Bästa matupplevelserna - och en besvikelse

12 feb. 2016 10:24
Visningar: 86
Alla reser av olika anledningar.

En del vill bara ha sol och bad och nöjer sig med souvlaki och pommes under hela resan.

En del gör sport över att kunna leva på 5 bath i en månad.

Andra är inte nöjda om de inte varit på yaksafari i ett land med 17 konsonanter utan att träffa en kotte de kan kommunicera med verbalt.

Själv sätter jag mat och dryck högt - i Sverige och utomlands.

Nedan några av mina favoriter - och en besvikelse.

1) Esperanto, Stockholm - Fantastisk 16-rättersmeny med otroliga viner och service.
2) Becasse, Sydney - Saligen insomnad idag, men 7 underbara rätter med lika många viner.
3) Ködbyens Fiskebar, Köpenhamn - Fräschaste fisk och skaldjuren jag ätit på år och dag. Minimalistiskt men nyskapande i rough och trendig miljo, intaget vid bardisken.
4) La Fontaine, Hayman Island - Otrolig sjurätters middag i nyfransk matlagning med australisk touch.
5) Meat & Wine Co, Sydney - Bästa rumpsteken med alldeles för många glas gott vin.
6) Elephant Bean, Katoomba - Grymma Eggs Benedict och kaffe att döda för till brunch.
7) Ulriksdals Wärdshus, Stockholm - Iberisk avsmakningsmeny med genomgående porugisiska viner var en grym combo.
8) Alio e Olio, Florens - fantastisk italiensk mat med samtliga piattis - och gott vin i överflöd
9) Castello de Verazzano, Chianti Classico - Enkel lunch med kallskuret, ost, oliver och vingårdens vin.
10) La Esquinita, Marbella - Ibland behöver man inte gå över ån efter vatten. Hål i väggen tvärs över gatan. Inga standardtapas här. Jag hade inte ätit en enda av dem.
11) Capitan Torres, Sydney - Mina armbågar slet ett hål i deras bardisk. Bra tapas, men framförallt... fantastiska och enkla rätter på Barramundi.

Besvikelsen: Sjömagasinet, Göteborg - Det var inte dåligt, det var bara... Tråkigt!
12 feb. 2016 14:11
Citerat från Robbowan:

Andra är inte nöjda om de inte varit på yaksafari i ett land med 17 konsonanter utan att träffa en kotte de kan kommunicera med verbalt.
Hmm... Det där låter som mig! :D

Men jag håller med dig. Maten är ju en anledning till att man åker iväg. Förvisso bor jag i en stad som erbjuder mat ifrån 100 och 1 olika länder men det är inte samma sak att gå på restaurang i hemstaden som att faktiskt sitta på piren i Kota Kinabalu och äta något som man tror är en bläckfisk doppad i chilli eller se solen gå ner över savannen samtidigt som man äter traditionell masaai middag till exempel.

DVOR, Split - 7-rätters med passande vin till. Billigt och helt fantastiskt och allt helt rätt. Lokal mat av högsta kvalité.

L'orangerie Restaurant, Hotel La Gran Florida, Barcelona - Fantastisk katalansk mat och utmärkta viner till det.

Paustian, Köpenhamn - Enkel mat i all ära, här taget steget längre. Säkerligen en helt grym upplevelse för både smaklökarna som plånboken om man dricker vin till. Men riktigt bra mat!

River Cafe, Göteborg - Lite förbisedd restaurang men mat i världsklass.

Jetty 1905 Restaurant, Swakopmund (Namibia) - Fusionsinspirerad mat till riktigt billig penning. Fantastisk utsikt över Atlanten dessutom.

Buitenkant Street Bazaar, Kapstaden - En saluhall med små "snabbmatsresatauranger" med world food.

Puzata Hata, Kiew - Lokal lunchrestaurang med fantatsikt god borscht bland annat.

The Rock, Zanzibar - Blandning mellan afrikanskt och europeiskt, kanske lite omotiverat dyrt men väldigt god mat och mycket trevlig restaurang. Har man otur får man vada ut till restaurangen. :)

Outback Joe's, Bangkok - Det är gott att få äta en rejäl köttbit efter att ha ätit thaimat i en månad. Just saying!

Sen finns det givetvis många andra ställen med, några saknar namn på platser jag inte minns och så vidare. :)
12 feb. 2016 14:19
Ja, man vill ju fylla på listan med fler, men för mig har alla ovan haft en betydelse över mat och dryck. De har varit en upplevelse på ett eller annat sätt också.

Flera av dina ställen skulle jag ju vilja prova. Själv har jag t ex San Sebastian på min bucket list och inser att jag t ex helt glömde några ställen i både El Salvador och Tobago. :-)

12) Tobago - Även om Dillons hade otroligt fräsch fisk var mina två favoriter den Dorado vi själva fångade och grillade på en strand tillsammans med en guide från ön SAMT en bake på flygfisk från en gammal tant i Bucco under Sunday School.

13) El Salvador - Middag på en gammal kaffeplantage på vulkansluttningen med en avslutande espresso gjord på gårdens egna bönor SAMT räkor och fisk direkt från båten på Playa de Pimental - eller La Libertad för den delen.
Av Bintang
12 feb. 2016 22:46
Mina största matminnen.
1.Massala Dhosa alltid
2. Någons vardagsrum i Zioge (Sichuan, Kina) en rätt, hemmagjord kinesisk ravioli efter 16 timmar i en kinesisk lokalbuss.
3. Okänd Dai restaurang Kunming Kina
4.No name Persisk (ingen alkohol!) restaurang Curry Mile Manchester
5.Första gången jag smakade Chicken Tikka Massala Pub i Gibraltar
6.Uigurgrillspett street food Xinjiang
7. En kall Bintang (nr ?? i ordningen) medan man försöker öppna en kokosnöt med en machete klocka 2 på morgonen.