Bangkok flygplats till centrum

Av Rbn
17 juli 2009 20:07
Visningar: 6523
hej. hur tar man sig lättast från Suvarnabhumi Airport in till centrala bangkok? finns det något likande som arlanda express i stockholm? och vad kostar det?

mvh
Av Pelle77
17 juli 2009 20:10
Taxi är helt klart enklast, och dessutom billigt i Thailand. Skytrain ska ju förlängas men jag vet inte riktigt när det ska öppna ditut.
Av Gottis
17 juli 2009 21:09
Ta en public taxi , snabbt och billigt. Undvik alla svart taxi har själv gjort misstaget och har aldrig varit så rädd, han körde som en galning.
17 juli 2009 22:24
Ja, taxi är det billigaste sättet! Det lär finnas bussar, men jag har aldrig åkt med dessa.
19 juli 2009 08:57
Hei

Som de andre sier så er taxi et veldig bra alternativ. Det finnes også busser som en kan ta og det er selvfølgelig billigere og kan være et alternativ litt avhengig hvor en skal i Bangkok. Men en taxi tur bør ikke koste mer enn rundt 400 Baht og dermed er det ganske billig. Husk å ta public taxi og ikke AOT airport limousin taxi.
Her er et Bangkok reisebrev som jeg laget for et par år siden http://gardkarlsen.com/Bangkok_trip_report_2007.htm

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
19 juli 2009 17:58
gå ut ur flygplatsen och ta en taxi utanför. Ta inte en av dem som står inne på flygplatsen. Vi gjorde det mistaget och betalade 1200bath och samma sträcka tillbaka tog vi en vanlig taxi med taximeter och betalade 250bath.

// veronica
21 juli 2009 14:08
Läste nyligen att Skytrain numera går från flygplatsen. Är det någon som kan bekräfta/dementera det?
Av Joje_66
21 juli 2009 14:24
Citerat från kultbult:
Läste nyligen att Skytrain numera går från flygplatsen. Är det någon som kan bekräfta/dementera det?
Finns ingen info om att den är i trafik på flygplatsens hemsida iallafall. Där finns för övrig info om det mesta gällande transport till och från flygplatsen. http://www.bangkokairportonline.com/node/14 Citat från sidan: The Suvarnabhumi Airport Rail Link is expected to open for limited trials in December 2009, and full service in early 2010.

Vi åkte bussen in till centrum och det funkade bra även om det tog lite tid i rusningstrafik.
Av Sierra
21 juli 2009 15:57
Citerat från kultbult:
Läste nyligen att Skytrain numera går från flygplatsen. Är det någon som kan bekräfta/dementera det?
Enligt "The Nation" skall den kraftigt försenade Suvarnabhumi Airport Rail Link (SARL) börja köra testtrafik 12 augusti och öppnas för trafik 5 december 2009.
Av Cinar
21 juli 2009 21:04
Har gjort misstaget att ta buss in till Sukhumvit Rd¨.... Vi var 3 personer och hade åkt betydligt billigare och bekvämare med taxi (vilket vi sedan gjorde i samband med hemresan). Så jag håller med tidigare kommentarer: det är taxi som gäller. Om du inte reser ensam förstås, då blir det naturligtvis billigare med bussen.
Intressant att höra att Skytrain till flygplatsen är planerad till augusti!? Mkt tidigare än vad jag trott.
Av Sierra
21 juli 2009 22:44 (redigerad)
Citerat från cinar:
Intressant att höra att Skytrain till flygplatsen är planerad till augusti!? Mkt tidigare än vad jag trott.
Notera att det är test av banan som planeras att starta 12 augusti.
Den öppnas alltså inte för persontrafik förrän 5 december (kung Bhumibol´s 82:a födelsedag) enl nu gällande planer.
22 juli 2009 10:30
Hej Rbn,

Instämmer med dem andra att man ska ta en taxi från flygplatsen. Men jag har inte läst att någon tipsat dig om att ta taxi på översta våningen, dvs Departure-våningen. Där har taxin släppt av folk som ska resa hem/ut och många av dem vill ju såklart köra tillbaka folk in till stan. Där uppe tar dem heller inte någon extra avgift som där nere vid den långa Arrival-kön. Men se till att dem inte blåser dig ändå. En resa in till stan + Toll gate-avgifterna ska inte behöva kosta mer än 250-300 THB!
Av Cinar
27 juli 2009 20:46
Ok, men det är tidigare än vad jag trott ändå!=)
Citerat från sierra:
Citerat från cinar:
Intressant att höra att Skytrain till flygplatsen är planerad till augusti!? Mkt tidigare än vad jag trott.
Notera att det är test av banan som planeras att starta 12 augusti.
Den öppnas alltså inte för persontrafik förrän 5 december enl nu gällande planer.
Av Sierra
29 okt. 2009 22:49
Enligt en release 8 oktober på "Suvarnabhumi Airport´s New Rail Portal" är SARL (Suvarnabhumi Airport Rail Link) ytterligare försenad, varför ett öppnande för persontrafik i full skala nu beräknas till april 2010. Den kommer att drivas av ett tyskt företag de första åren.

"An overseas company will operate the express rail link to Suvarnabhumi Airport for the first few years of its operation, the State Railway of Thailand says.

The SRT union has opposed a plan to set up a subsidiary to operate the service, so an overseas contractor would be hired instead, SRT governor Yuthana Thapcharoen said yesterday.

DB International GmbH, which is installing the operating system for the railway link and training staff, would be hired to run the service as well, he said.

The link is scheduled to open in April. Mr Yuthana said the SRT would need over 500 million baht from the government as a start-up fund to run the Airport Rail Link.

The sum will cover management costs, insurance for trains and passengers, and the cost of running the railway stations.

The governor was among passengers who went on an unofficial trial run of the rail link yesterday. The SRT handed out free tickets to the public.

Further trial runs will be held on Oct 14, 21 and 28 and Nov 4. Daily trial runs will be held from Dec 5 to April.

Mr Yuthana said passengers on the test run from Makkasan station to the airport gave the service a thumbs up."
Av Ewa_h
30 okt. 2009 07:39
Vi tog bussen från flygplatsen, kostade 150 bath och va ganska smidigt. När vi sen skulle hem väntade vi på bussen från Centrum ut till Flygplatsen, men förgäves, den kom aldrig... så vi tog en taxi istället. Och vet ni? Det Blev billigare än det hade blivit med bussen!! Vi va 2 persone och taxin körde nog en gammal väg som känndes mycket längre än vägen bussen tog ( vi åkte inte igenom en ända tull). Vi åkte med en vanlig taxi med taxameter.

Så jag skulle nog följa alla andras råd att ta en taxi, om du inte åker ensam. Du kan ju alltid kolla innan du sätter dig i bilen vad det ev. kostar.

Trevlig resa!!
7 nov. 2009 17:30
Absolut taxi,när jag kom från sverige hade ingen aning om hur varmt det var,trots regn hehe i jeans o tröja var ganska trött ,så det var gött änna åt ta taxi,tulltjänstemannen frågade mig har du inget hotel, nej sa jag det skaffar jag i taxin,,ok sa han får jag ditt mobilnummer så att jag kan ringa dig,,,,, ok det fick han ,men inte ringde han,sen bar jag taxin att köra mig till ett hotell,,, blev en lyckad resa hehehe,,,första gången i thailand,jag åker dit igen,,,, mvh