Behöver verkligen hjälp med vilken ordning man ska ta öarna

8 mars 2018 05:15
Visningar: 445
Halloj! Ska till Filippinerna om 3 dagar och vi har svårt att bestämma oss hur vi ska åka då alla säger olika. Vi landar i Manila. Vi har en öppen plan som kan ändras under resansgång om något dyker upp.

De ställen som vi känner att vi vill besöka är Boracay, El nido, malapascu, Kawasan Falls, panglao och kanske Siargao. Men vi behöver hjälp med vilken ordning man borde ta dem i... Och om det är någon ö vi missat där som du tycker att vi verkligen borde ta så säg gärna det! Likaså även om ni verkligen tycker vi kan skippa något av det vi sagt.

Ha det fint
Av Elsa977
11 mars 2018 15:46
Hej vad roligt med filippinerna, underbart land verkligen!

Mitt tips till er är att flyga direkt från Manila till Coron. Coron ligger norr om el nido och tar cirka 4h med båt. Coron en liten by/samhälle där dykning, Island hopping och snorkling är det man kan ägna sig åt. Annars finns det inget mer utbud där alls. Trots det är det så värt att åka dit just för de nämnda aktiviteterna. Ta sedan båt över till el nido. Från el nido sedan kan ni flyga direkt till Cebu city.

Där skulle jag rekomendera att inte lägga mer tid än vad det behövs då det endast är en liten större "stad" men mycket folk, mycket trafik och inte mycket utbud.

Är ni sugen på ett stopp innan kawasan falls och är dykare eller gillar att snorka rekomenderar jag starkt att åka till moalboal där det välkända sardinstimmet finns. Även där kan man boka en tur till kawasan falls och åka dit på en dagsutflykt. Vill ni inte åka i grupp och bli mer hindrade rekomenderar jag att ta lokalbussen dit, hoppa av en busshållsplats ovh sedan gå en kort sträcka för att ta sig dit. Myyycket billigare (ganska dyrt att boka dagsutflykten), ni har eget schema och kan dra när ni vill. Även fast ni åker dit på egen hand kan man fortfarande hoppa från klippor och göra mycket. Dock kan ni inte hoppa från högsta (12m).

De enda jatg har att säga om malapuasca är att åk inte dit om ni inte är dykare! Är ni dykare, se till att ha avanserad dykarcert, då det nästan krävs för att få bra dykning där.

Från moalboal kan ni ta bussen till längst söder om Cebu, (kanske 2-3h) och ta båt över till panglao. (är inte säker men tror man kan ta båt från högre upp också på ön) Panglao tycker jag absolut ni ska åka till. Finns mycket att göra, fina stränder - både med mycket turister och mindre turister, bra dykning och snorkling, fin Island hopping. Att rekomendera är att stunta i alla utflykter som går till bla Chocklate hills. Hyr en moppe och åk till alla destinationer själv. Mycket mer värt! Väldigt fin natur runt om i bohol. Jag tycker ni ska satsa på ett hotell vid alona beach, den mest kända stranden i panglao med mest folk. (inte överdrivet mycket) Det är lite dyrare här än andra stället i filippinerna, men väldigt fina och bra resuranger & barer.

Från bohol kan ni sedan ta ett flyg till siargao. (kan bli väldigt lång resa om ni ej tar flyg). Som ni säkert vet är det surfing som är huvudaktiviteten här. Hit tycker jag verkligen ni ska åka!

Boracay kan ni skippa helt, om ni inte vill festa gärnet och ligga på en extremt fin och lång strand. Drygt att ta sig dit inge fina öar i närheten man inte måste flyga till, MYCKET folk, fest hela tiden, högljutt, och "för mycket" helt enkelt.

Ha en fin resa! Och glöm inte att intragera med lokalbefolkningen, dom är för de mesta otroligt trevliga, bra på engelska och väldigt hjälpsam. Sen är det alltid bäst att prata med dom eftersom dom känner landet bäst ;)
15 mars 2018 02:36
Tack så hemsk mycket för att du tog dig tiden att skriva ett sånt långt och bra meddelande. Vi såg detta lite försent dock och började med Boracay och var inte alls glada över det stället som du sa. Nu är vi påväg till el nido och ska definitivt kolla up Corong med!