asasven
14 feb. 2012 19:40
Tack för era fina svar! Jag ska försöka svara på era funderingar:

Ärendet har inte gått till ARN än eftersom mina föräldrar har bett Flygvaruhuset om 1900 kr för merkostnader som Flygvaruhuset inte hade informerat om. (Extraresa 1700 kr plus kostnader för att lösa problemet med felaktig biljett). Flygvaruhuset har ännu inte svarat.

Nisse: Nej, det var TAM som ansvarade för biljetten gentemot Flygvaruhuset. KLM som flög över Atlanten försökte faktiskt lösa problemet men de fick inte. Det var Flygvaruhuset (eller Tam) som kontraktsenligt kunde lösa problemet.

Nisse: Bussbolaget som Flygvaruhuset föreslog in i det sista var nerlagd, vilket vi visade med länk. Mina föräldrar fick därför betala 1700 kr till ett transportföretag för att ta sig mellan flygplatserna (billigaste standardpris mellan dessa två flygplatser enligt vår jämförelse).

Asasven: Jo, biljetten ändrades efteråt av Flygvaruhuset utan att de meddelade att det skulle bli extrakostnad på 1700 kr. Den första biljetten var perfekt. Inga transporter mellan flygplatser. Men eftersom Flygvaruhuset inte förklarade att det skulle bli extrakostnader reagerade mina föräldrar inte förrän KLM förklarade att de inte skulle hinna med buss 100 km mellan flygplatserna.

Marie: Jag var nog otydlig. Mina föräldrar försökte inte ändra biljetten. De försökte få en riktig fungerande biljett. En sådan biljett de hade betalat för och fått innan Flygvaruhuset vid senare tillfälle bytte till en orimlig biljett.
Av Asasven
14 feb. 2012 20:40
Innebär ändringen av flygbiljetten också förändring av flygtiden?

Du skriver inte om hotell ingick i avtalet. Gjorde de det? Paketreselagen gäller.

Det måste vara en liten kostnad för Flygvaruhuset att tillmötesgå detta enkla krav jämfört med tappade kunder och anseende. Det är dessutom merarbete för Flygvaruhuset att bemöta ARN.

Det är viktigt att spara alla handlingar om upprättade avtal och biljetter. Även skärmdump på hemsidor om uppgiften är hämtad där. Utan bevis kommer ARN avslå kravet. Detta utnyttjar oseriösa bolag. Det finns andra trådar här på RG som berör samma ämne: "Reklamation och ARN:s fällning".

Jag avvaktar med intresse vidare uppgifter ifrån dig.
15 feb. 2012 09:35
Hej Asasven! Flygvaruhusets ändring av flygbiljett innebar att mina föräldrar åkte tjugo minuter senare från Uruguay till den felaktiga flygplatsen än om de hade haft originalbiljetten till rätt flygplats. Tiderna är ungefär samma men det blev merkostnad på alltså 1700 kr plus 200 kr.

Detta var en ordinarie flygbiljett eller vad det heter, alltså utan hotell. Alla handlingar är sparade ifall det går till ARN.

Är det någon som har erfarenhet av att gå direkt till civilrättslig domstol med sådana här flygärenden? Jag har hjälpt till en del vid civilrättsliga fall, och det skulle eventuellt bli en snabbare process. Men det kanske är bättre att börja med ARN?
Av Asasven
15 feb. 2012 10:31
ARN är gratis, men är bara ett beslut på hur ARN vill rekommendera en lösning på en tvist. Eftersom ARN har så många ärenden så är deras ställningstaganden inte alltid så "knivvast".

En stämningsansökan är lätt att få till. Du skickar ansökan direkt till tingsrätten där motparten har sitt säte. Eftersom det är ett företag så måste du ha ett registreringsbevis. Detta får du på nätet och kostar ca 75 kr.
Ansökningsavgiften till tingsrätten betalar du in på PlusGirokontot. Uppgifter finns under "Sök domstol"

Det finns i denna förenklade ansökan blanketter att fylla i. Se "Sveriges Domstolar - Stämningsansökan"

Tingsrätten utfärdar sedan en stämning på motparten. Nu får du ett svar ifrån motparten. Om bolaget bestrider skall du gå in och yttra dig över det. Processen är här ingen skillnad ifrån ARN, men tingsrätten är klart vassare. ARN är gratis och det kan ibland märkas.

Delge Flygvaruhuset din avsikt att gå in och stämma. Avvakta deras skriftliga beslut. Ge dem max 10 dagar att svara.

Lycka till!!
15 feb. 2012 14:19
Jag menade så klart slippa bilresan inte bussresan som jag skrev :) Tack för korr.

OK, inte KLM hela vägen, det förklarar den biten.

Hoppas verkligen att det löser sig för er!
9 mars 2012 11:38
ARN AVSLÅR 75 % AV ALLA ANMÄLNINGAR

Gå in på SVT Play och se PLUS, som sändes i går kväll. (2012-03-08). ARN avslår 75% av anmälningarna just för att anmälaren har svårt för att bevisa avtalet med företaget, som inte har levererat rätt vara/produkt. Det visar sig också att ARN:s resurser är så små att de inte kan utföra ett riktigt arbete. Detta är tänkvärt och visar ytterligare på att Reseguiden kan axla informationen om företag som är bra och dåliga.

18 juni 2012 13:08
Tacka för alla tips och tankar! Nu har mina föräldrar lämnat in anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. Här är sammanfattningen. Sedan redovisas bevis och bilagor.

Sammanfattning
+ Vi, Leif och Sonja xxxx, köpte biljetter i enlighet med Flygvaruhusets utbud för två
personer för 18 500 kr som skulle fungera utmärkt.
+ Hemresan ändrades senare av Flygvaruhuset till två olika flygplatser i Sao Paulo på 100 km
avstånd – Montevideo till Sao Paulo Viracopos och sedan från Sao Paulos internationella
flygplats Sao Paluo-Guarulhos vidare till Amsterdam.
+ Flygvaruhuset informerade oss att vi själva skulle ordna resan mellan flygplatserna och svara för
kostnaderna.
+ Flygvaruhuset meddelade felaktigt att vi skulle kunna åka buss mellan dessa flygplatser och hinna
med flyget till Amsterdam och att den resan skulle ta 1,5 timma. Det var inte möjligt.
+ För oss kom det att innebära en kostnad på 1 846 kr utöver kostnaden som Flygvaruhuset
redovisat för den av oss beställda biljetten